Iranian Agriculture News Agency

ایمن آبادی عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس

دولت روحانی تحت فشار است

روحانی با تمام مشکلات تیمی قوی تشکیل‌داده است

غلامعلی جعفر زاده ایمن آبادی فشار روی دولت روحانی را قبول دارد اما بر این باور است مردم این دولت را انتخاب کرده‌اند تا مشکلاتشان را حل‌وفصل کند نه اینکه بگوید ارثیه دولت قبل است و پاسخگو نباشد.

دولت روحانی تحت فشار است

ایانا_گروه سیاسی| در چند ماه اخیر فشار بر روی دولت آقای روحانی به حد نهایت خود رسیده است. به‌طوری‌که نائب رئیس فراکسیون مستقلین ولایی معتقد است دولت زیر بار فشار مشکلات خسته شده است و از نفس افتاده است. غلامعلی جعفر زاده ایمن آبادی فشار روی دولت روحانی را قبول دارد اما بر این باور است مردم این دولت را انتخاب کرده‌اند تا مشکلاتشان را حل‌وفصل کند نه اینکه بگوید ارثیه دولت قبل است و پاسخگو نباشد. خبرگزاری ایانا با او به گفتگو نشسته است تا از فشارهای موجود بر دولت روحانی سخن بگوید.

همان‌طور که می‌دانید در ماه‌های اخیر فشار بر دولت آقای روحانی زیاد شده است. شرایط حاکم بر دولت را چگونه می‌بینید و چه انتظاری از دولت آقای روحانی دارید؟

 من این را قبول دارم که دولت آقای روحانی تحت‌فشار است اما به این نکته توجه کنید که مردم به کسی رأی داده‌اند که توان تحمل فشارش بالا است. ما از دولت آقای روحانی انتظار داریم بتواند بحران موجود را با توجه به ورود به جنگ بزرگ اقتصادی مدیریت کند.

در حال حاضر مردم حس می‌کنند افسار کار از دست دولت گسیخته شده است و بهتر  است بگویم پاره شده است و این تفکر اصلاً برای دولت خوب نیست.

اما باید قبول داشته باشیم دولت آقای روحانی با تمام مشکلاتی که دارد از تیم قویی تشکیل‌شده و باید بتواند این فضا را جمع‌وجور کند.

با توجه به مسائل و مشکلات اقتصادی پیش‌آمده ما شرایط را خیلی مساعد نمی‌دانیم. این‌که دولت آقای روحانی تحت‌فشار قرار گیرد، دور از انتظار نبود، اما اینکه بتواند منفعل باشد خیلی دور از انتظار بود اما انتظار فعال بودن بیشتری را از دولت آقای روحانی داریم.

 

*فشارهای موجود از کدام سمت و جناح است؟

این فشارها از طرف گروه‌های مختلف است اما موضوع این است که ما بیشترین ضربه را از داخل می‌خوردیم تا خارج. در واقع ما در مقابل ضربات خارجی واکسینه شده‌ایم اما ضربات و فشارها و اختلافات داخلی، ما را به سمت یک پرتگاه می‌برد؛ اما خیلی‌ها به این نکته توجه نمی‌کنند. باید بیشتر حواسمان جمع باشد.

 

*مردم در این میان نیز خواسته‌هایی دارند و موضوعاتی را به دولت می‌گویند و گله‌مند هستند تا چه اندازه فشارهای وارده از سوی مردم بر دولت منطقی و به‌حق است؟

خواسته‌های مردم خواسته‌های منطقی است. مردم انتظار رفاه دارند که چیز دور از انتظاری هم نیست. یک رفاه نسبی حق مردم هر جامعه‌ای است؛ اما در حال حاضر اتفاقی که می‌افتد، این است که یک عده  مشکلات را بزرگ‌نمایی و در عملکرد دولت سیاه نمایی می‌کنند و یک عده چوب لای چرخ دولت می‌گذارند. این مواردی است که برای مردم و دولت مشکل ایجاد می‌کند.

دولت نیز در تقابل با این اتفاقات بحران‌زا دچار ضعف مدیریت بحران شده است. دولت خسته شده یا ضربات آن‌قدر سنگین بوده که دولت را از نفس انداخته است.

 

یک سری موافقان دولت آقای روحانی در حال حاضر مخالف دولت شده‌اند و انتقادهای بسیاری به این دولت دارند. آیا با شرایط پیش‌آمده باید از دولت آقای روحانی دفاع کنند؟

نقد هیچ اشکالی ندارد. نقد منصفانه به دولت کمک می‌کند و دولت همیشه نقد منصفانه را می‌پذیرد. چیزی که جای دغدغه و نگرانی است، ایراد گرفتن و بهانه‌تراشی‌های است که مشکل ایجاد می‌کند. تقاضای ما از همه گروه‌ها و صنف‌ها این است که نقد منصفانه کنید. با به‌به و چه چه که کشور رشد نمی‌کند. از سوی دیگر معتقدم کسانی که به آقای روحانی رأی داده‌اند، صدها بار هم آن انتخابات تکرار شود، اگر بخواهند رأی دهند، به آقای روحانی رأی می‌دهند.

 

آیا خروج ترامپ از برجام لطمه‌ای بر دولت وارد کرده است؟

خروج آمریکا از برجام بی‌تأثیر نبوده است. واقعیت این است که هیچ‌کس فکر نمی‌کرد ترامپ از برجام خارج شود. حتی تا شب آخر هم مسئولین کشورهای خارجی باورشان نمی‌شد که آمریکا از برجام خارج شود؛ اما آقای ترامپ نشان داد که غیرقابل‌پیش‌بینی است؛ و طبیعتاً با این تهدیدهایی هم که می‌کند، بنگاه‌های اقتصادی اروپایی جرات همکاری با ایران را نخواهند داشت.

 

آیا می‌توان مدعی شد که مشکلات حاضر ارثیه‌ای از سوی دولت‌های پیشین است؟

اینکه ارثیه دولت‌های پیشین است غیرقابل‌انکار است اما وقتی به یک دولتی رأی می‌دهیم یعنی بیاید و مشکل را حل کند نه اینکه مستمر آن را بهانه کند. دولت باید مشکلات دولت‌های قبل را حل کند، کاری که در چند سال گذشته انجام می‌داد. ارث است اما نباید هر دولتی بگوید از دولت قبل ارث دارم و پاسخگو نباشد. این برای مردم توجیه‌پذیر نیست.

پدیدآورنده: فاطمه نجفیان

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید