Iranian Agriculture News Agency

مدیر بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی:

بازارسازی محصولات کشاورزی اولویت است

مدیر بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، با بیان اینکه اجرای بازارسازی محصولات کشاورزی را امکان پذیر نیست، گفت: نبود زیرساخت مناسب، قدرت رقابت جهانی را از محصولات کشاورزی سلب کرده است.

بازارسازی محصولات کشاورزی اولویت است

سید حمیدرضا حیدری درباره طرح بازار سازی محصولات کشاورزی به خبرنگار ایانا گفت: قیمت بالای تمام‌شده و نبود ساماندهی در تولید موجب کاهش رقابت پذیری بازار محصولات کشاورزی ایران با دیگر کشورها شده است.

به گفته حیدری، در حال حاضر به دلیل عدم مکانیزاسیون کشاورزی، هزینه‌های کشت افزایش یافته است؛ این در حالی است که اغلب محصولات خارجی در گلخانه کشت می‌شود که کاهش هزینه‌های تولید در پی دارد.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در توضیح بیشتری بیان کرد: به‌طور مثال سال گذشته تجار روسیه به خراسانی رضوی آمدند و 3 تا 4 هزار تن فلفل دلمه سفارش دادند؛ اما به دلیل فقدان ساماندهی درست نتوانستیم با آنها همکاری لازم را داشته باشیم.

او حضور مستقیم در بازارهای جهانی را لازمه رقابت پذیری محصولات کشاورزی اعلام کرد و گفت: در حال حاضر کشورهایی مثل چین و ترکیه در همه کشورهای  جهان سرمایه‌گذاری کرده و فروشگاه‌های عرضه محصولات کشاورزی احداث کرده‌اند.

حیدری درباره طرح کشت مبتنی بر سفارش عنوان کرد: این طرح خوبی است؛ اما نمی‌تواند به‌عنوان یک طرح غالب باشد؛ زیرا شناسایی بازار هدف نیازمند مطالعه دقیق بوده و این امر هم نیازمند صرف هزینه است.

این مقام مسئول با بیان اینکه اجرای دقیق و موفق هر طرح نیازمند عوامل مختلفی است، گفت: در اجرای درست طرح کشت مبتنی به سفارش عوامل بسیاری دخیل است. اگر بخواهیم محصولی را به خارج از کشور صادر کنیم، باید نحوه بسته‌بندی و استانداردهای کشور هدف در آن رعایت شود؛ این در حالیست که کشور ما در بحث بسته‌بندی بسیار ضعیف عمل کرده است.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با انتقاد از عدم توجه به مقوله برندینگ اظهار کرد: یکی از دلایل مهم در عدم حضور محصولات کشاورزی ایران در دنیا، عدم اجرای درست مقوله برندینگ است؛ زیرا در بازارهای جهانی آنچه باعث فروش محصولات می‌شود معروفیت آن است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید