Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان اعلام کرد؛

خسارت 742 میلیارد تومانی کشاورزی در سیستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان، میزان کل خسارت وارده به بخش کشاورزی در منطقه سیستان را 742 میلیارد تومان اعلام کرد.

خسارت 742 میلیارد تومانی کشاورزی در سیستان

به گزارش خبرنگار ایانا، مجتبی پیری، در نشست هم‌اندیشی که به‌منظور بررسی مسائل و مشکلات خشکسالی و آب و کشاورزی منطقه سیستان برگزار شد، افزود: از این میزان 396 میلیارد تومان خسارت وارده به حوزه دام، زراعت، باغبانی و تأسیسات آبی و 346 میلیارد تومان آن، خسارات عدم کشت در سطح 126 هزار هکتار است.

پیری همچنین از خسارت 100 درصدی به 50 هزار بهره‌بردار منطقه سیستان خبر داد.

وی افزود: 50 هزار بهره‌بردار منطقه سیستان که سهم 5.24 درصدی تولیدات استان را دارا هستند، اسیر خشکسالی شدید شده‌اند، به‌طوری‌که در سال زراعی جاری 100 درصد خسارت دیدن و از 50 هزار هکتاری که سطح زیر کشت محصولات زراعی و باغی بوده چیزی عاید کشاورزان منطقه نشده است.

پیری بیان کرد: منطقه سیستان نزدیک به بیست سال می‌شود که گرفتار خشک‌سالی است؛ به‌خصوص در سال زراعی گذشته که به دلیل کاهش میزان بارندگی و کاهش چشم‌گیر آورد رودخانه هیرمند خسارات زیادی به بخش واردشده است.

وی افزود: به‌منظور پیگیری مطالبات مردم منطقه سیستان اکیپ‌های برآورد خسارات به منطقه اعزام و جمع‌بندی خسارت‌های وارده را به مقامات استان و کشور اعلام کردند و حتی در نشستی که در محل وزارت کشور برگزار شد؛ برنامه‌های بخش کشاورزی را نیز به مسئولان امر داده‌ایم .

مجتبی پیری گفت: برای جبران مسائل و مشکلات عدیده خشک‌سالی پروژه‌های تأمین خوراک دام، احیاء و بازسازی قنوات، حفر چاهک‌ها، ساخت استخر ذخیره آب و کانال آبیاری و انتقال آب با لوله از چاهک‌ها و استخرها و خرید تانکر آب‌رسان به مناطق عشایری به‌منظور جبران خسارت به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان معرفی‌شده‌اند که نیاز به 700 میلیارد ریال اعتبار دارند.

وی افزود: 134 طرح بخش کشاورزی جهت جذب 2200 میلیارد ریال تسهیلات برای اشتغال روستائیان و عشایر به بانک کشاورزی ارائه کرده‌ایم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی برای برون‌رفت فوری از مشکلات عدیده کشاورزان و دامداران منطقه به صدور مجوز حمل و خروج دام سبک بومی منطقه به مقصد استان‌های خراسان شمالی ، جنوبی و رضوی اشاره کرد و گفت: 4 هزار تن علوفه یارانه دار و 2هزار تن جو تأمین که تاکنون 1500 تن علوفه و 600 تن جو برای توزیع بین دامداران به استان حمل شده است .

وی افزود: برای تأمین آب موردنیاز دامداران در منطقه 157 حلقه چاهک با اعتباری بالغ‌بر 900 میلیون تومان در دشت سیستان حفرشده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید