Iranian Agriculture News Agency

خرید تضمینی برگ سبز چای از 39 هزار و 996 تن فراتر رفت

یک مقام مسئول گفت: تاکنون بیش از 39 هزار و 996 تن برگ سبز چای باارزش بیش از 97 میلیارد و 500 میلیون تومان از چایکاران خریداری شد.

باشگاه خبرنگاران جوان، گودرز خردادپور معاون بازاریابی و تنظیم بازار سازمان چای از برداشت چین بهاره برگ سبز چای تا پایان هفته خبر داد و گفت: تا کنون بیش از 39 هزار و 996 تن برگ سبز چای با ارزش بالغ‌بر 97 میلیارد و 500 میلیون تومان از چایکاران خریداری شد که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ناشی از سرمازدگی دیررس بهاره و یخ‌زدگی بوته‌های چای 10 درصد کاهش یافت.

به گفته وی، 30 هزار و 319 تن معادل 75.8 درصد این مقدار برگ سبز برداشت‌شده درجه‌یک و 9 هزار و 678 تن درجه‌دو است.

خردادپور درباره آخرین وضعیت مطالبات چایکاران بیان کرد: تابه امروز حدود 10 میلیارد تومان از مطالبات چایکاران به حسابشان واریز و مابقی پس از تأمین منابع به‌مرور پرداخت خواهد شد.

معاون بازاریابی و تنظیم بازار سازمان چای با اشاره به اینکه 49 کارخانه چای سازی مشغول فرآیند خرید برگ سبز هستند، گفت: تاکنون از مجموع برگ سبز خریداری‌شده حدود 9 هزار تن چای خشک استحصال‌شده است.

وی ادامه داد: با توجه به ریسک بالای تولید در بخش کشاورزی ناشی از شرایط اقلیمی،نمی‌توان میزان دقیق تولید برگ سبز چای را پیش‌بینی کرد اما در صورت شرایط مساعد اقلیمی و بارش‌های مناسب در فصل تابستان می‌توان به تولید امیدوار بود.

خرداد پور در پایان سخنان خود عملیات به زراعی و شرایط مساعد جوی از عوامل تأثیرگذار در میزان تولید چای اعلام کرد و گفت: با توجه به شرایط مساعد جوی در سال زراعی 94-95، بالای 140 هزار تن برگ سبز چای تولید شد درحالی‌که در سال زراعی گذشته تولید ناشی از شرایط خشک‌سالی و کاهش بارندگی به 108 هزار تن رسید،البته ناگفته نماند که در صورت نبود عملیات به زراعی تولید بیش از این رقم در سال زراعی 95-96 کاهش داشت.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید