Iranian Agriculture News Agency

در پی ممنوعیت عرضه هرگونه دمنوش گیاهی با تبلیغ درمانی

قانون بالای سر گیاهان دارویی

ایانا-فارس : دوست دارید لاغر شوید و به سایز ایده‌آل‌تون برسید؟ امروزه دمنوش‌های لاغری به یکی از پرطرفدارترین داروهای لاغری در سطح بازار تبدیل‌شده است. در این میان شرکت‌هایی سودجو با ادعای کذب، بالاترین میزان فروش را به خود اختصاص داده و تأکید دارند که این رژیم بر اساس طب سنتی و نوع مزاج افراد طراحی شده است!

قانون بالای سر گیاهان دارویی

از سالیان دور دمنوش‌های مختلف در بین خانواده‌های ایرانی جای داشته و هرکدام یک خاصیت درمانی داشت. اما امروزه شاهد هستیم که همان دمنوش‌های مادربزرگ‌ها در انواع مختلف و در بسته‌بندی‌های کیسه‌ای در بازار موجود است و طرفداران بسیاری هم دارد.

هنگامی‌که وارد یکی از این گروه‌های بازاریابی دمنوش‌ها شوید، چشم‌تان از دیدن آن‌همه تبلیغ سیاهی می‌رود. همه نوع دمنوشی پیدا می‌شود. معجون دریایی، نعناع فلفلی، دارچین، عسل و آلوئه‌ورا و... اما اینکه چقدر این تبلیغات به واقعیت نزدیک است، جای سؤال دارد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو عرضه هرگونه دمنوش گیاهی با تبلیغ درمانی را ممنوع عنوان کرد و به ایانا گفت: هر فرآوری که واژه دارو به آن اطلاق می‌شود باید داری مجوز باشد؛ تاکنون هیچ مجوزی برای دمنوش‌های گیاهی جهت لاغری و یا درمانی از جانب سازمان غذا و دارو صادر نشده است.

کیانوش جهانپور افزود: عنوان دارو برای یک فرآورده، مستلزم مطالعات بالینی است؛ این در حالی‌است که هیچ مطالعه بالینی در خصوص دمنوش‌های گیاهی انجام نشده، بنابراین اطلاق خواص درمانی برای گیاهان دارویی ممنوع است. باید گفت که این امر تنها صرف ایران نیست؛ بلکه در تمامی جوامع اجرا می‌شود.

جهانپور عنوان کرد که فرآورده‌های طبیعی به‌عنوان یک مکمل غذایی باید مورداستفاده قرار بگیرد.

وی بابیان اینکه تبلیغ اغراق‌آمیز برخی داروها در فضای مجازی موجب گمراهی بیماران و توقف پروسه درمانی آن‌ها می‌شود؛ افزود: تبلیغ و فروش هرگونه دارو اعم از مکمل و غیر مکمل، گیاهی و غیرگیاهی از طریق شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی جرم است و این سازمان با آن برخورد می‌کند.

وی بابیان اینکه طبق مقررات، تبلیغ دارو به‌صورت عمومی ممنوع است، افزود: گستردگی فضای مجازی باعث شده نظارت به‌صورت کامل و جامع صورت نگیرد و یا با تأخیر انجام شود. تا به امروز صدها کانال و ده‌ها سایت در رابطه با تبلیغ غیرواقع دمنوش‌های گیاهی فیلتر شده است.

جهانپور با اشاره به اینکه تب استفاده از فرآوری سنتی در کشور بالا گرفته تصریح کرد: در حال حاضر افرادی وجود دارند که از مصرف داروهای شیمیایی گریزان هستند؛ برخی از سودجویان بااطلاع از این امر، به‌طور غیرمسئولانه بدون آنکه با مبانی طب سنتی آشنا باشند، وارد این عرصه شده‌اند.

سخنگوی سازمان غذا و دارو بابیان اینکه بعضاً مواردی در کتب طب سنتی وجود ندارد و این قضیه به‌نوعی طب خود خوانده است، اظهار کرد: این امر یک معضل محسوب می‌شود که بخشی از آن مربوط به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بخشی دیگر مربوط به نیروی انتظامی و افکار عمومی مردم می‌شود.

جهانپور با اشاره به اینکه عطارها تنها به ارائه فله‌ای گیاهان دارویی نه به‌صورت فرآوری شده مجاز هستند، اظهار کرد:  نصب هرگونه برچسب، تبلیغ دارویی و یا مشاوره درمانی در عطاری‌ها ممنوع است.

وی افزود: متأسفانه بر اساس مقررات فعلی، وزارت بهداشت نمی‌تواند به‌طور مستقیم به حوزه عطارهای ورود کند؛ این امر مستلزم همسو بودن با صنف موردنظر است. در حال حاضر آیین‌نامه‌ای در حال تنظیم است که این اجازه را به وزارت بهداشت می‌دهد تا به‌طور مستقیم به این امر ورود کند.

برخی از سایت‌های تبلیغاتی خلاف قانون عمل می‌کنند

مسئول روابط عمومی و تبلیغات یکی از شرکت‌های تولیدکننده محصولات گیاهی نیز در خصوص ممنوعیت عرضه گیاهان دارویی با تبلیغ درمانی گفت:  دمنوش‌ها تا حدودی خواص درمانی دارند، اما نمی‌توان صددرصد عنوان کرد که این دمنوش‌ها می‌تواند به‌عنوان دارو مصرف شود؛ بنابراین نباید تحت عنوان خواص درمانی به بازار عرضه شود.

وی در خصوص تبلیغ محصولات این  شرکت  تحت عنوان دمنوش‌های درمانی در سایت‌ها و کانال‌های تلگرامی گفت: این امر از طرف این شرکت نبوده و توسط شرکت‌های تبلیغاتی صورت می‌گیرد.

وی افزود: برخی از این شرکت‌ها با توجه به تجارب خود از مصرف دمنوش‌ها تصمیم گرفته‌اند این تبلیغات را که خلاف قوانین شرکت است، انجام دهند.

 استان فارس به‌عنوان بزرگ‌ترین استان تولیدکننده گیاهان دارویی، محصولات خود را به کشورهایی همچون: حوزه خلیج‌فارس، انگلستان، آلمان، ژاپن، ترکیه، چین، فرانسه و هند صادر می‌کند. عمده گیاهان دارویی استان فارس شامل گل محمدی، زعفران، به‌لیمو، آویشن باغی، بادرنجبویه، آنغوزه، مورد و مرزنجوش و...است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید