Iranian Agriculture News Agency

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ملارد خبر داد:

آغاز عملیات بیابان‌زدائی ۸۰۰هکتار از اراضی بیابانی جنوب غرب تهران

اقدامات بیابان‌زدایی در قالب عملیات بیولوژیکی و با کاشت گونه‌های مقاوم است

مناطق جنوب غرب تهران به‌عنوان یکی از کانون‌های اصلی فرسایش بادی و تولید گردوغبار در استان تهران است.

آغاز عملیات بیابان‌زدائی ۸۰۰هکتار از اراضی بیابانی جنوب غرب تهران

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ملارد از آغاز عملیات بیابان‌زدائی در ۸۰۰ هکتار از اراضی بیابانی جنوب غرب تهران خبر داد.

به گزارش ایانا مسعود چهارنظم اظهار کرد: با توجه به اینکه مناطق جنوب غرب تهران به‌عنوان یکی از کانون‌های اصلی فرسایش بادی و تولید گردوغبار در استان تهران به شمار می‌آید، برای مقابله با فرسایش بادی و مهار و کنترل گردوغبار، این اراضی زیر پوشش عملیات بیابان‌زدائی قرار گرفته است.

وی بیان کرد: اقدامات بیابان‌زدایی در قالب عملیات بیولوژیکی و با کاشت گونه‌های مقاوم به شرایط بیابانی از قبیل گونه بوته‌ای آتریپلکس و گونه درختچه‌ای تاغ به مرحله اجرا در آمده است.

این مقام مسئول گفت: با کاشت این گونه‌ها علاوه بر حفظ خاک و جلوگیری از حرکت شن‌های روان و کاهش خیزش گردوغبار و آلودگی هوا، زمینه مناسب برای تقویت پوشش گیاهی و تعلیف دام‌های منطقه نیز فراهم می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ملارد همچنین از اجرای عملیات مراقبت و آبیاری از نهال‌کاری و بوته کاری‌های سنواتی در سطح ۸۰۰هکتار در حوزه‌های آبخیز گمرگان، اخترآباد و قزل چشمه خبر داد و عنوان کرد: پروژه‌های بیابان‌زدائی و مراقبت و آبیاری در مناطق یادشده با اعتباری بالغ بر ۲۷ میلیارد ریال در حال اجرا است.

چهار نظم با بیان اینکه پدیده بیابان زائی تهدیدی جدی هم برای سلامتی جوامع محلی و هم برای تولید و اشتغال به شمار می‌آید، به عوامل ایجاد این پدیده اشاره کرد و در این باره یادآور شد: در ایجاد این پدیده عوامل طبیعی و انسانی دخالت دارند که در مورد عوامل طبیعی می‌توان به تغییرات اقلیمی، خشکسالی و... اشاره کرد و عواملی همچون چرای بی‌رویه توسط دام و تخریب مراتع، بهره‌برداری غیراصولی از منابع آبی و... از جمله مهم‌ترین عوامل انسانی در به وجود آمدن این پدیده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید