Iranian Agriculture News Agency

مدیر کل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی:

حال صادرات بخش کشاورزی خوب است

دولت یازدهم با تراز تجاری منفی بالا کشاورزی را تحویل گرفت

ایانا-کشاورزی: صادرات در سال 95 به میزان 350هزار تن بوده در حالی که این رقم در سال 96 به604 هزار تن رسیده. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که افزایش 90 درصدی در صادرات به چشم می‌خورد.

حال صادرات بخش کشاورزی خوب است

صادرات محصولات کشاورزی از جمله گزینه‌هایی است که به دنبال آن اظهار نظرات متفاوت و فراوانی وجود دارد. برخی معتقدند که صادرات محصولات کشاورزی در راستای بالابردن درآمدهای غیرنفتی می‌تواند بسیار مثمرثمر باشد، در حالی که برخی دیگر معتقد هستند صادرات بالای محصولات کشاورزی با وضعیت خشکسالی حاکم در ایران غیر اصولی است.

اگر فلاش بکی به گذشته بزنیم خواهیم دید که یکی از معضلات وزارت جهاد کشاورزی در ابتدای دولت یازدهم، منفی بودن تراز تجاری این حوزه  که از آن به عنوان بحران وزرات جهاد کشاورزی یاد شد.

اما با این وجود آمارهای رسمی بیانگر این واقعیت هستند که در سال 92 تراز تجاری بخش کشاورزی 8.7- میلیارد دلار، سال 93 این رقم به 5.4 -میلیارد دلار همچنین در سال 94 عدد مورد نظر به  3.3- و نیز در سال 95این رقم3.09 -میلیارد دلار را به خود اختصاص داد. با بررسی ارقام ارائه شده می‌توان نتیجه گرفت که تراز تجاری بخش کشاورزی طی سال‌های گذشته بهبود یافته و این موضوع روند مناسبی را طی کرده است.

اما با این وجود در شش ماهه نخست سال 96 افزایش واردات اقلام اساسی به کشور، رقمی را به خود اختصاص داد و این موضوع کاهش صادرات بخش کشاورزی را در پی داشت.

این داستان به جای ارزآوری، خروج ارز از کشور را درپی‌داشت و برخی معتقد بودند که برای رفع تراز تجاری منفی در این بخش، باید به صادرات محصولات کشاورزی نگاهی جدی‌تر کرد.

در این باره شاهرخ شجری، مدیر کل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «ایانا» می‌گوید: « در حال حاضر صادرات بخش کشاورزی در وضعیت بسیار خوبی به سر می‌برد. اما با این وجود محدودیت‌هایی نیز در این حوزه به چشم می‌خورد که از جمله آنها می‌توان به نبود زیر ساخت‌های مناسب برای صادرات در بخش کشاورزی، مساله انتقال پول، موضوع ظرفیت‌های حمل و نقل و لجستیک اشاره کرد.

قطعا اگر تدابیری برای این محدودیت‌ها اندیشیده شود اوضاع طور دیگری در زمینه صادرات بخش کشاورزی رقم خواهد خورد.»

او با اشاره به افزایش صادرات میوه در سال 95 نسبت به سال 96 ادامه می‌دهد:« صادرات در بخش کشاورزی در سال‌های گذشته سیر صعودی خوبی را طی کرده است. اگر بخواهم نمونه‌ای را در این زمینه مثال بزنم، می‌توانم به صادرات محصول سیب اشاره کنم. بر این اساس صادرات سیب در سال 95،  32 هزار تن نسبت به سال 94 افزایش داشته است.

دلیل این افزایش نیز به ذخایر بالای سیب در انبارهای کشور برمی‌گردد. در نتیجه می‌توان به‌جرات گفت که در سال 96نسبت به سال 95شرایط بهتری برای صادرات محصولات کشاورزی به وجود آمده.

گفتنی است صادرات  سیب در سال 95 به میزان 350هزار تن بوده در حالی که این رقم در سال  96 به604 هزار تن رسیده. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که افزایش وزنی صادرات سیب معادل 70.7 و ارزش دلاری 131.91 درصد به چشم می‌خورد. »

شجری معتقد است وضعیت صادرات مرکبات نیز سیر بسیار خوبی را تا کنون طی کرده، بنابراین در این رابطه اشاره می‌کند: «وضعیت صادرات مرکبات نیز در سال 96 بیش از 27 هزار تن بوده در حالی که این رقم در سال 95کمتر از 10هزار تن را به خود اختصاص داده است. با توجه ارقام ارائه شده باید به جرات بگویم در حال حاضر شاهد رشد خوبی در صادرات مرکبات بوده‌ایم. »

او با انتقاد از اینکه ماجرای قضاوت برای افت صادرات بخش کشاورزی در شش ماهه نخست سال گذشته غیر منصافانه بوده، عنوان می‌کند: « برخی می‌گویند چه اتفاقی افتاد که در شش ماهه نخست سال 96 کاهشی در صادرات محصولات کشاورزی رخ داد؟

در این‌باره باید گریزی به موجودی انبار در سال 95 بزنم و به این موضوع اشاره کنم که مثلا موجودی انبار پسته در سال95 بسیار بالا بود. در نتیجه به جای شهریور سال 95، صادرات پسته در اوایل این سال رخ داد. در حالی که چنین صادراتی خارج از عرف زمانی مورد نظر بود.با انجام صادرات خارج از زمان معمول، موجودی انبار پسته در سال 96  بالا نبود. بنابراین صادرات این محصول در سال مورد نظر از شهریور و مهرماه آغاز شد.»

شجری ادامه می‌دهد: « با اینکه  موجودی انبار پسته بالا است، اما افزایش قیمت  در این محصول در داخل کشور به چشم می‌خورد.دلیل چنین افزایش قیمتی تغییر در نرخ ارز بوده. بنابراین قیمت پسته از سی‌هزار تومان به هفتاد هزار تومان رسید. این موضوع ، صادرات پسته را کاهش داد چرا که قیمت‌های جهانی پسته در حال حاضر کمتر از قیمت داخلی آن است.»

داستان صادرات در بخش کشاورزی در چند سال اخیر نوسانات مربوط به خودش را داشته، اما در کل می‌توان به این موضوع اشاره کرد که وضعیت صادرات در این حوزه روند رو به بهبودی را طی کرده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید