Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جنگل ها عنوان کرد:

70 درصد مراتع کشور ضعیف است

با احیای مراتع، منابع طبیعی احیاء می‌شود

اکنون 80 میلیون واحد دامی در کشور داریم اما مراتع جواب‌گوی نیمی از این جمعیت دامی است.

 70 درصد مراتع کشور ضعیف است

 رئیس سازمان جنگل‌ها گفت: من معتقدم نقش مرتع در منابع طبیعی همانند نقش گندم در کشاورزی است. اگر به مرتع توجه کنیم و در آن هزینه نماییم و مراتع احیاء شود همه منابع طبیعی احیاء خواهد شد. 

به گزارش «ایانا» مرکز اطلاع‌رسانی سازمان جنگل‌ها، خلیل آقایی افزود: برای احیای مراتع باید فعالیت‌های آموزشی در مناطق عشایری و دام خیز کشور بیشتر شود ضمن آنکه مدیریت مراتع را به بهره‌برداران و مردم بسپاریم.

این مقام مسئول منابع طبیعی کشور با اشاره به این‌که 70 درصد مراتع کشور ضعیف است خاطرنشان کرد: ما دنبال مقابله با پدیده گردوغبار و بیابان‌زایی هستیم و برای آن اعتبار می‌گیریم درحالی‌که اگر مرتع قبل از تخریب موردتوجه قرار گیرد قطعاً بیابان‌زایی اتفاق نمی‌افتد.

وی تعداد واحدهای دامی کشور را 2 برابر ظرفیت مراتع اعلام کرد و افزود: اکنون 80 میلیون واحد دامی در کشور داریم که مراتع جوابگوی نیمی از این جمعیت دامی است.

آقایی ادامه داد: قرار دادن منابع طبیعی در اختیار دولت هرچند اقدام خوبی بود اما از میزان مشارکت مردم کاسته است.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: قانون اساسی مرتع را جزء ثروت‌های عمومی تعریف کرده و ثروت عمومی برای مردم است.

آقایی، حفظ خاک را با استفاده از پوشش گیاهی مهم‌ترین گام برای مبارزه با تغییرات اقلیمی دانست و افزود: میزان تبخیر آب در کشور بالا است که در این زمینه باید اقدامات پیشگیرانه انجام داد.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اظهار داشت: بیش از 900 هزار خانوار دامدار داریم که 500 هزار نفر به عضویت انجمن صنفی دامداران درآمده‌اند.

آقایی گفت: به دلایل غیرقابل‌قبول عملیات اجرایی در حوزه مرتع کشور کاهش داشته و ایستگاه‌های تولید بذر مرتع تعطیل‌شده است که باید احیاء و راه‌اندازی شوند اگرچه تغییرات اقلیمی را هم باید به مشکلات اضافه کرد.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور بیان داشت: همه باید دست‌به‌دست هم دهیم و برای اصلاح و احیا عرصه‌های منابع طبیعی از همه امکانات استفاده کنیم.

این مسئول، سال 97 را نقطه عطفی برای سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور دانست و افزود: امسال 200 میلیون دلار اعتبار به سازمان جنگل‌ها اختصاص داده‌شده که باید آن را به‌درستی برای بهبود وضعیت مراتع و آبخیزداری کشور استفاده کرد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید