Iranian Agriculture News Agency

مرکز پژوهش‌های مجلس:

نیازمند بانک اطلاعاتی آب‌های زیرزمینی هستیم

ایانا- اقتصاد: بر اساس آمار و اطلاعات ارائه‌شده تا پایان سال 1395، تعداد 487 هزار حلقه چاه مجاز دارای پروانه بهره‌برداری بوده که از این تعداد 416 هزار حلقه یا 85 درصد آن‌ها برای مصارف کشاورزی، 49 هزار حلقه برای مصارف صنعتی و 22 هزار حلقه نیز برای مصرف شهری مجوز گرفتند.

نیازمند بانک اطلاعاتی آب‌های زیرزمینی هستیم

افزایش تقاضای آب برای مصرف‌کنندگان گوناگون آن به دلایلی ازجمله افزایش جمعیت، توسعه اقتصادی و اجتماعی باعث شده که تعدادی دشت‌های مهم کشور با افت شدید سطح آب زیرزمینی روبه‌رو شوند. بر اساس آمار و اطلاعات ارائه‌شده تا پایان سال 1395، تعداد 487 هزار حلقه چاه مجاز دارای پروانه بهره‌برداری بوده که از این تعداد 416 هزار حلقه یا 85 درصد آن‌ها برای مصارف کشاورزی، 49 هزار حلقه برای مصارف صنعتی و 22 هزار حلقه نیز برای مصرف شهری مجوز گرفتند.

بهره‌برداری مناسب از منابع آب زیرزمینی نیازمند مدیریتی است که با توجه به ویژگی‌های کمی و کیفی این منابع بتواند قابلیت آن‌ها را از نظر توسعه یا اعمال محدودیت بهره‌برداری قبل از ایجاد وضعیت نامطلوب یا بحرانی تعیین و از بروز خسارات جبران‌ناپذیر جلوگیری کند. بااین‌همه از آنجا که محدوده مورد مطالعه برای بیلان آب‌های کشور همواره با خطا و عدم قطعیت‌هایی حتی چند برابر همراه است، تفاوت‌های چند برابری در آمارها به وجود آمده است. ازاین‌رو ضرورت تدقیق بیلان باهدف ارزیابی صحیح از وضعیت فعلی این منابع و برنامه‌ریزی به جهت توسعه پایدار را دوچندان می‌کند.

آن‌طور که مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش می‌دهد بی‌توجهی به رویکردهایی که در راستای تدقیق بیلان است و بی‌توجهی نسبت به روزرسانی روش‌ها، فناوری‌ها، تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، باعث کاهش دقت تخمین آب قابل‌برنامه‌ریزی شده و سبب اتلاف سرمایه‌گذاری‌ها و تخصیص منابع در این حوزه می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد در بخش ساختاری نظارت و ارائه ساختاری جهت کنترل کیفیت برآورد بیلان مهم و ضروری است. ازاین‌رو پیشنهاد ایجاد یک سازوکار مشخص برای بررسی و کنترل کیفیت برآورد بیلان در گروه «برآورد بیلان» وزارت نیرو مطرح شده است. همچنین پیاده‌سازی و ثبت آنلاین اندازه‌گیری‌های لازم در برآورد بیلان منابع آب زیرزمینی و تشکیل بانک اطلاعاتی آنلاین و قابل‌دسترسی نیز پیشنهاد می‌شود./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید