Iranian Agriculture News Agency

هشدار رئیس دامپزشکی نسبت به شیوع تب‌ کریمه کنگو

در فصول گرم بیشتر مواظب باشید

شهروندان، دام‌های خود را فقط در کشتارگاه‌ها ذبح کنند

رئیس سازمان دامپزشکی نسبت به اینکه سالانه دو تا پنج نفر بر اثر تب کریمه کنگو فوت می‌کنند، هشدار داد و گفت: اگر شهروندان، دام‌های خود را فقط در کشتارگاه‌ها ذبح کنند، این بیماری ریشه‌کن خواهد شد.

در فصول گرم بیشتر مواظب باشید

علیرضا رفیعی‌پور، رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه امسال یک زن 46 ساله در یکی از روستاهای شهرستان بافت در استان کرمان بر اثر بیماری تب کریمه کنگو فوت شده است، گفت: این بیماری مخصوص یک فصل نیست بلکه در 12 ماه سال و در صورتی که دام بیمار بدون نظارت دامپزشکی ذبح شود، امکان انتقال دارد اما در فصل گرم که در حال حاضر در آن هستیم، کنه‌ها نیز به این عامل اضافه می‌شوند و می‌توانند با گزش، ویروس را به انسان منتقل کنند.

وی افزود: ما همواره تلاش کرده‌ایم که از طریق رسانه‌ها این موضوع را به هم‌وطنان عزیزمان منتقل می‌کنیم که هر نوع ذبح دام یا تماس با خون یا امعاواحشای آلوده دام و تماس با کنه‌ها، امکان انتقال بیماری خطرناک تب کریمه یا کنگو به انسان را فراهم می‌کند. اگر شهروندان این دستور قانونی و شرعی را رعایت کرده و دام‌های خود را فقط در کشتارگاه‌ها ذبح کنند، این بیماری نیز ریشه‌کن خواهد شد.

رفیعی‌پور، با اشاره به اینکه احتمال شیوع این بیماری در روستاها بیش از شهرها است، گفت: چون در روستاها کنه‌ها در کنار دامداری‌ها زندگی می‌کنند قطعاً امکان ابتلای هم‌وطنان در روستاها و مناطق عشایری بیشتر از مناطق شهری است. شهروندان روستایی و عشایر نیز می‌توانند برای ذبح دام به قصابانی که توسط دامپزشکی معرفی و تعیین شده‌اند مراجعه کنند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در ادامه درباره کنترل آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان و نوسانات قیمت تخم‌مرغ طی سال گذشته افزود: پارسال، شیوع آنفلوآنزای مرغی در استان‌هایی ازجمله قزوین، تهران و البرز باعث نوسانات شدید قیمت تخم‌مرغ شد و این در حالی بود که درمجموع فقط ۱۴ هزار تن تخم‌مرغ وارد کشور شد؛ درواقع این میزان به حدی نبود که بتواند مشکل کاهش تولید تخم‌مرغ را کاملاً رفع کند. با این وجود، خوشبختانه در حال حاضر بیماری کنترل و جو تا حد زیادی مدیریت شده است.

وی ادامه داد: طی دو سال گذشته، بیماری آنفلوآنزای مرغی، ایران و بیش از ۶۰ کشور دیگر را درگیر کرده است و دست‌به‌دست چرخیدن بیماری به خاطر پرندگان مهاجری است که ناقل بیماری هستند. سالانه دو تا چهار میلیون پرنده مهاجر وارد ایران می‌شوند و متأسفانه این میهمان ناخوانده را وارد کشور می‌کنند. درواقع ویروس آنفلوآنزای مرغی طی سال‌های گذشته از طریق منابع آبی، آبگیرها، سدها و رودخانه‌ها به حیات اهلی و پرندگان آبزی منتقل شده است.

رفیعی‌پور با تأکید بر اینکه بیشترین درگیری با ویروس آنفلوآنزای مرغی، از جانب مرغ‌های تخم‌گذار بوده است، تصریح کرد: این اتفاق طی دو سال پیاپی خسارت‌های سنگینی به صنعت مرغ تخم‌گذار و به تبعیت آن تخم‌مرغ وارد کرده است. ازاین‌رو باید تدبیری اندیشیده شود که در آینده شاهد اپیدمی این بیماری نباشیم.

وی با تأکید بر نقش رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی و پیشگیری از این بیماری، افزود: رسانه‌ها باید از راه‌های مختلف، اطلاعات لازم درباره این بیماری را به جامعه بدهند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور خاطرنشان کرد: شناسایی همه تالاب‌ها، آبگیرها و سدها توسط محیط‌زیست و پایش و نمونه‌برداری این اماکن در طول ۳۶۵ روز از سال توسط دامپزشکی یکی از اقداماتی است که به جد جلوی شیوع آنفلوآنزای مرغی را می‌گیرد؛ به عبارتی هر جا که ردپایی از ویروس مشاهده شد، باید بلافاصله تحت قرنطینه و پاک‌سازی قرار گیرد.

وی با تأکید بر اینکه محیط‌زیست باید بیشترین همکاری را با دامپزشکی انجام دهد، یادآور شد: این پایش از ابتدای امسال آغاز شده است و برای ریشه‌کنی این نوع از آنفلوآنزا، همه دستگاه‌ها باید ورود کنند. به‌عنوان مثال سازمان جهاد کشاورزی باید به جد در برابر مرغداری‌های غیرمجاز و سنتی بایستد. همچنین خروج از تراکم مرغداری‌ها در یک منطقه و ساماندهی آن‌ها در مناطقی که ازنظر شیوع آنفلوآنزای مرغی امن‌تر به شمار می‌رود از دیگر اقداماتی است که در دستور کار قرار دارد.

رفیعی‌پور با تأکید بر اینکه استان‌های شمالی، خراسان شمالی، قم، البرز، تهران، قزوین و اصفهان استان‌های پرخطر محسوب می‌شود و باید تراکم صنعت مرغداری در این استان‌ها کاهش یابد، افزود: اگر هر بخش به وظیفه خود عمل کند، به‌طور مثال عزیزان حوزه تولید و کسانی که عضو اتحادیه مرغداران و تعاونی‌های مرغداران هستند، اگر در حوزه‌های مرغداری‌های غیرمجاز، حمل‌ونقل کود مرغی، کارگران بدون هویت و تهیه خوراک مناسب و تحت نظارت دامپزشکی از کارخانه‌های خوراک دام و طیور و آبزیان، ضوابط را رعایت کنند ما شاهد اپیدمی این بیماری نخواهیم بود./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید