Iranian Agriculture News Agency

به بهانه حضور ناگهانی رئیس جمهور در بازار کفش تبریز در سال حمایت از کالای ایرانی

کفش تبریز و دامداری صنعتی

قیمت یک پالتو و کیف چرمی ایرانی ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار ، قیمت ۱ بشکه نفت خام حدود ۵۰ دلار

سال‌های 1392 تا 1395 اوج راه اندازی دامداری های نوین و صنعتی در آذربایجان شرقی بود. حضور رئیس جمهور در بازار صنعت چرم و کفش تبریز نقطه تلاقی این دو صنعت محسوب می‌شود

کفش تبریز و دامداری صنعتی

آمارهای منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران نشان می دهد تعداد گاوداری‌های صنعتی به عنوان عاملی مهم در پیشرفت صنعت چرم و کفش کشور تا سال 1392 در کل کشور 25353 واحد بوده که این تعداد از سال 1392 تا سال 1395 به 26061 واحد افزایش داشته یعنی 708 واحد افزایش در 3 سال.


بر اساس اسناد رسمی منتشر شده تعداد گاوداری‌های صنعتی در استان آذربایجان شرقی تا سال 1392، 696 واحد بوده که  این تعداد از سال 1392 تا سال 1395 به 787 واحد بزرگ صنعتی افزایش یافته یعنی معادل 91 واحد افزایش . 

صنعت چرم با کشاورزی و دامداری صنعتی گره خورده و تبدیل به  زنجیره‌ای بسیار پر سود در کشور برای فروشندگان آن شده است چرا که ارزش افزوده بسیاری را عاید فعالان خود می کند.
قیمت یک پالتو و کیف چرمی خوب، ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار است اما قیمت ۱ بشکه نفت خام، حدود ۵۰ دلار. چرم از پوست حیوانات مختلفی مانند گاو، گوسفند ، بز و شتر مرغ به دست آمده و در بازار رخ نمایی می کند . چرم گوسفند و چرم گاو، از جمله چرم های با دوام و زیبا بوده و به خاطر آنکه الیاف پیشرفته در آن به کار می برند، در کارهای سخت مانند: دستکش های ایمنی، کاربردهای شیمیایی، پوشش های موتور سواری ، خودرو و امثالهم استفاده می‌شود. امروز در کشورهایی که رونق کشاورزی و دامداری صنعتی بیشتر مشاهده می‌شود ، صنعت چرم و تولیدات چرمی رونق بسیاری دارد. 

آنچه از دیده‌ها و شنیده‌ها از صنعت چرم بر می‌آید این است که این صنعت قدیمی و ریشه‌دار، امروز و با راه اندازی دامداری های صنعتی در 5 سال اخیر توانسته نقش مهمی در ایجاد ارزش افزوده و اشتغال در کشور و به ویژه در شهر تبریز، به عنوان مهد چرم کشور ایفا کند و ضروری است در این بین از این نگاه غافل نشد .

 افزایش تولید در واحد دام، ترویج اصول صحیح نگهداری دام ، تجهیز و نوسازی و بازسازی جایگاه دام، بهداشتی کردن اماکن دامی، تشویق دامداران به ایجاد تعاونی دامداری ،  استقرار واحدهای صنعتی دامداری و صنایع وابسته  همه و همه از عواملی بسیار موثر در پیشرفت این صنعت در استان آذربایجان شرقی بوده که امروز رئیس جمهوری را راغب می کند تا برای حمایت از این صنعت پا پیش گذاشته و به بازار تبریز رفته و کفش تبریز را به عنوان نمادی از هویت صنعت ایرانیان زنده کند چرا که استان آذربایجان شرقی به سبب موقعیت خاص استراتژیک و داشتن قابلیت‌های فراوان اعم از موقعیت ویژه جغرافیایی که به عنوان چهارراه ارتباطی ایران و اروپا مطرح است و با راه آهن و حمل ونقل جاده‌ای متصل به راه‌های بین المللی شده و منطقه آزاد تجاری- اقتصادی ارس در آن خودنمایی کرده و امکان پروازهای مستقیم بین تبریز و کشورهای مختلف دنیا فراهم شده توانسته سهم بسزایی در توسعه اقتصادی کشور ایفا کند .

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید