Iranian Agriculture News Agency

در جلسه بررسی وضعیت خسارت سرمازدگی به باغ‌های استان قزوین مطرح شد:

وعده دو ماهه برای حل مشکل کشاورزان بیمه‌شده

خسارت ۲۰۰۰ میلیاردی کشاورزی قزوین از سرمای اخیر

ایانا-قزوین : عضو هیئت‌مدیره صندوق بیمه کشاورزی کشور در جلسه بررسی خسارت سرمازدگی در قزوین عنوان کرد که حوادث غیرمترقبه سالانه ۱۲ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان خسارت به کشاورزان و باغداران وارد می‌کند.

وعده دو ماهه برای حل مشکل کشاورزان بیمه‌شده

جلسه بررسی وضعیت خسارت سرمازدگی به باغ‌های استان قزوین با حضور استاندار قزوین، بهمن طاهرخانی رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین، نیازعلی ابراهیمی‌پاک عضو هیئت‌مدیره صندوق بیمه محصولات کشاورزی در استانداری برگزار شد.

در این جلسه رئیس جهاد کشاورزی قزوین گزارشی از خسارت‌های سرمای اخیر به محصولات کشاورزی استان ارائه داد و گفت سرمازدگی حدود ۱۸۸۱ میلیارد تومان به باغ‌ها و مزارع کشاورزان استان قزوین خسارت زده است. بیشتر محصولات باغی استان شامل انگور، سیب، بادام، گردو، گیلاس، هلو و شلیل خسارت جدی دیده‌اند و نه‌تنها امسال، بلکه برای سال آینده نیز محصول انگور و گردو با مشکل روبه‌رو خواهد بود.

فاطمه خمسه با اشاره به اینکه از ۷۳ هزار هکتار باغ‌های استان حدود ۱۴ هزار هکتار بیمه شده است، تأکید کرد: در این مواقع نمی‌توانیم کمک خاصی داشته باشیم و باید با فرهنگ‌سازی کشاورزان را با اهمیت بیمه محصولات آشنا کنیم.

وی با اشاره به آسیب واردشده به کشاورزان تک‌محصولی در تاکستان، خطاب به رئیس مجمع نمایندگان استان گفت: از استاندار و جنابعالی انتظار داریم پیگیری لازم را انجام دهند تا بتوانیم از بحرانی که بر اثر سرمازدگی در استان ایجاد شده عبور کنیم و پشتیبانی لازم را از کشاورزان خسارت‌دیده انجام دهیم.

 

کشاورزان به خاطر تأخیر در پرداخت به بیمه بی‌اعتماد شده‌اند

استاندار قزوین در این جلسه دستور داد ستاد ویژه بحران در قزوین تشکیل شود.

عبدالمحمد زاهدی تأکید کرد: خسارات واردشده به کشاورزان استان قزوین نگران‌کننده است و باید همه مسئولان بسیج شوند تا با پیگیری مسئولان کشوری مرهمی بر مشکلات کشاورزان خسارت‌دیده باشیم. شاید کمی کشاورزان به دلیل تأخیر در پرداخت خسارات بیمه بی‌اعتماد شده‌اند، اما باید این مشکل برطرف شود و با تسریع در پرداخت‌ها در شرایط خاص به کمک کشاورزان بشتابیم.

وی با اشاره به اینکه باید به سرعت به کشاورزانی که همه سرمایه خود را از دست داده‌اند و توانی برای ادامه کار ندارند، خسارت پرداخت شود، از اعضای هیئت‌مدیره صندوق بیمه محصولات کشاورزی کشور خواست خسارت کشاورزان بیمه‌شده در استان را در حداکثر دو ماه آینده پرداخت کنند.

زاهدی همچنین وعده داد برای کشاورزان فاقد بیمه هم امیدواریم بتوانیم از طرف هیئت دولت کمک‌های موردی انجام دهیم و در کنار آن برای بخشودگی تسهیلات گذشته، استمهال بدهی قبلی خسارت‌دیدگان هم چاره‌اندیشی کنیم.

همچنین در این جلسه عضو هیئت‌مدیره صندوق بیمه کشاورزی گفت حوادث غیرمترقبه سالانه ۱۲ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان خسارت به کشاورزان و باغداران وارد می‌کند.

نیازعلی ابراهیمی‌پاک تأکید کرد باید کشاورزان با اهمیت بیمه آشنا شوند تا در مواقع سرمازدگی، خشک‌سالی، آفات و سایر مشکلات بتوانند بخش عمده‌ای از خسارات خود را با کمک دولت از طریق بیمه جبران کنند. بیمه کشاورزی درواقع یک نحوه حمایت از سوی دولت است که تا ۸۰ درصد را تأمین می‌کند و مابقی حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد باید کشاورزان پرداخت کنند.

وی افزود: حدود ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی سال‌های قبل داشتیم و با یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان امسال درمجموع بیش از یک هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان خسارت پرداخت شده است. چنانچه فقط در بخش آنفلوآنزای مرغی برای ۲۵ میلیون طیور تلف‌شده بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان خسارت دادیم./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید