Iranian Agriculture News Agency

بیمه خرس راهی برای حفاظت است

پرداخت خسارت خرس‌های سیاه بلوچی و قهوه‌ای به کشاورزان

کمیته ملی حفاظت از خرس‌های ایران در هر استان کارگروه دارد

بیمه خرس سیاه و قهوه‌ای به‌واسطه تعارضات جدی آن‌ها با جامعه انسانی به‌ویژه به‌واسطه تخریب زمین‌های کشاورزی و تلف کردن دام‌ها توسط این‌گونه در یکی دو سال اخیر از سوی دفتر شکار و صید مطرح شد، برخی کارشناسان محیط‌زیست در همان دوره عنوان کردند برای بیمه این‌گونه باید ابتدا در یک پایلوت کار انجام‌شده و پس از بررسی و ارزیابی، آن را به سایر مناطق تسری داد. در روزهای اخیر بار دیگر موضوع بیمه خرس خبرساز شده است، اما آیا این یک امر کارشناسی شده است؟

پرداخت خسارت خرس‌های سیاه بلوچی و قهوه‌ای به کشاورزان

پیمان ولی‌زاده کارشناس دفتر حیات‌وحش و آبزیان داخلی و دبیر کمیته ملی حفاظت از خرس‌های ایران دراین‌باره به «ایانا» می‌گوید: یکی از روش‌های حفاظت و مدیریت گونه‌هایی که تعارض‌های گسترده با جامعه انسانی دارند از بین بردن زمینه‌های این تعارض است.

او می‌افزاید: درباره یوزپلنگ و پلنگ بیمه توانسته است به نحو قابل‌توجهی دامنه تعارض را کاهش داده و جامعه انسانی را به حفاظت تشویق کند ازاین‌رو ما درصددیم این کار را در خصوص خرس سیاه بلوچی و قهوه‌ای نیز انجام دهیم.

این مقام مسئول از گفت‌وگو با 22 بیمه‌گذار در این خصوص خبر داده و ادامه می‌دهد: توافق‌های اولیه با یکی دو بیمه‌گذار صورت گرفته و کار بیمه خرس قهوه‌ای و سیاه در حال اتمام است.

او با اشاره به اینکه بیمه خرس در دو سطح انجام می‌شود، می‌گوید: در سطح اول خود گونه بیمه می‌شود، به این معنا که اگر براثر تصادف جاده‌ای یا هر اتفاق دیگری خرس کشته شود، تحت پوشش بیمه خواهد بود. در سطح دوم نیز اگر خرس خسارت‌هایی را به محصولات کشاورزی و یا دام مردم بومی بزند، شرکت بیمه خسارت‌های مرتبط با آن را می‌پردازد.

پراکنش خرس‌های سیاه محدود و تنها به سه استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان مربوط می‌شود و این در حالی است که زیستگاه خرس‌های قهوه‌ای در 22 استان است. آیا دومرحله‌ای شدن این بیمه و قرار گرفتن اولویت خرس‌های سیاه با توجه به محدودیت زیستگاه و درخطر انقراض قرار داشتن می‌توانست در اولویت قرار گیرد؟

ولی‌زاده پاسخ می‌دهد: در گفت‌وگو با بیمه‌گذاران آن‌ها مایل بودند درباره هر دو گونه ورود پیدا کنند. در کنار آن بیشترین چالش تا در خصوص خرس قهوه‌ای تعارضات این‌گونه با جامعه انسانی است، برخی از محلی ها با دادن سم خرس‌های قهوه‌ای را تلف می‌کنند تا خسارت به محصولاتشان را از بین ببرند.

یکی از چالش‌هایی که درباره بیمه پلنگ در زمان اجرا مطرح‌شده است، به پراکنش گسترده آن بازمی‌گردد. برخی دامداران هرمزگانی هنوز موفق نشده‌اند هزینه تلفات دام خود را دریافت کنند؛ زیرا حجم شکایت زیاد بوده و در صف دریافت قرارگرفته‌اند. آیا به همین ترتیب درباره بیمه خرس به‌عنوان گونه همه‌چیزخوار، کشاورزان و دامداران می‌توانند خسارت خود را دریافت کنند؟ این مقام مسئول می‌گوید: در سازمان حفاظت محیط‌زیست، کمیته ملی حفاظت از خرس‌های ایران تشکیل‌شده است که همه موارد مربوط به خرس را انجام می‌دهد. تشکیل این کمیته ارتباط با بیمه‌گذار را نسبت به مواردی نظیر یوز و پلنگ راحت‌تر کرده است. کمیته ملی در هر استانی یک کارگروه دارد که در هر استانی اتفاقی بیفتد نیاز نیست پرونده بفرستند. کارگروه تشخیص می‌دهد که تلفات از طرف خرس بوده و به بیمه می‌دهد. این ساختار در سطح کشور انجام‌شده و روند شفاف‌تر است تا بتوانیم خسارت‌های کشاورزان و دامداران را پرداخت کنیم.

او همچنین از توافق‌های اولیه با هواپیمایی کشوری در خصوص قرار گرفتن تصویر خرس روی هواپیماها خبر می‌دهد و عنوان می‌کند: هنرمندان و ورزشکارانی مانند علی دایی نیز به کمپین ما برای حفاظت از خرس پیوسته‌اند تا بتوانیم یک حرکت جمعی برای حفاظت از این گونه انجام دهیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید