Iranian Agriculture News Agency

با خشک شدن زاینده‌رود

فلامینگوها به گاوخونی بازنمی‌گردند

حتی از دسته‌های ۳۰۰تایی این پرندگان هم خبری نیست

دبیر دوستداران میراث فرهنگی و طبیعی ورزنه به «ایانا» گفت: تالاب گاوخونی چندین سال است خشک شده و پساب‌های کشاورزی و زهکش‌های این بخش آبی تأمین‌کننده رطوبت آن هستند و به همین دلیل فلامینگوها در مسیر مهاجرت خود دیگر به گاوخونی نمی‌آیند.

فلامینگوها به گاوخونی بازنمی‌گردند

رضا خلیلی از پساب‌های خانگی تصفیه‌شده به‌عنوان دیگر منبع تأمین آب گاوخونی خبر داد و عنوان کرد: گفته می‌شود رطوبت حاصله از این پساب‌ها بهتر از خشک شدن تالاب و انتخاب میان دو گزینه بد و بدتر است. او درباره تبعات ورود این پساب‌ها به گاوخونی گفت: در این تالاب تنها ما شاهد خانواده اردک‌ها و غازها نظیر خوتکا هستیم و به جز آن‌ها گونه جانوری دیگری گاوخونی را انتخاب نمی‌کند.

فلامینگوها ازجمله گونه‌هایی هستند که گاوخونی را ترک کرده‌اند، دبیر دوستداران میراث فرهنگی و طبیعی ورزنه  با بیان این مطلب گفت: 20 سال قبل این‌گونه در دسته‌های چند هزارتایی به گاوخونی می‌آمدند و تا همین چند سال پیش نیز ما شاهد دسته‌های 300 تایی آنها در این تالاب بودیم که متأسفانه دیگر نشانه‌ای از آن‌ها نیست.

تالاب بین‌المللی گاوخونی (که باتلاق گاوخونی نیز خوانده می‌شد) نام تالابی است در فلات مرکزی ایران که بخش بزرگی از آن در استان اصفهان و مابقی در استان یزد قرار دارد و زاینده‌رود به آنجا می‌ریزد. تالاب گاوخونی یکی از تالاب‌های مشهور در جلگهٔ مرتفع مرکزی ایران به شمار می‌آید. این تالاب حیاتی، منطقه‌ای به وسعت ۴۷۶ کیلومتر مربع را پوشانده و در ۱۶۷ کیلومتری جنوب شرق اصفهان در کنار شهر ورزنه و در مجاورت تپه‌های شنی واقع شده است. ارتفاع آن از سطح دریا ۱٬۴۷۰ متر و بیشینهٔ عمق آن ۱۵۰ سانتیمتر است. باتلاق مذکور منابع زیستی غنی‌ای دارد. این باتلاق همچنین پناهگاهی برای پرنده‌های مهاجر است و با همین ویژگی‌ها یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری است. نزدیک‌ترین آبادی به گاوخونی همان شهر ورزنه است که حدود ۲۳ کیلومتر تا دهانه مرداب فاصله دارد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید