Iranian Agriculture News Agency

کولاک برف در ارتفاعات استان‌های ساحلی و البرز از فردا/ کاهش دما در برخی شهرها تا ۱۴ درجه زیر صفر‌

بارش برف از بعدازظهر پنجشنبه تا صبح جمعه در ارتفاعات و جاده‌های کوهستانی البرز و استان‌های گیلان، مازندران و گلستان باعث محدودیت دید می‌شود و ‌کولاک و مه غلیظ موجب اختلال در عبور از این نقاط ‌خواهد شد.

کولاک برف در ارتفاعات استان‌های ساحلی و البرز از فردا/ کاهش دما در برخی شهرها تا ۱۴ درجه زیر صفر‌

بارش برف از بعدازظهر پنجشنبه تا صبح جمعه در ارتفاعات و جاده‌های کوهستانی البرز و استان‌های گیلان، مازندران و گلستان باعث محدودیت دید می‌شود و ‌کولاک و مه غلیظ موجب اختلال در عبور از این نقاط ‌خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایانا، بررسی نقشه‌های هم‌دیدی و آینده‌نگری هواشناسی بیانگر این است که از اوایل وقت روز آینده با ورود سامانه جدید بارشی از سمت شمال و شمال‌غرب به سواحل خزر بارش‌های پراکنده در استان‌های ساحلی دریای خزر ‌آغاز می‌شود و به تدریج بر مقدار آن افزوده خواهد شد که این وضعیت تا بعدازظهر جمعه تداوم دارد.

در این مدت بارش در ارتفاعات به شکل برف خواهد بود، ضمن آنکه در ارتفاعات استان‌های گیلان، مازندران و گلستان و نیز ارتفاعات البرز وزش باد نسبتاً شدید همراه با کولاک برف پیش‌بینی می‌شود.

از اواخر وقت روز پنج‌شنبه به تدریج گستره بارش‌ها مناطقی از شمال شرق و به شکل ضعیف‌تر دامنه‌های زاگرس مرکزی و همچنین دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی را در برخواهد گرفت.

از بعدازظهر جمعه به تدریج از میزان بارش‌ها از سواحل شمالی، دامنه‌های زاگرس مرکزی و دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی کاسته می‌شود ضمن آنکه از اواخر وقت جمعه از میزان بارش‌ها در شمال شرق کشور کاسته می‌شود.

دمای هوا روز پنج‌شنبه تا صبح شنبه در سواحل خزر و از روز جمعه تا یکشنبه در شمال شرق کشور بین 7 تا 10 درجه کاهش خواهد یافت.

در سه روز آینده خلیج‌فارس و از بعدازظهر جمعه دریای عمان مواج خواهد بود،‌ همچنین روز پنج‌شنبه و اوایل روز جمعه دریای خزر مواج و طوفانی است و انتظار می‌رود، ارتفاع موج در مناطق نزدیک ساحل به بیش از دو متر برسد بنابراین‌ باید از تردد قایق‌های کوچک ماهیگیری جلوگیری شود.

در روزهای پنج‌شنبه و جمعه در بخشی از مناطق جنوب و جنوب شرق کشور وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود که در برخی مناطق با گردوخاک همراه خواهد بود.

‌روز پنجشنبه سامانه بارشی‌ از سمت شمال و شمال‌غرب به سواحل دریای خزر نفوذ می‌کند که پیامد آن افت نسبی دما در نوار شمالی کشور از روز پنجشنبه تا صبح شنبه (7 تا 10 درجه سلسیوس) و وزش باد شدید طی روز پنجشنبه ‌(سرعت باد 36 تا 54 کیلومتر بر ساعت) و بارش باران در جلگه و برف در مناطق فراساحلی و ارتفاعات البرز خواهد بود؛‌ انتظار می‌رود شدت بارش طی بعد از ظهر پنجشنبه تا‌ اوایل صبح جمعه رخ دهد.

‌با گذر تدریجی این سامانه طی پنجشنبه تا صبح شنبه‌، علاوه بر سواحل دریای خزر، دمای هوا در نوار شمالی کشور با افت نسبی دما (پنج تا 10 درجه) در شمال‌غرب و جنوب رشته کوه البرز در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل، زنجان، قزوین، تهران، مرکزی، قم، سمنان و در شمال شرق تا صبح یکشنبه پیش‌بینی می‌شود.

از بعدازظهر پنجشنبه تا صبح جمعه، بارش برف در ارتفاعات و جاده‌های کوهستانی البرز و استان‌های گیلان، مازندران و گلستان سبب محدودیت دید می‌شود و ‌کولاک و مه غلیظ موجب اختلال در عبور از این نقاط ‌خواهد شد.

‌همراه داشتن تجهیزات زمستانه برای گذر از جاده‌های کوهستانی البرز به سبب کولاک و برف ضروری است.

‌مدیریت انتقال و مصرف سوخت و انرژی در نوار شمالی کشور از جمعه تا شنبه آتی به سبب افت دما ضروری است.

آسمان تهران روز آینده صاف همراه با غبار صبحگاهی و به تدریج ابری به همراه وزش باد و اوایل شب بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود؛ بیشینه و کمینه دما فردا در تهران 14 و یک درجه خواهد بود، ضمن آنکه روز جمعه بیشینه و کمینه دما به ترتیب هفت و منفی یک درجه در تهران خواهد بود.

روز آینده زنجان و ارومیه با کمینه دمای 10 درجه زیر صفر و تبریز با کمینه دمای 14 درجه زیر صفر و همچنین اردبیل با کمینه دمای 13 درجه زیر صفر سردترین نقاط کشور و بندرعباس با بیشینه دمای 28 درجه بالای صفر گرمترین شهر کشور خواهد بود.

میانگین بارندگی کل کشور از ابتدای سال زراعی تا روز سوم آذر ماه امسال 29.9 درصد بارش سال گذشته است./

S-950917-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید