Iranian Agriculture News Agency

تنفس آزاد محصولات کشاورزی با قیمت تضمینی در بورس

اجرای سیاست قیمت تضمینی محصولات کشاورزی و عرضه آن در بورس کالا بسیاری از کشاورزان و کارشناسان را به وجد آورده است. به گفته کارشناسان، این اقدام دولت نه‌تنها منجر به حمایت بخش کشاورزی شده، بلکه دست دلالان را نیز کوتاه می‌کند.

تنفس آزاد محصولات کشاورزی با قیمت تضمینی در بورس


اجرای سیاست قیمت تضمینی محصولات کشاورزی و عرضه آن در بورس کالا بسیاری از کشاورزان و کارشناسان را به وجد آورده است. به گفته کارشناسان، این اقدام دولت نه‌تنها منجر به حمایت بخش کشاورزی شده، بلکه دست دلالان را نیز کوتاه می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایانا، قیمت تضمینی در بورس کالا به‌ویژه درباره محصولات کشاورزی، ابتکاری است که کارشناسان به اتفاق معتقدند با اجرای این سیاست، کشاورزانی که سال‌ها با اجرای خرید تضمینی پول خود را با تأخیر می‌گرفتند، امروز با اجرای آن مطالبات خود را به سرعت دریافت کرده‌اند. به‌طور مثال، سیاست قیمت تضمینی جو در سال گذشته به‌صورت آزمایشی در استان کرمانشاه اجرایی شد و امسال نیز برای نخستین‌بار محصول جو کشاورزان کل کشور در بورس کالا به‌صورت قیمت تضمینی عرضه شد که اتفاقاً نشان داد اجرای سیاست قیمت تضمینی نقش بسزایی در روند رشد معاملاتی محصولات کشاوری در بورس دارد. به جرأت می‌توان گفت این اقدام دولت، حمایتی است در راستای تسریع فروش محصولات کشاورزی و کاهش ضرر و زیان کشاورزان.

زیرا کشاورزان وجه معاملات انجام‌شده در بورس کالا را به سرعت دریافت کرده و با مشکلات کمتری روبه‌رو می‌شوند. به عبارتی با اجرای این طرح، کشاورزان پول معامله‌ای که در بورس کالا انجام شد را به سرعت دریافت کرده و این موضوع موجب رضایت خاطر آنها می‌شود.

نظر افضلی، نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی درباره اجرای قیمت‌های تضمینی محصولات کشاورزی در بورس کالا به خبرنگار ایانا گفت: این اقدام دولت حاشیه امنی برای کشاورزان ایجاد می‌کند به شکلی که آنها در برداشت محصولات خود به این امنیت فکری رسیدند که هیچ‌گونه نگرانی برای فروش و حتی نگهداری محصولات خود نداشته باشند.

وی بیان کرد: بهتر است به مرور، این اقدام استراتژیک در مورد همه محصولات کشاورزی اجرایی شود؛ لذا با این اقدام نه‌تنها شاخص بورس روند مناسبی را تجربه خواهد کرد، بلکه حمایت‌های همه‌جانبه از کشاورز به عمل می‌آید.

به گفته افضلی، در حال حاضر بهترین راهکار برای حمایت از کشاورزان، اجرای سیاست قیمت تضمینی است.

طبق این گزارش، به‌نظر می‌رسد بورس بهترین محل برای معامله کالاهایی همچون گندم، جو و سایر محصولات کشاوری است.

از مزیت‌های قیمت تضمینی بورس، پرداخت پول در کمترین زمان به کشاورزان است که این اتفاق در خرید تضمینی کمتر و در قیمت تضمینی بیشتر به چشم می‌خورد. همچنین سیاست قیمت تضمینی به‌دلیل مزیت‌هایش می‌تواند در تمامی محصولات کشاورزی اجرایی شود، به‌طوری‌که بورس با کشاورز قرارداد بسته و محموله‌های انبار را پیش‌فروش می‌کند و از این طریق ارتباط کشاورز با بورس افزایش می‌یابد و تولیدات کشاورزان نظام‌مند شده و روش مورد استفاده سایر کشورها به اجرا درمی‌آید.

در ادامه این گزارش، ناصر موسوی‌لارگانی، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به خبرنگار ایانا عنوان کرد: قیمت تضمینی از بهترین راهکارهای دولت برای حمایت از کشاورزان است.

وی با بیان اینکه نوع نرخ‌گذاری محصولات کشاورزی توسط کارشناسان از مهم‌ترین مسائلی که باید در بخش اجرای صحیح قیمت‌های تضمینی مدنظر قرار داد، افزود: به‌نظر می‌رسد در برخی نرخ‌گذاری‌ها که توسط کارشناسان برای عرضه در بورس کالا انجام می‌شود، بدون آگاهی از هزینه‌های محصول مربوطه است. به‌طور مثال، برای قیمت‌گذاری پیاز بدون اطلاع از هزینه تمام‌شده محصول مورد نظر، نرخی تعیین می‌کنند که به صرفه نیست و این موضوع منجر به مشکلاتی برای کشاورزان می‌شود.

نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی در ادامه با اشاره به اینکه قیمت تضمینی باید پاسخگوی هزینه‌های کشاورز باشد، خاطرنشان کرد: قیمت تضمینی که یکی از فاکتورهای اصلی حمایت از کشاورزان است، نه‌تنها در بخش کشاورزی و توسعه اقتصادی تأثیرگذار بوده، بلکه منجر به کوتاهی دست دلالانی می‌شود که پیش از به ثمر رسیدن محصول، با نازل‌ترین قیمت آن را از کشاورزان می‌خرند.

به گفته موسوی‌لارگانی، اگر قرار است صادراتی در انواع محصولات کشاورزی داشته باشیم، دولت باید با قیمت‌های تضمینی، از صادرات حمایت کند.

وی با اشاره به اینکه کشاورزی می‌تواند مشکلات رکود در اقتصاد کشور را رفع کند، ادامه داد: حتی اگر سخت‌ترین تحریم‌ها علیه ایران وضع شود، اما در بخش کشاورزی به امنیت دست یابیم، راحت‌تر می‌توانیم موانع را پشت سر بگذاریم.

به گفته موسوی‌لارگانی، قیمت‌های تضمینی راهکار مناسبی برای دلگرمی کشاورزان است مشروط بر اینکه کارشناسان با آگاهی‌های بیشتری نرخ‌گذاری کنند./

N-950909-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید