Iranian Agriculture News Agency

سند پنجمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران و جمهوری اوکراین امضا شد

تأکید بر کشت فراسرزمینی، واردات غلات، صادرات خشکبار و میوه به امضای دو وزیر

در مراسم امضای سند پنجمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران و جمهوری اوکراین بر گسترش کشت فراسرزمینی، واردات غلات، صادرات خشکبار و میوه به امضای دو وزیر رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، در پی برگزاری پنجمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و جمهوری اوکراین که از 15 تا 17 اسفندماه در تهران برگزار شد، امروز طی مراسمی در سالن نعمتی جم وزارت جهاد کشاورزی، پس از استماع نظرات کارشناسی و صحبت‌های نهایی مسئولان دو طرف سند پنجمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران و جمهوری اوکراین به امضای وزیر جهاد کشاورزی و وزیر انرژی و ذغال سنگ اوکراین رسید.

این سند در راستای گسترش همکاری‌ها در بخش‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، علمی، پژوهشی، انرژی و گردشگری، حمل و نقل، صنایع و... به امضاء رسید.

وزیر جهاد کشاورزی ضمن با اهمیت خواندن اوکراین به‌عنوان کشوری درشرق اروپا گفت: ظرفیت‌های بسیاری در بخش‌های مختلف مغفول مانده است که مسئولان دو کشور وظیفه دارند آنها را شناسایی و مورد بهره‌برداری قرار دهند.

محمود حجتی افزود: زمینه‌های علاقه‌مندی دو کشور در شهریورماه سال گذشته مشخص شده است و ایران نیز برای گسترش بیش از پیش و توسعه روابط اقتصادی اقتصادی اعلام آمادگی کرده است.

وی خاطرنشان کرد: این سند همکاری طی دو روز کار کارشناسی تهیه شده و طیف گسترده‌ای از همکاری‌ها در بخش‌های کشاورزی، سرمایه‌گذاری مشترک، حمل و نقل دریایی و ریلی، علوم و فناوری، بهداشت، انرژی هسته‌ای، صنایع، آب و برق، زمین‌شناسی و... را دربر دارد.

حجتی اظهار امیدواری کرد که با تشکیل شرکت‌های مشترک ایرانی و اوکراینی، پروژه‌های مشترک که با همکاری بخش خصوصی قرار است اجرایی شود و به‌ویژه کشت فراسرزمینی با موفقیت انجام شود.


افزایش صادرات کالاها از اوکراین به اروپا با توسعه جاده ابریشم

در ادامه این نشست، معاون نخست وزیر، وزیر توسعه منطقه‌ای ساخت و مسکن کشور اوکراین ضمن مهم خواندن همکاری با ایران اظهار داشت: طی 12 سال گذشته همکاری‌های دو کشور در بخش‌های هواپیما و توربین‌ها متوقف نشده بود و امیدواریم که همکاری‌های دو کشور تشدید شود.

گنادی زوبکو ادامه داد: امیدواریم که با توسعه جاده ابریشم امکان افزایش صادرات کالاها از اوکراین به اروپا تسهیل شود.

وی تصریح کرد: فاصله زیاد دو کشور نباید مانع همکاری‌ها شود و علاقه‌مند هستیم که به‌عنوان یک شریک قابل اطمینان با ایران همکاری کنیم.

زوبکو ضمن مهم خواندن مسئله افزایش عملکرد محصولات کشاوزی با روش‌های نوین آبیاری یادآور شد: یادداشت تفاهم بین دو طرف می‌تواند تجارب دو طرف در این زمینه را نیز بررسی کند.


تمرکز بر توسعه سرمایه‌گذاری و تجارت کالاها در دو کشور

در ادامه، نمایندگان بخش‌های مختلف انرژی و زغال سنگ کشور اوکراین، معاون وزیر توسعه اقتصادی و تجارت و برخی دیگر از اعضای هیأت اکراینی درباره استفاده از تجارب کشور ایران در استخراج نفت و همکاری متقابل در زمینه مدرنیزه‌سازی انرژی برق آبی، تمرکز بر توسعه سرمایه‌گذاری و تجارت کالاها در دو کشور، صادرات محصولاتی چون موز، شکلات و محصولات خانگی، صادرات روغن‌ها و محصولات دامپروری، آشنایی با پتانسیل‌های دو طرف در نمایشگاه‌ها و آمادگی برای کشت فراسرزمینی در جنوب کشور اوکراین و نیاز به سرمایه‌گذاری 1.5 میلیارد دلاری برای این مهم و تجارت در بخش چوب و جنگل سخن گفته و بر گسترش هر چه بیشتر همکاری‌ها تأکید کردند.


ضعف در صادرات محصولات ایرانی با وجود پتانسیل‌های زیاد

قائم‌مقام بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی ضمن مهم خواندن دو کشور ایران و اوکراین در منطقه گفت: اوکراین یکی از مراکز تولید غله در دنیاست و سابقه واردات انواع غله از این کشور از گذشته‌ها وجود داشته و ادامه دارد، اما ضعف در صادرات محصولات ایرانی با وجود پتانسیل‌های زیاد هست که امیدواریم این یادداشت تفاهم در توسعه مبادلات تجاری مؤثر افتد.

علی‌اکبر مهرفرد با اعلام اینکه تولید سرانه میوه در ایران 2.5 برابر دنیاست، تأکید کرد: برای کم کردن ضایعات، عمل‌آوری و فراوری نیاز به توسعه صنایع داریم و تحقیقات مربوطه در نمایشگاه‌های برگزارشده پیش‌بینی شده است.

وی همچنین افزود: ایران در زمینه گیاهان دارویی غنی بوده که در زمینه تجارت آن پیش‌بینی‌هایی شده است.

مهرفرد از واردات انواع غلات، دانه‌های روغنی از اوکراین خبر داد و خاطرنشان کرد: زمینه صادرات خشکبار، میوه و سبزی و آبزیان به اوکراین وجود دارد که زیربنای گسترش این همکاری‌ها در قرنطینه و موازین بهداشتی خلاصه می‌شود.

وی ادامه داد: امیدوارم که ظرف چند ماه آینده پروژه‌های پیشنهادشده دنبال شود.

از آنجا که برای گسترش همکاری‌ها نقش بانک‌ها مؤثر است، مدیرکل بین‌الملل بانک مرکزی پیشنهاد تشکیل کمیته مشترک بین بانکی تحت نظارت دو کشور و چند بانک منتخب را داد که از سوی نماینده بانک ملی اوکراین مورد پذیرش، حمایت و پشتیبانی قرار گرفت./

M-941217-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید