Iranian Agriculture News Agency

با فعالیت‌های ترویجی موسسه تحقیقات علوم دامی محقق می‌شود:

افزایش ضریب نفوذ دانش در واحدهای دامپروری

رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی بر لزوم افزایش ضریب نفوذ دانش تولیدشده در مؤسسات تحقیقاتی باهدف افزایش بهره‌وری تولیدات دامی تأکید کرد.

افزایش ضریب نفوذ دانش در واحدهای دامپروری

حسن خمیس‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بابیان این‌که یکی از وظایف موسسه تحقیقات علوم دامی مدیریت دانش و انتقال آن در سطح بهره‌برداران، شرکت‌های فعال و دامداران است گفت: خوشبختانه ارتباط بسیار خوبی بین سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی و به‌تبع آن موسسه تحقیقات علوم دامی کشور با بخش اجرایی وجود دارد.

وی افزود: با توجه به شعار افزایش ضریب نفوذ دانش در واحدهای دامپروری که توسط موسسه تحقیقات علوم دامی دنبال می‌شود، باید در نظر گرفت که دانش زمانی ارزشمند است که ارزش‌افزوده برای دامدار ایجاد کرده و ریالی به درآمد کشاورز اضافه کند. تنها این صورت می‌توان ادعا کرد که دستاوردهای موسسه یک دانش فنی قابل‌اتکا است.

خمیس‌آبادی ادامه داد: در کنار موسسه تحقیقات علوم دامی، علاوه بر اینکه محققین تحت عنوان محققین معین و مروجان ارشد در کل سطح کشور و رو در رو اطلاعات را در اختیار کشاورزان و دامداران در سطوح مختلف قرار می‌دهند، وظیفه موسسه آموزش و ترویج نیز انتقال دانش تولیدشده در مؤسسات در قالب کاروان‌های ترویجی به عرصه است.

وی توضیح داد: این کاروان‌ها مشتمل بر تعدادی از محققین موسسه علوم دامی در رشته‌های مختلف است که استان به استان دانش را در اختیار کشاورزان و بهره‌برداران قرار می‌دهند.

رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی بیان کرد: اقدام دیگر این موسسه، انتقال‌یافته‌ها در قالب مزارع آزمایشی و الگویی است. به‌صورت آزمایشی در بعضی از استان‌ها، دامداری‌ها و مرغداری‌هایی به‌صورت الگو انتخاب شده و تمام یافته‌های تحقیقاتی محققین ما در زمینه‌های مرتبط در این مزارع به صورت عملی اجرا می‌شوند.

وی ادامه داد: این موسسه مطالعاتی نیز تحت عنوان اثربخشی پروژه‌های تحقیقاتی انجام داده است که بر اساس آن میزان اثربخشی طرح‌های تحقیقاتی که به نتیجه رسیده‌اند در تولید، موردبررسی قرار می‌گیرد.

 

خبرنگار: شبنم مسعودی

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید