Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان شیلات ایران خبرداد:

مشارکت کشورهای تازه استقلال یافته در بازسازی ذخایر خزر

معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران از مشارکت کشورهای تازه استقلال یافته در بازسازی ذخایر خزر خبرداد.

مشارکت کشورهای تازه استقلال یافته در بازسازی ذخایر خزر

به گزارش خبرنگار ایانا، جشنواره رهاسازی بچه ماهیان استخوانی و خاویاری دریای خزر در چمخاله گیلان برگزار شد.

در این مراسم که همزمان در سه استان شمالی کشور با هدف حفظ ذخایر دریای خزر با حضور رئیس و مدیر کل دفتر بازسازی و ذخایر سازمان شیلات ایران و فرماندار لنگرود بر گذار شد، بیش از یک میلیون بچه ماهی سفید و خاویاری در دریا رها سازی شدند

حسین حسینی رئیس سازمان شیلات ایران در این مراسم ضمن تاکید بر اهمیت حفظ ذخایر ماهیان خاویاری به عنوان فسیل‌های زنده دریای خزر اعلام کرد: صیادان شمال کشور با مشارکت و مشورت متخصصان شیلات، تکثیر طبیعی را آغاز کردند و از۳۶۵ میلیون قطعه رهاسازی سال گذشته، ۳۰ میلیون قطعه سهم مشارکت مردم است که ارزش آن فراتر از تعداد کمی چند گونه خواهد بود. این فعالیت نشان از ارتقاء فرهنگ صیانت از دریا دارد.

وی افزود: آنچه بعد از بحث رهاسازی اهمیت دارد، صیانت از دریا در برابر آلودگی، عدم صید در فصول غیرمجاز بر اساس تعیین وقت محققان و برداشت صحیح در فصل صید با روش‌های درست و مناسب، به‌عنوان مصداق بارز ماهیگیری مسئولانه است.

رئیس سازمان شیلات ادامه داد: این موارد یکی از اساسی‌ترین وظایف ماست که مسئولیت آن بر اساس قانون به عنوان متولی برداشت صحیح و توسعه صنعت شیلات، بر عهده سازمان شیلات قرار داده شده است. دستیابی به این مهم فقط در صورت همکاری آحاد مردم امکان‌پذیر است.

حسینی با اشاره به نقش پررنگ کشورهای ایران و روسیه در بازسازی ذخایر دریای خزر گفت: با رایزنی‌هایی که در حال انجام است، کشورهای تازه استقلال یافته نیز به این جرگه می‌پیوندند.

حسینی اضافه کرد: در شمال و جنوب کشور تنها در حوزه برداشت از دریا، برای پایداری و تاب آوری صید که ۷۰۲ هزار تن از سبد برداشت آبزیان ما را به خود اختصاص داده است و با توجه به از بین رفتن امکان تکثیر طبیعی این ماهیان به دلیل دخالت انسان در طبیعت، بحث تکثیر بچه ماهی و رهاسازی آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید