Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پیامی خبرداد؛

86 گونه از مهره‌داران خشکی ایران در معرض خطر انقراض

علی سلاجقه رئیس سازمان محیط زیست در پیامی به همایش روز جهانی تنوع زیستی از در معرض خطر انقراض بودن 84 گونه از مهره‌داران خشکی ایران خبرداد.

86 گونه از مهره‌داران خشکی ایران در معرض خطر انقراض

به گزارش خبرنگار ایانا، محمد مدادی مدیر کل دفتر موزه ملی، تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی  روز دوشنبه در همایش تنوع زیستی اعلام کرد: علی سلاجقه در راستای دفاع از یکی از لوایح مرتبط با تنوع‌زیستی به دولت مراجعه کرده و امکان حضور در این همایش را نداشته است.

مدادی در ادامه، پیام معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص روز جهانی تنوع زیستی را قرائت کرد. در متن این پیام آمده است: امروزه تمام مولفه‌های اقتصادی، ایمنی، امنیت و حتی فرهنگی و اجتماعی مرتبط با محیط زیست اگر کاملا وابسته به تنوع زیستی نباشد، حداقل متاثر از تنوع زیستی است.

در ادامه این پیام با اشاره به تجربه تلخ کووید 19 بیان شد: این تجربه به دنیا نشان داد که حتی کوچکترین اجزاء تنوع‌زیستی چگونه می‌تواند دنیا را با مخاطره جدی رو به رو کند، بنابراین حفاظت از تنوع زیستی در تمام حوزه‌ها و سطوح خود اعم از اکوسیستم‌های خشکی و آبی، گونه‌ها، جمعیت‌ها و منابع ژنتیکی در راستای رسیدن به توسعه پایدار به موضوعی جدی و مهم برای جامعه جهانی تبدیل شده است.

در این پیام گفته شد: بررسی‌های جهانی نشان از تداوم زوال تنوع زیستی دارد. آمار ها در سال 2020 نشان می‌دهد طی سال‌های 1970 تا 2016 میلادی جمعیت پستانداران، پرندگان، دوزیستان، خزندگان و ماهی‌ها به‌طور میانگین 68 درصد کاهش یافته است و بیشتر اقیانوس‌ها آلوده و درصد قابل توجهی از مساحت تالاب‌ها از بین رفته است. به‌طور متوسط حدود 25 درصد از گونه‌های جانوری و گیاهی ارزیابی شده در سطح جهان در معرض تهدید هستند که نشان می‌دهد در حال حاضر حدودیک میلیون گونه با خطر انقراض رو به رو هستند.

در ادامه این پیام آمده است:  این عدد در مورد مهره‌داران خشکی کشور ما حدود 86 گونه است. ایران مرکز پیدایش بخش مهمی از ذخایر ژنتیکی ارزشمند جهان و مرکز اولیه و ثانویه گونه‌های بیشماری از گیاهی تجاری گندم، زعفران، پسته ، گل رز و ... و گونه‌های دارویی بی‌شماری است و به همان میزان از تنوع زیستی بسیار غنی برخوردار است. زیست بیش از دو هزار مهره‌دار، 20 هزار بی‌مهره و بیش از 8600 گونه گیاهی و تعداد قابل توجهی گونه‌های انحصاری در ایران بخش‌های مختلفی از کشور را در کمربند نقاط داغ تنوع زیستی دنیا قرار دارد.

در ادامه این پیام هفت عامل  تهدید تنوع زیستی تشریح شده است و نسبت به مسئولیت همه ما در حفظ و حراست از این نعمت‌های خدادای گوشزد شد.

به اعتقاد رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، تنوع زیستی ایران در حال حاضر با چالش‌های جدی همچون تاثیر پذیری شدید از تغییرات اقلیمی و چالش‌های منطقه‌‌ای و فرامرزی به‌ویژه در مدیریت منابع آبی مواجه است، همچنین به دلیل وجود ناامنی و جنگ افروزی‌های متوالی در منطقه توسط کشورهای خارج از منطقه و گسترش فقر، ایستگاه‌ها تنوع زیستی نابود شده است.

سلاجقه اضافه کرده است: عدم اجرای تعهدات کشورهای توسعه یافته در راستای اهداف کنوانسیون تنوع زیستی در تضمین تقسیم عادلانه منافع حاصل از بهره‌برداری، تحریم‌های غیر قانونی اعمال شده بر کشور توسط یک کشور غیر کنوانسیون تنوع زیستی و اثرات آن بر برنامه های حفاظتی کشور، بخش دیگری از چالش‌های پیش روی حفظ تنوع زیستی ایران است.

وی تاکید کرده است که عدم توجه به ارزش‌های محیط زیستی و تنوع زیستی در اجرای پروژه‌ها و چرای بی‌رویه دام، تغییر کاربری اراضی و تبدیل زیستگاه‌ها، وجود سلاح غیر مجاز و عدم توجه به قوانین و مقرارت، مباحث و مشکلات دیگری است که در حوزه تنوع زیستی باید به آن توجه شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید