Iranian Agriculture News Agency

تا پایان سال جاری در موسسه رازی محقق خواهد شد:

خودکفایی در تولید واکسن اوریون با استفاده از سویه بومی

معاون تولید و تحقیق فرآورده‌های بیولوژیک موسسه رازی گفت: خط تولید سویه داخلی واکسن اوریون در سال جاری شروع به کار خواهد کرد.

خودکفایی در تولید واکسن اوریون با استفاده از سویه بومی

محمدحسین فلاح مهرآبادی با اعلام این مطلب به خبرنگار ایانا بیان کرد: این سویه جزء کم عارضه‌ترین سویه‌های واکسن اوریون در دنیا است. با توجه به اینکه سویه بومی کشور نیز هست، ایمنی‌زایی بسیار خوبی دارد و می‌تواند پوشش مناسبی برای کنترل این بیماری در کشور باشد.

وی افزود: در سال ۲۰۱۲، موسسه سرم سازی رازی سویه‌ای از اوریون را جدا کرد که پس از آزمایشات مختلف و تبدیل شدن به سویه واکسن، مشخص شد که کمترین عارضه را دارد. در حال حاضر، این سویه در برخی از کشورهای اروپایی نیز استفاده می‌شود.

فلاح ادامه داد: موسسه رازی از سال ۱۳۹۵ مطالعات اولیه برای استفاده از این سویه واکسن را آغاز کرد. این مطالعات تا جایی پیش رفته و به دلایلی متوقف شد، مجدداً از شهریور ماه سال گذشته مطالعات فاز حیوانس مدل روی میمون از سر گرفته شد که امروز نتایج آن آماده شده است. برنامه داریم تا آخر خرداد ماه نتایج را برای سازمان غذا و دارو ارسال کنیم. در سال جاری، مطالعات انسانی، که فاز سوم آزمایشات روی این سویه واکسن است را انجام داده و این سویه را در تولید واکسن استفاده می‌کنیم.

معاون تولید و تحقیق فرآورده‌های بیولوژیک موسسه رازی اضافه کرد: بیماری اوریون یکی از بیماری‌های عفونی واگیردار است که مشکلات زیادی را در خردسالی و کودکی ایجاد می‌کند. واکسنی که در حال حاضر در دنیا از جمله کشور ما استفاده می‌شود، سویه غیر بومی است که می‌تواند به صورت نادر، آسیب مغزی قابل جبران ایجاد کند.

وی ضمن اشاره به نیاز ۴ میلیون دوزی سالیانه کشور به واکسن اوریون گفت: در حال حاضر در موسسه رازی سه و نیم میلیون دوز در سال واکسن اوریون تولید شده و الباقی آن به صورت دو دوزه، وارد کشور می‌شود. البته این موسسه متعهد شده است که در سال جاری، با افزایش ظرفیت خطوط تولید، کل واکسن سه گانه سرخک، سرخجه و اوریون را تولید و در اختیار وزارت بهداشت قرار دهد.

فلاح در انتها با تاکید بر پیگیری بازارهای بین‌المللی برای خرید واکسن اوریون تولید موسسه رازی گفت: از آنجایی که اولویت با تامین نیاز داخل بوده است، ما اجازه صادرات نداشتیم. برنامه‌ریزی شده است با افزایش ظرفیت خطوط تولیدی موسسه واکسن و سرم سازی رازی در نیمه اول سال، تا آخر سال صادرات این واکسن را نیز آغاز کنیم‌.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید