Iranian Agriculture News Agency

ترجمه اختصاصی ایانا از رویترز:

جنوب اروپا برای تابستان خشک ناشی از تغییرات اقلیمی آماده می‌شود

جنوب اروپا خود را برای تابستانی با خشکسالی شدید آماده می‌کند، به‌طوری که برخی از مناطق در حال حاضر از کمبود آب رنج می‌برند و کشاورزان انتظار بدترین بازدهی را در دهه‌های اخیر دارند.

جنوب اروپا برای تابستان خشک ناشی از تغییرات اقلیمی آماده می‌شود

به گزارش ایانا به نقل از خبرگزاری رویترز، از آنجایی که تغییرات آب و هوایی منطقه را گرم‌تر و خشک‌تر می‌کند، سال‌ها خشکسالی متوالی باعث کاهش ذخایر آب زیرزمینی شده است. سطوح خاک در اسپانیا، جنوب فرانسه و ایتالیا به شدت خشک شده است. سطح پایین رودخانه‌ها و ذخایر، تولید انرژی آبی در تابستان امسال را تهدید می‌کند.

علیرغم پیش‌بینی‌ها از مدت‌ها قبل، آماده سازی‌های لازم صورت نگرفته است. بسیاری از مناطق کشاورزی هنوز روش‌های صرفه جویی در مصرف آب مانند آبیاری دقیق یا روی آوردن به محصولات مقاوم در برابر خشکسالی مانند آفتابگردان را اتخاذ نکرده‌اند.

رابرت واتارد یک دانشمند اقلیمی و مدیر موسسه «پیر-سیمون لاپلاس» فرانسه، می‌گوید: دولت‌ها و شرکت‌ها دیر اقدام می‌کنند. برخی از شرکت‌ها حتی به تغییر مدل مصرف خود فکر نمی‌کنند، آنها فقط در تلاش هستند تا فن‌آوری‌های معجزه آسایی را بیابند که آب برایشان به ارمغان بیاورد.

طبق گزارش تارنمای دولتی “پروپلوویا” فرانسه ، این کشور در حال پشت سر گذاشتن خشک‌ترین زمستان خود از سال 1959 است درحالی‌که هشدارهای «بحران» خشکسالی قبلا در چهار منطقه فرانسه اعلام شده و قرار است برداشت از منابع آب از جمله برای کشاورزی بدون اولویت بندی محدود شود.

پرتغال نیز با ورود زودهنگام خشکسالی مواجه شده است. حدود 90 درصد از سرزمین اصلی از خشکسالی رنج می‌برد و “خشکسالی شدید” یک پنجم کشور را تحت تأثیر قرار داده که تقریباً پنج برابر مساحت گزارش شده در سال گذشته است.

در اسپانیا که کمتر از نیمی از میانگین بارندگی خود را تا آوریل امسال شاهد بوده، هزاران نفر برای آب آشامیدنی متکی به تحویل آب از سوی کامیون‌ها هستند و در مناطقی از جمله کاتالونیا محدودیت‌های مصرف آب اعمال کرده‌اند.

گروه‌های کشاورزی اعلام کردند که برخی از کشاورزان تاکنون 80 درصد اتلاف محصولات خود را گزارش کرده‌اند که غلات و دانه‌های روغنی در میان آنها دیده می‌شود.

«پکا پسونن» رئیس گروه کشاورزی “کوپا-کوخکا” (Copa-Cogeca) درباره اسپانیا گفت: این بدترین تجربه اتلاف در برداشت محصول در دهه های اخیر است. این شرایط بدتر از وضعیت سال گذشته است.

اسپانیا نیمی از زیتون و یک سوم میوه اتحادیه اروپا را تامین می‌کند.

درحالی‌که اسپانیا میانگین ظرفیت ذخایرش به 50 درصد رسیده، هفته گذشته بیش از 2 میلیارد یورو (2.2 میلیارد دلار) منابع مالی برای واکنش اضطراری اختصاص داد. این کشور همچنان منتظر پاسخ کمیسیون اروپا به درخواست کمک مالی 450 میلیون یورویی است تا از بودجه یارانه کشاورزی اتحادیه اروپا تامین شود.

«میریام گارسیا فرر» سخنگوی کمیسیون اروپا گفت: خشکسالی شدید در جنوب اروپا کاملا نگران کننده است، نه تنها برای کشاورزان آنجا، بلکه به این علت که اگر تولید اتحادیه اروپا به میزان قابل توجهی کاهش یابد، می تواند قیمت‌ای مصرف کننده را بسیار زیاد افزایش دهد.

در ایتالیا نیز انتظار می‌رود که چالش‌های مشابهی وجود داشته باشد، چرا که تا ۸۰ درصد آب این کشور صرف کشاورزی می‌شود. اما با توجه به پوشش کم برف کوهستانی امسال و رطوبت کم خاک، کشاورزان ایتالیایی در حال برنامه‌ریزی هستند تا سطح کاشت محصولات تابستانی را نسبت به سال گذشته 6 درصد کاهش دهند.

به گفته لوکا بروکا مدیر پژوهش شورای ملی تحقیقات ایتالیا، پس از دو سال کمبود آب، شمال کشور 70 درصد کمبود ذخایر آب برف و 40 درصد کمبود رطوبت خاک دارد.

چنین کمبود شدیدی زمینه را برای تکرار تابستان سال گذشته فراهم کرده، زمانی که ایتالیا شدیدترین خشکسالی خود را در 70 سال گذشته متحمل شد. بروکا گفت: 2022 واقعا استثنایی بود و امسال نیز به نظر واقعا استثنایی باشد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید