Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت:

مناطق آزاد الگوی موفق حمایت از سرمایه‌گذاری و صنعت هستند

رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: لازم است عملیاتی و اجرایی شدن طرح جامع منطقه با توجه به آمایش سرزمین انجام و مراحل صدور مجوز تسهیل شود.

مناطق آزاد الگوی موفق حمایت از سرمایه‌گذاری و صنعت هستند

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان غربی، رضا افلاطونی با بیان اینکه ماکو می‌تواند دروازه ایران به دنیا باشد و باید از تدابیر و تسهیلات ایجاد شده توسط دولت در این زمینه استفاده شود، ادامه داد: در این منطقه ظرفیت کافی برای به مرحله عمل رساندن این ظرفیت و توسعه کشاورزی پایدار در جهت تامین امنیت غذایی مردم وجود دارد. 

رئیس سازمان امور اراضی کشور با اشاره به لزوم توجه به ارزش افزوده محصولات کشاورزی گفت: ۲۵۰ میلیون نفر در همسایگی کشور و در شمال ایران ساکن هستند که یک بازار هدف مهم برای صادرات محصولات کشاورزی هستند. 

افلاطونی با اعلام آمادگی در زمینه همکاری با مسئولان آذربایجان غربی ادامه داد: باید از این موقعیت استثنایی ماکو نهایت استفاده را ببریم و هرقدر در این منطقه اقدام به تولید محصولات کشاورزی به شرط وجود زنجیره ارزش و عدم خام فروشی شود، بازارهای خوبی در انتظار تولید کنندگان استان خواهد بود.

افلاطونی با بیان اینکه آذربایجان غربی درخصوص صدور اسناد کشاورزی و اجرای رفع تداخلات جزو استان‌های پیشرو در کشور است، افزود: وسعت اراضی کشاورزی قابل کشت در کشور در حدود ۱۸ میلیون هکتار است و با اجرای طرح صدور سند مالکیت زراعی در دولت سیزدهم پیش بینی‌می‌شود با همراهی مالکان و دستگاه‌های اجرایی مرتبط تا پایان امسال ۵۰ درصد اراضی زراعی کشور سنددار شوند.

لازم به ذکر است که شهرستان ماکو و مرز بازرگان، در شمال غربی ایران یکی از شهرهای تاریخی کشور است که به‌عنوان دروازه تجاری ایران و اروپا از دیرباز نقش پررنگی در فعالیت‌های بازرگانی ایران و منطقه داشته است. 

همجواری این منطقه با کشورهای حوزه قفقاز در کنار نزدیکی آن به قطب صنعتی تبریز و بهره‌مندی از زیرساخت‌های توسعه یافته منطقه بر اهمیت استراتژیک و ظرفیت‌های این منطقه افزوده است. 

منطقه آزاد تجاری – صنعتی ماکو برای بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها در سال ۱۳۸۹ و با مساحتی بالغ بر ۵۰۰ هزار هکتار احداث شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید