Iranian Agriculture News Agency

سرپرست موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور اعلام کرد:

معرفی 13 تا 15 رقم مقاوم به خشکی در سال جاری

سرپرست موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت: امسال 13 تا 15 رقم مقاوم به خشکی و کشت دیم معرفی خواهد شد.

معرفی 13 تا 15 رقم مقاوم به خشکی در سال جاری

مظفر روستایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اشاره به تغییرات اقلیمی شدید در کشور و اهمیت کشت دیم عنوان کرد: تعدادی از استان‌های ایران اعم از قسمتی از دشت مغان، مازندران، خراسان شمالی و رضوی امسال خشکسالی شدید دارند.

وی ادامه داد: خشکسالی از ابتدا در شمال‌غرب کشور بوده و  بارندگی‌های اسفند و فروردین این قسمت را نجات داد.

روستایی با بیان اینکه هرساله بر مبنای خشکسالی دستورالعمل کشت به معاونت زراعت ارائه می‌شود، گفت: دستور العمل‌ها بر اساس پیش‌بینی‌ها در مناطق کشور تهیه می‌شود. در سال‌های گذشته کشاورزان به این نتیجه رسیده‌اند که اگر  دستورالعمل‌ها اعم از مدیریت بهینه مزرعه، استفاده از ارقام مناسب، تنوع زراعی، تغذیه زمین و ... به درستی اجرا شود، موجب افزایش چشمگیر عملکرد و مصرف بهینه منابع آب می‌شود.

سرپرست موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور ادامه داد: این موسسه از زمان کاشت، نوع رقم، میزان بذر، زمان و مصرف کودهای شیمیایی، رعایت تناوب‌های زراعی طبق الگو کشت و طرح جهش تولید برای اقلیم‌های مختلف دستورالعمل دارد و همه ساله این دستورالعمل‌ها اصلاح می‌شود. اصلاحات انجام شده بر اساس مطالعات اساتید اواخر مرداد در اختیار معاونت زراعت قرار می‌گیرد و در سطح کشور توزیع می‌شود.

روستایی در خصوص برنامه‌های این موسسه با توجه به کم‌آبی شدید در کشور، عنوان کرد: به دلیل محدودیت در منابع آبی رقم‌هایی معرفی شده که با دو تا سه مرتبه آبیاری 3 تا 4 تن محصول می‌دهند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال استان فارس در سال‌های گذشته خشکسالی شدید داشت و خراسان شمالی، رضوی و جنوبی نیز منابع آبی کافی ندارد. این استان‌ها با این روند تغییرات اقلیمی به سمت نیمه آبی و خشکی رفته‌اند. با وجود کم‌آبی که در سال‌های آینده داریم، کشت محصول و عبور از بحران بسیار دشوار خواهد بود. بنابراین یکی از رویکردهای موسسه معرفی ارقامی است که با دو تا سه مرتبه آبیاری، عملکرد خوبی برای کشاورز داشته باشند.

سرپرست موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور اضافه کرد: در صورت تغییر شرایط اقلیمی، اگر به سمت ترسالی برویم، این رقم‌های مقاوم به خشکی قابلیت سازگاری دارند، عملکرد مطلوبی داشته و محصول بسیاری تولید می‌کنند.

روستایی تصریح کرد: ارقام جدید بذر دارای تنوع ژنتیکی بوده و دارای توان و تاب‌آوری زیادی در مقابل خشکسالی هستند البته تهیه بذر این ارقام جدید و دستیابی کشاورز به آنها بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: به دلیل تغییرات اقلیمی و کاهش باران‌های بهاری برنامه‌ریزی شده است که کشت‌های بهاره را به پاییزه در محصولات جایگزین مثل حبوبات (نخود و عدس)، گلرنگ و علوفه منتقل کنیم.

تغییر زمان کشت و معرفی ارقام مقاوم به سرما در راستای مدیریت کم آبی

سرپرست موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور بیان کرد: محصولات فوق معمولا کشت بهاره دارند و برای اینکه بهره‌وری بارش در این محصولات افزایش پیدا کند، باید مطالعات و تحقیقات مناسب برای تغییر زمان کشت انجام شود، زیرا باید در ابتدا رقم مقاوم به سرمای این ارقام را داشته باشیم.

روستایی تصریح کرد: در خصوص حبوبات و نخود برداشت دستی هزینه‌های زیادی برای کشاورزان دارد، بنابراین نیاز است رقمی کشت شود که ارتفاع مناسب را داشته باشد و با کمباین برداشت شود تا ارزش افزوده برای کشاورز افزایش پیدا کند.

وی افزود: همه ساله بر اساس تعهدات رقم‌های جدید گندم، جو، نخود، گیاهان روغنی معرفی می‌شود و امسال 13 تا 15 رقم مقاوم به خشکی و کشت دیم معرفی خواهد شد. البته نیاز است ما بذر این محصولات با کمک بخش خصوص تولید شود زیرا معرفی بذر جدید بخشی از اقدامات و تولید و رساندن آن به دست بهره‌بردار (کشاورز) نیز بخش مهم روند مدیریت کم‌آبی و الگو کشت است.

سرپرست موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور با بیان اینکه مهمترین اولویت ما تولید بذر محصولات جایگزین است، تصریح کرد: در سال گذشته در کشور حدود  800 هزار تن تا هزار تن تولید بذر علوفه داشتیم و امسال با کمک بخش خصوصی و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) این عدد به 2 هزار تا 2 هزار و 400 تن  بذر می‌رسد.

روستایی ادامه داد: ما مدیریت و بسترسازی لازم انجام شده و این تعداد بذر را بخش خصوصی با کمک تسهیلات وزارت جهاد تولید می‌کند.

وی بیان کرد: به طور متوسط 5/5 میلیون هکتار سطح زیر کشت محصولات زراعی دیم است که از این میزان حدود 4 میلیون هکتار زیر کشت گندم، 800 هزار تا 900 هزار  هکتار جو، 450 تا 500 هزار هکتار نخود، 111 تا 120 هزار هکتار عدس و مابقی  به سایر محصولات جایگزین علوفه و دانه‌های روغنی قرار دارد تا تناست در الگوی کشت رعایت و کشاورزان تنوع محصول داشته باشند. همچنین بتوانند کشت محصول دیگر نیز داشته باشند.

روستایی تاکید کرد: به دنبال این هستیم سطح زیر کشت علوفه  و دانه‌های روغنی در سال جاری افزایش یابد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید