Iranian Agriculture News Agency

مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور:

رصد مستمر بیماری پبرین در مراکز پرورش کرم ابریشم انجام می‌شود

مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور گفت: مراقبت‌های فعال و غیر فعال خصوصاً در مورد بیماری پبرین به صورت مستمر توسط سازمان دامپزشکی در حال انجام است.

رصد مستمر بیماری پبرین در مراکز پرورش کرم ابریشم انجام می‌شود

محمدباقر مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا زیرساخت‌های بهداشتی توسعه پرورش کرم ابریشم در کشور را نسبتا مطلوب توصیف کرد و افزود: در سطح نوغان­داری­‌ها، سازمان دامپزشکی با مراقبت و بازدید­های مستمر وضعیت سلامت مزارع را رصد و پایش کرده و در صورت لزوم نمونه‌برداری انجام می­‌شود.

وی افزود: در دو مرکز توسعه نوغان­‌داری و تحقیقات ابریشم، همه ساله به‌منظور پایش بیماری پبرین نمونه­‌برداری­‌هایی انجام می‌شود.

مقدس از «پبرین»، «گراسری»، «فلاشری»، «موسکاردین»، «مسمومیت» و...  به‌عنوان بیماری‌های شایع کرم ابریشم نام برد و در پاسخ به این سوال که کدام یک از گونه‌های پرورشی کرم ابریشم در کشور نسبت به بیماری‌ها مقاومت بالاتری از خود نشان می‌دهند، گفت: به‌منظور افزایش تولید و افزایش بهره‌­وری، عموما از ترکیب وارتیه‌­های چینی و ژاپنی هیبریدی با قابلیت‌­های بهتر تولیدی و مقاوم­‌تر در برابر بیماری‌­ها در کشور استفاده می‌‌شود. 

مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری­های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور، راه­‌اندازی روش­‌های مولکولی تشخیص بیماری­‌ها، مخصوصا بیماری پبرین و در همین راستا، انجام مراقبت­های مستمر در خصوص بیماری­‌ها را مهمترین اقدامات سازمان دامپزشکی در این خصوص دانست و ادامه داد: همچنین تخم­‌های نوغان وارداتی به‌منظور دریافت مجوز ترخیص نیاز به نمونه‌­برداری و آزمایش دارند که این خود قدم مهمی در راستای عدم اشاعه بیماری‌­ها است.  

وی با توجه به فعالیت کرم­‌های ابریشم در فصل بهار، برای حفظ سلامت مزرعه به نوغان­‌داران توصیه کرد: بهتر است نوغان‌داران شستشو (در صورت امکان) و ضدعفونی مکان­‌های پرورش کرم ابریشم، اجتناب از پرورش متراکم کرم­‌ها در پهنه‌های پرورشی، تنظیم دما و رطوبت در حد مطلوب، رعایت اصول بهداشتی و قرنطینه‌ای و استفاده نکردن از وسایل و تجهیزات مشترک با سایر پرورش‌دهندگان و جلوگیری از رفت و آمدهای بدون کنترل بین مراکز پرورشی دیگر را مدنظر قرار دهند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید