Iranian Agriculture News Agency

مدیر کل دفتر حفاظت و حمایت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اعلام کرد:

احداث حوضچه‌های آبگیر مخصوص اطفاء حریق در سال جاری

مدیر کل دفتر حفاظت و حمایت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: برنامه تهیه پایگاه اصلی اطفاء حریق و پایگاه فرعی، همچنین احداث حوضچه‌های آبگیر که مخصوص اطفا حریق باشد، جزء برنامه‌های مورد نظر ما در سال جاری است.

احداث حوضچه‌های آبگیر مخصوص اطفاء حریق در سال جاری

حمیدرضا قنبری مدیر کل دفتر حفاظت و حمایت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در گفت‌وگو با ایانا درباره میزان آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع در سال گذشته بیان کرد: به لحاظ آماری که داریم، میزان  آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع ما در سال گذشته، کاهش یافته و حدود دو هزار هکتار بوده است. این میزان نسبت به سال‌های قبل کاهش محسوسی داشته است. 54 درصد کاهش فقره آتش سوزی در جنگل و از نظر میزان سطح هم حدود 90 درصد کاهش سطح درگیری را در این بخش داشتیم.

وی افزود: آتش‌سوزی در سطح جنگل یا به صورت سطحی یا تنه‌ای و تاجی است، در کشور ما خوشبختانه این اتفاق به صورت سطحی و در حد پوشش کف جنگل است. یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش آتش‌سوزی جنگل‌ها در سال گذشته، کاهش پوشش گیاهی سطح جنگل‌ها بود. 

مدیر کل دفتر حفاظت و حمایت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور درباره برنامه‌های این سازمان در حوزه تجهیزات اطفاء حریق بیان کرد: در سال گذشته، 100 هزار قلم تجهیزات اطفاء حریق بین استان‌ها توزیع شده است. امسال هم  برنامه اطفاء حریق در بحث تجهیزات را آماده کردیم. این برنامه، از محل استانی در تمام اداره کل‌ها به‌ویژه اداره کل حساس ما در شمال کشور و حوزه استان فارس، اجرا می‌شود. به این ترتیب، در دو محل استانی که در اختیار اداره کل بوده، تجهیرات انفرادی بابت اطفاء حریق مثل کوله‌پشتی و وسایل شخصی در نظر گرفتیم. از منظر ملی هم یکسری تجهیزات به‌طور متمرکز  مثل دمنده، خریداری شده و به استان‌ها واگذار می‌شود. 

قنبری ادامه داد: جایی که امسال بارندگی زیاد بوده، پوشش کف جنگل ما بالا است. به این ترتیب، بعد از خشک شدن مستعد آتش‌سوزی می‌شود. بر همین مبنا، برای این استان‌ها، یک تیم پایش نظارت تعیین کردیم و این تیم به  33 اداره کل استانی اعزام شده تا تجهیزات را بررسی و کمبودها را  مشخص کند. هدف از این بررسی‌ها آن است که بتوانیم شرایط را مدیریت کنیم و تجهیزات را به موقع آماده کنیم.

وی درباره برگزاری مانور اطفاء حریق در سطح استان‌ها تاکید کرد: به‌طور متوسط هر 6 ماه یکبار یک مانور در سطح استان‌های کل کشور با هماهنگی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل برگزار می‌شود. متولی برگزاری مانور اطفاء حریق یگان حفاظت است که با مشارکت جوامع محلی و سازمان مدیریت بحران استان‌ها برگزار می‌شود.

مدیر کل دفتر حفاظت و حمایت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور متذکر شد: در بحث اطفاء حریق مهم‌ترین بحث به موقع رسیدن نیروهای متخصص در نقطه مورد نظر و حوزه عمل است. به این ترتیب برای تحقق این امر، بررسی کردیم که تجهیزات علاوه بر اداره کل محل شهرستان‌ها در حوزه عمل جوامع محلی در قالب یک تفاهم نامه و قرارداد ارائه شده و به صورت درست در اختیار آنها قرار گیرد.

قنبری اضافه کرد: در قسمت‌هایی که امکان اطفاء نیست؛ با کمک وزارت دفاع و بالگردهای آب پاش اقدام به اطفاء حریق در این مناطق می‌کنیم. با کمک سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، برنامه تهیه پایگاه اصلی اطفاء حریق و پایگاه فرعی همچنین احداث حوضچه‌های آبگیر که مخصوص اطفاء حریق باشد، جزء برنامه‌های مورد نظر ما در سال جاری است.

وی گفت: منشاء آتش‌سوزی در جنگل‌ها به دلیل ورود گردشگر، دامدار، قاچاقچیان و شکارچیان بیشتر جنبه انسانی دارد. درصددیم تا دوره‌های آموزشی مناسبی در جهت اطفاء حریق در حوزه جوامع محلی برگزار کنیم.  

مدیر کل دفتر حفاظت و حمایت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور درباره نحوه اطفاء حریق در جنگل متذکر شد: برای اطفاء حریق جنگل باید نیروهای متخصص یگان حفاظت ابتدا وارد عمل می‌شوند. اما اگر سطح گسترده شود نیروهای هلال احمر و مدیریت بحران ورود کنند. در هر استان هم چند دستگاه خودرو آتش نشانی در بحث اطفاء حریق داریم. 

قنبری درباره برگزاری دوره‌های آموزش اطفاء حریق خاطر نشان کرد: دوره‌های آموزشی متناسب با نیاز استان‌ها و حداقل سالی یکبار برگزار می‌شود. در کنار این دوره‌ها، تجهیزات لازم برای این امر دارای اهمیت است. کمبود نیروی متخصص در اطفا حریق داریم و در مواقع لزوم از جوامع محلی و برخی از ارگان‌ها کمک می‌گیریم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید