Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اعلام کرد:

پیشگیری از آفات در زاگرس، سیاست اصلی سال جاری

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: نیاز است امسال در خصوص سایر جنگل‌های کشور محققان پایش دوره‌ای آفات و رسم منحنی‌های تعاملی را در قالب طرح‌های پنج ساله و ۱۰ ساله با استفاده از تمام ظرفیت‌ها اجرایی کنند زیرا تمرکز ما پیشگیری از آفات در جنگل‌های غیر از شمال کشور است.

پیشگیری از آفات در زاگرس، سیاست اصلی سال جاری

به گزارش خبرنگار ایانا، عباسعلی نوبخت روز سه شنبه در سومین همایش ملی حمایت و حفاظت جنگل‌ها و مراتع ایران بیان کرد: در سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری، یک برنامه ۲۰ ساله برای شناسایی عرصه‌های مستعد بحران ریزگرد تهیه شده است. این طرح در ۱۷ سال گذشته در سطح ۶ میلیون هکتار و ۱۴ استان بیابانی اجرایی شده است. در حال حاضر ۱۴ میلیون هکتار سطوح بیابانی کشور است و ۲۲ استان دارای بیابان در ایران وجود دارد.

وی ادامه داد: از ۲۲ استان، تنها ۲ استان برای مدیریت دریاچه ارومیه به‌عنوان استان بیابانی در نظر گرفته شده است و این یک هشدار است.

نوبخت عنوان کرد: عوامل مختلفی سبب تخریب منابع طبیعی می‌شود. اگر به درستی عوامل شناسایی نشود، در جراحی طبیعت موفق نخواهیم بود. کشور پنج منطقه رویشی دارد و بیش از هشت هزار گونه گیاهی داریم که برخی از آنها منحصر به کشور خود ما است.

وی با اشاره به آسیب آفات به عرصه‌های طبیعی کشور گفت: به‌عنوان ‌مثال زاگرس ۶ میلیون هکتار جنگل دارد و سطح قابل توجهی از آن مرتع است. در زاگرس بحران آفت داریم. آفت جوانه‌خوار یک بار در سال ظهور می‌کند و برگ‌خوار چند بار در یک سال فعالیت می‌کند. این تکرار باعث ضعیف شدن گیاهان می‌شود. با مشورت گیاه پزشکان از محلول بی‌خطر بی تی برای کنترل این آفت استفاده می‌شود اما این چاره کار نیست

رئیس سازمان منابع‌طبیعی ادامه داد: استان چهار محال و بختیاری ۳۵۰ هزار هکتار جنگل دارد و ۳۵ هزار هکتار آن درگیر آفت است؛ از ۳۵ هزار هکتار سطح جنگلی این استان تنها در هزار هکتار کار کنترل آفت انجام می‌شود.در حدود ۶۰ درصد از زیرآشکوب این ۳۵ هزار هکتار، کشاورزی انجام می‌شود.

وی افزود: جوانه‌خوار و برگ‌خوار در ابتدا آفت نبودند و طغیان کردند. اگر سایر خسارت‌ها را پیرامون زاگرس و هیرکانی در کفه ترازو‌ بگذاریم، ۳۰ درصد مشکلات را مجموعه‌های تحقیقاتی حل می‌کنند

وی تاکید کرد: نیاز است متن تحلیلی توسط محققان آماده شود و به آگاهی سران سه قوه و رهبر معظم انقلاب در خصوص حفظ منابع طبیعی برسد تا راه حل اساسی ارائه شود.

نوبخت با بیان اینکه روند توسعه سطوح بیابانی در کشور مناسب نیست، یادآور شد: تمام نوسانات رخ داده در عرصه‌ها، طبیعی نیست و انسان‌ها آسیب‌های زیادی به طبیعت وارد کرده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه منابع طبیعی مخالف توسعه و عمران نیست، گفت: ظلم بسیاری به جنگل‌های هیرکانی و زاگرس شده است. احداث سدها و توسعه عمرانی آسیب بسیاری وارد کرده و باید بر اساس مطالعات علمی باشد.

مهاجرت‌های اکولوژیکی، عامل بروز خسارت برای عرصه‌های طبیعی

رئیس سازمان منابع‌طبیعی بیان کرد: مردم به دنبال ویلاسازی هستند و با اسم اشتغال‌زایی در عرصه‌های طبیعی اقداماتی انجام می‌دهند.

وی افزود: همچنین مهاجرت‌های اکولوژیکی نیز با توسعه شهری خسارت‌های بسیاری به عرصه وارد کردند. نتیجه تمام این مسائل تخریب منابع‌طبیعی، افزایش بیماری‌ها و طغیان برخی آفات در عرصه‌های طبیعی شده است. باید برای حمایت و حفاظت از عرصه‌های طبیعی چاره اندیشی صحیح داشته باشیم.

نوبخت گفت: باید جوامع محلی و مسئولان منطقه‌ای متن توجیهی برای سران سه قوه و مقام معظم رهبری تهیه کنند. در این متن باید راهکار ارائه شود و استانداران به این باور برسند که حفاظت درست از فون و فلور، خاک و آب کشور واجب است.

وی عنوان کرد: مشابه شمال کشور، در سایر جنگل‌ها آمادگی لازم را برای اجرای طرح پایش افات داریم. مجموعه منابع طبیعی نیاز دارد که محققان پایش دوره‌ای آفات را انجام داده و رسم منحنی‌های تعاملی سایر جنگل‌های کشور را در طرح‌های پنج ساله و ۱۰ ساله با استفاده از تمام ظرفیت‌ها ارائه کنند

تولید۳۰۰ میلیون نهال در طرح ملی یک میلیارد درخت با هدف زراعت چوب

این مقام مسئول با اشاره به طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت گفت: در این طرح تولید نهال ۲۰ درصد کار است، ۱۰ درصد کاشت و ۷۰ درصد آن نگه داشت نهال‌های کشته شده است. همچنین طرح مردمی باعث ایجاد جریان فکری شده است. این امر زمینه کمک به منابع طبیعی را فراهم می‌کند.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری عنوان کرد: بسیاری از عرصه‌هایی که در مالکیت نظامی‌ها است، با طرح مردمی با طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، تبدیل به فضای سبز می‌شود. نهادهای نظامی، خودشان این عرصه‌ها را معرفی کرده‌اند.

وی افزود: در این طرح ۳۰۰ میلیون نهال با هدف زراعت چوب تولید می‌شود. این در حالی است که برای زراعت چوب حدود ۵۰۰ میلیون اصله نهال نیاز داریم.

نوبخت ادامه داد: برای رفع مشکل آب حدود ۱۴۶ هزار کیلومتر رودخانه‌های فصلی و دائمی داریم که اگر برای یک میلیارد نهال ۳ بار آبیاری در یک سال انجام شود، بخش ناچیزی از این رودخانه  به این طرح اختصاص داده می‌شود. حجم اب مورد نیاز این طرح در وسعت آب‌های نامتعارف هم عدد ناچیزی است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید