Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی اعلام کرد:

تحقق رشد تولید در بخش کشاورزی از طریق افزایش بهره‌وری

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: در بخش کشاورزی رشد تولید از طریق افزایش بهره‌وری و افزایش سرمایه‌گذاری‌های جدید محقق می‌شود.

تحقق رشد تولید در بخش کشاورزی از طریق افزایش بهره‌وری

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی،  اکبر فتحی در « نشست توجیهی صندوق‌های خرد زنان روستایی و عشایری» و آیین رونمایی از دفترچه پس انداز اعضا و ارکان که با حضور مدیران ستادی، نمایندگانی ازصندوق‌های خرد زنان و مروجین مراکز ترویجی در محل مجتمع فرهنگی_رفاهی شهید کسایی برگزار شده بود گفت: سال جدید تحت عنوان سال مهار تورم و رشد تولید از سوی مقام معظم رهبری نام‌گذاری شده است. از آنجایی که حوزه کشاورزی یکی از حوزه‌های تولیدی و اقتصادی است و تشکل‌هایی مانند صندوق‌های خرد زنان و به‌طور کلی فعالین بخش کشاورزی که در حلقه‌های مختلف زنجیره تولید و ارزش محصولات کشاورزی دخیل هستند، می‌توانند در تحقق شعار سال نقش آفرین باشند.

وی ادامه داد: اگرچه نمی‌توان دیدگاه جنسیتی به بخش تولید داشت اما بانوان فعال در این بخش می‌توانند در تحقق این شعار تاثیرگذار باشند.

وی افزود: شعار سال از دو بخش مهار تورم و کنترل و مقابله با رشد نقدینگی تشکیل شده که به‌طور هوشمندانه‌ای با رشد تولید همراه شده است تا مهار تورم با رکود اقتصادی توأم نشود. در حالی که تمامی دست‌اندکاران تولید بتوانند در معیت و همراهی یکدیگر عوامل تولید را مدیریت کنند رشد تولید امکان پذیر خواهد بود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه در بخش کشاورزی رشد تولید به دو طریق افزایش بهره‌وری  و افزایش سرمایه‌گذاری‌های جدید محقق می‌شود، ادامه داد: فعالیت‌های صندوق‌های خرد زنان درحیطه‌های تولید و فرآوری محصولات کشاورزی اگرچه در مقیاس‌های کوچکی است، اما قطعا در جهت افزایش بهره‌وری نقش بی بدیلی ایفا می‌کند.

به همین دلیل انرژی بیشتری باید در این زمینه صرف شود تا رشد تولید از طریق افزایش بهره‌وری محقق شود.

افزایش سرمایه‌گذاری در مقیاس‌های کوچک توسط صندوق‌های خرد زنان نیز یکی از اولویت‌هایی است که این صندوق‌ها به آن می‌پردازند. برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تری مبتنی بر تحقق شعار سال توسط معاونت برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان تهیه شده است که جایگاهی برای صندوق‌های خرد زنان نیز در نظر گرفته است. باید تلاش شود این جایگاه ارتقا یابد.

علاوه بر این صندوق‌ها در مهار تورم و کنترل گرانی از طریق بازار رسانی مناسب برای انواع کالاهای تولیدی بخش کشاورزی و گسترش دامنه عملکرد در اجرای کشاورزی قراردادی می‌توانند نقش موثری ایفا کنند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به اینکه در تمامی اولویت‌های وزارت جهادکشاورزی اعم از اجرای الگوی کشت، کشاورزی قراردادی و جهش تولید برای فعالیت بانوان و صندوق‌های خرد زنان نقش ویژه در نظر گرفته می‌شود، گفت: زنان فعال در بخش کشاورزی و صندوق‌های خرد زنان به‌طور خودجوش در این سمت حرکت می‌کنند. اما این فعالیت‌ها باید برنامه محور شود تا در تحقق شعار سال به شکل حداکثری نقش آفرینی کند.

مهندس فتحی با اشاره به تشکیل زنجیره ارزش به عنوان یکی از اولویت‌های وزارت جهادکشاورزی بیان کرد: نابسامانی بازار محصولات کشاورزی حاصل عدم شکل‌گیری زنجیره ارزش و تمرکز صرف بر تولید بوده است.

مسائل مهمی مانند نحوه بازار رسانی، بسته‌بندی، فرآوری و رسیدن به دست مصرف کننده مورد توجه واقع نشده و این زنجیره‌ها تشکیل و به یکدیگر متصل نشده است که نتیجه آن نارضایتی تولید کنندگان، مصرف کنندگان و صادر کنندگان است. تشکیل زنجیره ارزش و ارتباط حلقه‌های مختلف محصولات کشاورزی جزو اولویت‌های سال جاری وزارت‌خانه است. از این منظر نیز جایگاه صندوق‌های خرد زنان خود را نشان می‌دهد که می‌توانند بین تولید کننده و فرآوری کننده و مصرف کننده ارتباط برقرار کنند. 

وی در ادامه تاکید کرد: در صورتی که با منابع مالی محدود با استفاده بهینه به بهره‌برداری دست پیدا کنیم، این امر عین بهره‌وری است. اما بعد از موفقیت در این مرحله باید به افزایش منابع مالی اقدام شود تا در مقیاس‌های بزرگ‌تری به فعالیت پرداخته شود.

اگرچه افزایش سرمایه‌های صندوق تا حدی می‌تواند پاسخگو باشد اما وجود ظرفیت صندوق‌ها فرصتی است تا با همراهی همکاران بتوان از منابع دیگری خارج از منابع وزارت جهادکشاورزی استفاده شود. بخشی از منابع مالی صندوق که از محل مولد سازی است باید به صندوق‌های خرد زنان روستایی اختصاص یابد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با تاکید بر اینکه منابع انسانی یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها در فرایند توسعه بخش کشاورزی است گفت: منابع انسانی مجرب و ماهر می‌تواند به تحول عرصه موجود بپردازد حتی اگر منابع فیزیکی محدودی در اختیار داشته باشد. از این رو بازآموزی و نوآموزی منابع انسانی همواره باید مورد توجه قرار گیرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید