Iranian Agriculture News Agency

تفاهم برای توسعه استفاده از فن‌آوری هسته‌ای در بخش کشاورزی

تفاهم‌نامه سه‌جانبه همکاری میان سازمان‌های انرژی اتمی ایران، سازمان حفظ نباتات کشور و موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی با هدف تحقق اهداف توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور منطبق با سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران و نیز گسترش استفاده از فناوری‌ هسته‌ای در حوزه کشاورزی امضا شد.

تفاهم برای توسعه استفاده از فن‌آوری هسته‌ای در بخش کشاورزی

به گزارش ایانا به نقل از سازمان انرژی اتمی ایران، تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه در زمینه استفاده از فناوری‌ هسته‌ای در حوزه کشاورزی و تامین امنیت غذایی با حضور محمد اسلامی معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران، توسط حسین رنجبراقدم رییس سازمان حفظ نباتات کشور، شهرام نعیمی رییس موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی و بختیاری مدیرعامل شرکت توسعه فناوری پلاسما به امضا رسید.

این تفاهم‌نامه سه‌جانبه همکاری با هدف تحقق اهداف توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور منطبق با سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴ و با رویکرد گسترش همکاری‌ها در زمینه تقویت و هم‌افزایی امکانات و استفاده مطلوب‌تر از ظرفیت‌های موجود، تقویت زمینه‌های بهره‌برداری، سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی در شناسایی و بهره‌مندی از امکانات، توانایی‌ها، تجارب، مهارت‌ها و نوآوری‌های فناورانه طرفین در زمینه جذب، استفاده، انتقال و هم‌افزایی آن‌ها و افزایش همکاری، مشارکت و ارتباط در عرصه‌های مشترک تخصصی از طریق انجام پروژه‌های مورد توافق و ارتقای کمّی و کیفی علوم و فناوری‌های پلاسما به ویژه در زمینه مبارزه با عوامل خسارتزای گیاهی (آفات و بیماری‌های گیاهی) به‌منظور تقویت تولید و افزایش بهره‌وری و امنیت غذایی منعقد شد.

دامنه گسترده‌ فناوری‌های هسته‌ای در عرصه‌های گوناگون

معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران در خصوص امضای این تفاهم‌نامه گفت: خداوند متعال را شاکریم که در راستای گسترش کاربرد علوم و فنون هسته‌ای در کشور و زندگی مردم، یکی از محورها، حوزه غذا و محصولات کشاورزی و استفاده از فناوری پلاسما در این عرصه است.

محمد اسلامی با بیان این که فناوری پلاسما دارای کارکردهای متعدد و متنوعی است، افزود: در این راستا پاسخ به نیازهای مبرم وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفظ نباتات کشور در اولویت بالایی قرار گرفته، به‌طوری که عمده خدمات این فناوری شامل باغ‌های پسته، نخلستان‌ها و ... می‌شود.

وی افزود: نکته حائز اهمیت این است که دامنه گسترده‌ای در حوزه فناوری‌ هسته‌ای وجود دارد که برای حفظ امنیت غذایی و سلامت غذا مورد نیاز سازمان حفظ نباتات کشور است.

معاون رییس‌جمهور با بیان این که امروز در حوزه فناوری پلاسما شاهد امضای تفاهم‌نامه با سازمان حفظ نباتات کشور و موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی وزارت جهاد کشاورزی بودیم، تاکید کرد: این تفاهم‌نامه اکنون در شرایط کاملا عملیاتی قرار دارد زیرا نتایج تحقیقات میدانی این فناوری‌ در حوزه کشاورزی ثبت شده که نشان از اثربخشی استفاده از فناوری پلاسما در حوزه کشاورزی و باغ‌ها دارد.

به گفته وی، خوشبختانه در زمینه افزایش ظرفیت صنعتی نیز شاهد اثربخشی و نتایج خوبی هستیم و سازمان انرژی اتمی ایران این مهم را پایه‌گذاری و از یک نقطه بسیار خوب و مطمئن این همکاری را آغاز و گسترش داده است، باید دانست که دامنه شمول این همکاری محدود نیست و در صورت تشخیص سازمان‌‌های انرژی اتمی و حفظ نباتات، می‌توان نسبت به تداوم طولانی‌مدت چنین همکاری‌هایی امید داشت.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران این تفاهم را به عنوان یک نقطه آغاز همکاری‌های راهبردی برشمرد و اظهار امیدواری کرد؛ این حرکت پایدار باشد و بتوانیم استفاده از فناوری پلاسما را جایگزین سایر روش‌ها و آفت‌کش‌های شیمیایی با عوارض فراوان کنیم.

وی بیان کرد:‌ امید است با اقدامات و تحقیقات میدانی که صورت می‌گیرد بتوانیم اعتمادسازی کرده و نیز ظرفیت‌های مکمل و مورد نیاز را ایجاد کنیم که این ظرفیت با استفاده از شبکه دانش‌بنیان گسترش خواهد یافت تا ما را در این رویداد پشتیبانی کند.

مدیریت عوامل خسارت‌زای محصولات کشاورزی با استفاده از پلاسمای سرد

رییس سازمان حفظ نباتات کشور نیز در حاشیه امضای این تفاهم‌نامه گفت: بخش عمده‌ای از عوامل خسارت‌زای موجود در کشور، می‌تواند سهم‌ به‌سزایی در ایجاد خسارت محصولات مختلف کشاورزی، باغی و گلخانه‌ای داشته باشد.

حسین رنجبراقدم اضافه کرد: امروز تفاهم‌نامه استفاده از فناوری پلاسما با سازمان انرژی اتمی ایران امضا شد و شاهد ایجاد ظرفیت بزرگی در مدیریت عوامل خسارت‌زا خواهیم بود و می‌توانیم برای کاهش خسارات در حوزه کشاورزی و محصولات این بخش از فناوری پلاسما استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: در گذشته نیز شاهد همکاری‌های خوبی از سوی سازمان انرژی اتمی ایران با وزارت جهاد کشاورزی بوده‌ایم و ما نیز از توسعه روابط و همکاری‌ها استقبال می‌کنیم.

رنجبراقدم ادامه داد: فناوری‌هایی در سازمان انرژی اتمی ایران وجود دارد که همکاران ما به تعدادی از آنها دست یافته‌اند و دستیابی به سایر فناوری‌ها نیز در برنامه و اولویت کاری ما قرار دارد که این موارد به حتم می‌تواند بخشی از نگرانی‌های ما را در حوزه سلامت و ارتقای آن و نیز حفظ امنیت غذایی جامعه برطرف کند.

به گفته وی، استفاده از فناوری‌های نوین هسته‌ای می‌تواند فشار ناشی از آفت‌کش‌های شیمیایی که بخشی از نگرانی‌های ما در زمینه مخاطرات زیست‌محیطی محسوب می‌شوند را از بین ببرد؛ این موضوع برای ما بسیار ارزشمند بوده و در واقع یکی از پتانسیل‌های بالایی است که در سازمان انرژی اتمی ایران وجود دارد.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور با ابزار امیدواری نسبت به تداوم این همکاری‌ها در آینده اظهار کرد: ما از ظرفیت، توان علمی، فناورانه و دانش‌بنیانی که در بدنه سازمان انرژی اتمی ایران وجود دارد، مطلع بوده و با هدف رفع مخاطرات موجود و احتمالی در حوزه کشاورزی علاقمند به استفاده حداکثری از این ظرفیت هستیم، امید است در آینده شاهد سطح بالایی از روابط میان دو سازمان باشیم.

وی تصریح کرد:‌ با به نتیجه رسیدن این همکاری‌ها در کشور می‌توانیم شاهد افزایش تولیدات کشاورزی مطابق با استاندارد و سلامت بالا باشیم و مردم کشور نیز می‌توانند با خیال راحت‌تر و بدون دغدغه از محصولات کشاورزی استفاده کنند و نسبت به سلامت محصولات اطمینان داشته باشند و بهره‌مند شوند.

استفاده از فناوری‌های نوین در اولویت برنامه‌های موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی

رییس موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور نیز ضمن ابراز خرسندی از امضای این تفاهم‌نامه سه‌جانبه اظهار کرد: استفاده از فناوری‌های نوین یکی از برنامه‌ها و اولویت‌های موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور به‌منظور کنترل عوامل خسارت‌زا، آفت‌های گیاهی، ‌بیماری‌ها، علف‌های هرز و ... است در کنار آن استفاده از چنین فناوری‌هایی منجر به تضمین کیفیت محصولات کشاورزی و در نهایت سلامت محصول و بهداشت جامعه می‌شود.

شهرام نعیمی افزود: خوشبختانه اقدامات خوبی در سازمان انرژی اتمی ایران انجام شده است و گزارش‌های ارایه شده نشان می‌دهد که تحقیقات و بررسی‌ها در حوزه‌های مختلف انجام شده و لازم به ذکر است که ما نیز در موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور از انجام چنین مواردی حمایت می‌کنیم.

وی بیان کرد: استفاده از فناوری‌های نوین هسته‌ای و به‌طور ویژه فناوری پلاسما می‌تواند ما را به سمتی ببرد که نگرانی‌ها را به حداقل برسانیم و امیدواریم با همکاری‌ صورت گرفته شاهد رخ‌دادن اتفاقات خوبی در کشور، امنیت غذایی و نیز اقتصاد ملی باشیم.

رییس موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور خاطرنشان کرد:‌ بر اساس توانمندی‌هایی که در سازمان انرژی اتمی ایران وجود دارد شاهد تحقیقات و نتایج قابل توجه در زمینه استفاده از فناوری هسته‌ای بر روی آفات انباری، زهرآبه معروف قارچی به نام آفلاتوکسین هستیم و استفاده از پلاسمای سرد می‌تواند چنین مواردی را به عنوان یکی از چالش‌های بزرگ حوزه کشاورزی و سلامت مواد غذایی کنترل و رفع کند و کیفیت و سلامت محصولات کشاورزی را ارتقا دهد.

حفظ سلامت انسان و محیط زیست زیر سایه فناوری پلاسما

مدیرعامل شرکت توسعه فناوری پلاسما نیز درباره این تفاهم‌نامه اظهار کرد: شرکت توسعه فناوری پلاسما با توجه به نیاز جامعه و مخاطب خود که شامل باغداران و کشاورزان می‌شود و نیز با هدف دستیابی به کشاورزی پایدار و حفظ سلامت انسان و محیط زیست از فناوری نوین پلاسما برای کنترل آفات، کاهش تلفات و خسارات کشاورزی و استفاده از سموم کشاورزی، بهره برده است.

بختیاری افزود: پلاسما نه تنها اثر نامطلوبی بر گیاهان و محصولات کشاورزی ندارد بلکه پژوهش‌های مختلف نشان می‌دهد این فناوری موجب کاهش اثر تنش‌های زیستی و غیرزیستی بر گیاه شده و موجبات افزایش مقاومت گیاه به تنش‌ها و افزایش رشد و نمو آن‌ها را در دوره‌های مختلف فراهم می‌سازد.

به گفته وی، این شرکت تاکنون پروژه‌های موفق فراوانی نظیر حذف سم آفلاتوکسین از غلات و خشکبار مانند پسته و نیز کاهش قابل توجه آفات کشاورزی همچون آفت پسیل و آفت زنجره خرما را به اتمام رسانده که در همین حوزه‌ها وارد مرحله صنعتی‌سازی سامانه‌های پلاسمایی شده‌ایم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید