Iranian Agriculture News Agency

شرکت سهامی سپیدرود، نمونه موفق همکاری دولت و صنعت

مدیرعامل شرکت سهامی کشاورزی و دامپروری سپیدرود گفت: میانگین تولید شرکت، پس از همکاری با بخش خصوصی، نسبت به گذشته حدود ۵۰ درصد افزایش داشته است.

شرکت سهامی سپیدرود، نمونه موفق همکاری دولت و صنعت

فریدون سهیلی، رئیس هیات­ مدیره و مدیرعامل شرکت سهامی کشاورزی و دامپروری سپیدرود، در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا ضمن اشاره به سابقه 50 ساله این شرکت بیان کرد: مجتمع­‌های تولیدی شرکت سفید رود جزء اولین واحدهای تولیدی بخش کشاورزی در استان، منطقه و استان‌های همجوار هستند که با هدف ترویج و توسعه فعالیت‌های صنعتی و تولید محصولات کشاورزی، در زمینه مرغ مادر و تولید تخم­ مرغ نطفه‌­دار، جوجه یک­روزه، پرورش مرغ گوشتی، کارخانه خوراک دام و طیور، کشتارگاه طیور، تولید بچه­ ماهی و ماهیان گرمابی، گاوداری صنعتی، تولید برنج، علوفه و سبزی و صیفی فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: در تیر ماه ۱۳۹۹ به تبع انحلال شرکت ابریشم و محو و ادغام شخصیت حقوقی آن در شرکت سفیدرود، تولید و پرورش نهال توت اصلاح شده و تخم نوغان هیبرید ایرانی و بعضا واردات تخم نوغان به فعالیت‌های شرکت سفید رود اضافه شد.

سهیلی در ادامه توضیح داد: پرورش کرم ابریشم توسط مردم و نوغان‌داران انجام می‌شود، اما در زمینه تولید تخم نوغان هیبرید داخلی، به ­دلیل نبود زیر ساخت­‌های لازم، اتفاق قابل اتکایی رخ نداده است.

وی افزود: در حال حاضر شرکت سفیدرود تولیدکننده تخم نوغان داخلی است، اما در سال‌هایی شرکت تعاونی بازنشستگان ابریشم هم در مناقصه تولید شرکت کرده، که در صورت برنده شدن، در قالب اجاره امکانات این شرکت را در اختیار می­‌گیرند و اقدام به تولید می­‌کنند. متاسفانه در این مقوله اتفاق مثبتی رخ نداده است که  متولی امور وظایف حاکمیتی (مرکز توسعه نوغان‌داری )، باید برنامه‌ریزی و هدایت امر را به سرانجام برسانند.

 مدیرعامل شرکت سهامی کشاورزی و دامپروری سپیدرود، وجود امکانات تولیدی مناسب، موقعیت استقرار، وجود کارشناسان فنی و کار آزموده در کنار سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش خصوصی، بازسازی و نوسازی اماکن،  به­‌روزرسانی تجهیزات توام با ایجاد رقابت­‌پذیری در بین برندهای خوشنام کشوری، در زمینه تولید مرغ گوشتی، جوجه یک­روزه و پرورش ماهی را بستر مناسبی برای تعامل و همکاری بین شرکت سفیدرود و بخش خصوصی دانست و گفت: این همکاری ضمن حفظ اماکن تولیدی، با افزایش تولید کیفی و حفظ و افزایش اشتغال مولد، بسیار موفق­‌تر از گذشته باعث درخشش این شرکت در تنظیم بازار استان و کشور شده است.

  سهیلی در ارتباط با دلایل موفقیت طرح همکاری با بخش خصوصی در شرکت سفیدرود گفت: مدیران شرکت سفیدرود با توجه به تجربه تلخ ناشی از بحران‌های آزادسازی و حذف ارز دولتی، به­‌منظور رقابت­‌پذیری تولید در دهه هفتاد و متعاقبا شمول اصل ۴۴ در سال ۱۳۸۸، به­ استناد آیین نامه اجرایی سیاست‌­های کلی اصل ۴۴ ، با تغییر راهبرد تولید محوری، طبق ماده ۱۹ آیین نامه فوق، فعالیت­‌های تولیدی را برون­‌سپاری کرد.

وی افزود: این شرکت ضمن حفظ مالکیت دولت، بازسازی و نوسازی اما‌کن، تولید و تجهیز آن به علم و تکنولوژی نوین روز، و مشارکت در سرمایه­‌گذاری، موجبات رقابت­‌پذیری و افزایش تولید و اشتغال و از همه مهم­تر، جلوگیری ازخرد شدن اراضی و توسعه غیر متوازن شهری با حفظ کمربند محیط زیستی، شرایط مطلوبی را از لحاظ منظر مهیا و محیطی زیبا، سرسبز و به دور از آلاینده­‌ها برای شهروندان گیلانی، میهمانان و گردشگران فراهم کرده است.

مدیرعامل شرکت سهامی کشاورزی و دامپروری سپیدرود تصریح کرد: میانگین تولید شرکت، پس از همکاری با بخش خصوصی، نسبت به گذشته حدود ۵۰ درصد افزایش داشته است، مضافا اینکه اگر به کیفیت محصولات توجه نمی­‌شد، رشد تولید، رقابت و در نهایت اشتغال مولد نیز وجود نداشت. از همه مهمتر، بازسازی و نوسازی تاسیسات و اماکن تولید، و  روزآمد کردن تجهیزات، لازمه تحقق موارد یاد شده است که مستمرا در حال انجام است. به‌طوری‌که با قدمت ۴۰ سال، همانند واحدهای تازه تاسیس در خدمت تولید خواهند بود. 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید