Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر خاک معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی؛

نسخه نویسی کود در سال جاری، به صورت آزمایشی انجام می‌شود

مدیرکل دفتر خاک معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: مصرف کود کشاورزی بر اساس قانون حفاظت خاک و قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی ضابطه‌مند خواهند شد و نسخه‌نویسی کود در سال جاری در چند استان به صورت آزمایشی انجام می‌شود.

نسخه نویسی کود در سال جاری، به صورت آزمایشی انجام می‌شود

جهانبخش میرزاوند مدیرکل دفتر خاک معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: مصرف کود کشاورزی براساس قانون حفاظت خاک و  قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی، در بخش تولید، توزیع، حمل و مصرف ضابطه‌مند خواهند شد.

وی افزود: نسخه نویسی کود در سال جاری در چند استان به صورت آزمایشی انجام خواهد شد. این امر کار بسیار مهمی است که مقدمات آن انجام شده و فروشگاه‌های کود برای کشاورزان ما باید با نسخه‌ای که تامین کننده نیاز گیاه و خاک است، کود بفروشند. این امر در چند استان در سال جاری انجام خواهد شد و به مرور زمان فراگیر می‌شود.

مدیرکل دفتر خاک معاونت آب و خاک درباره آیین نامه اجرایی قانون حفاظت خاک و نحوه اجرای آن گفت: قانون حفاظت خاک، تکالیفی را برای وزارت جهاد کشاورزی مقرر کرده است. در این قانون به‌طور صریح، برخورد با تخریب کنندگان خاک، تهیه نقشه‌های خاک، پایش کمی و کیفی خاک‌های زراعی و باغی از وظایف وزارت جهاد کشاورزی در نظر گرفته شده است.

وی درباره چالش‌های موجود در تدوین آیین نامه اجرایی قانون حفاظت خاک، افزود: در جهت تحقق اهداف مقرر در قانون حفاظت خاک، آیین نامه اجرایی، برای اینکه مواد قانونی اجرایی‌تر و عملی‌تر باشد، تدوین شده است. با توجه به اینکه در این قانون بحث تخریب خاک جرم انگارانه دیده شده؛ برای تدوین این آیین نامه با چالش‌هایی از طرف سایر دستگاه‌های اجرایی که کارهای عمرانی و توسعه‌ای انجام می‌دهند، رو برو بوده‌ایم.

این مقام مسئول افزود: این چالش‌ها با تشکیل جلسات کارشناسی و تبیین اهمیت خاک، مرتفع شده و در حال حاضر سایر دستگاه‌های اجرایی همکاری‌های لازم را با ما دارند و  موانع موجود رفع شده است.

تصویب آیین‌نامه اجرایی قانون حفاظت خاک تا دو ماه دیگر

مدیرکل دفتر خاک وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: بیش از 150 جلسه کارشناسی در تدوین آیین‌نامه برگزار شده است. آیین‌نامه مراحل ابتدایی را طی کرده و در کمیسیون زیر بنایی دولت در کمیته تخصصی مصوب شده است. در حال حاضر این آیین نامه در کمیته فرعی است. امیدواریم که طی دو ماه آینده آیین‌نامه پس از تصویب هیات دولت، ابلاغ شود.

میرزاوند درباره اعتبارات مختص به آیین‌نامه اجرایی قانون حفاظت خاک تاکید کرد: متاسفانه چند سالی است که در سازمان برنامه و بودجه، بودجه انقباضی تصویب شده و برای اینکه در بخش حفاظت خاک به تکالیف تعیینی عمل شود، نیاز به ردیف اعتباری داریم. ردیف اعتباری هم یک فرآیندی دارد و حتما باید اسناد پشتیبان و فنی برای ماده 23 که بخشی از مقررات مالی دولت است را آماده کرده و در اختیار سازمان برنامه قراردهیم. سازمان برنامه هم این موارد را به کمیسیون اعتباری ارجاع می‌دهد تا در نهایت بتوانیم ردیف اعتباری دریافت کنیم.

وی متذکر شد: از سال 1401 ماده 23 ما ثبت شده و به کمیسیون‌های مربوط ارجاع شده و در حال بررسی است. اگر بخواهیم به تکالیفی که در قانون پیش‌بینی شده عمل کنیم، در یک بازه زمانی پنج ساله که برنامه هفتم توسعه خواهد بود، باید حداقل 6 هزار میلیارد تومان در حوزه خاک تامین اعتبار شود.

تهیه نقشه‌های مدیریت‌پذیر خاک

مدیرکل دفتر خاک وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: در حال حاضر، از سازمان مدیریت و برنامه یک ردیفی گرفتیم که تهیه نقشه‌های مدیریت‌پذیر خاک را شروع کردیم. در بیش از 17 استان این امر به شکل آزمایشی انجام شده است. امسال هم یک تعداد استان، به این آمار اضافه خواهد شد. از سال آینده به شکل سراسری نقشه‌های مدیریت خاک در مقیاس یک بیست و پنج هزارم، تهیه می‌شود.

میرزاوند درباره اطلاعات موجود در نقشه‌های مدیریت خاک گفت: این نقشه‌ها حاوی اطلاعاتی در جهت اصلاح پذیری است؛ به این ترتیب، جایی که خاک نیاز به اصلاح و تقویت داشته باشد، اصلاح خواهد شد. با شناختی که از واقعیت‌های منابع خاک  به دست می‌آوریم و با رفع محدودیت‌های خاک بهره‌وری کشاورزی، آب و خاک را ارتقاء داده و با همین میزان سطح زیر کشت با افزایش بهره‌وری، می‌توانیم تولید در واحد سطح را ارتقاء دهیم.

وی درباره فروش خاک و ضابطه‌مند شدن جابه‌جایی آن، طبق آیین نامه حفاظت خاک خاطر نشان کرد: خروج خاک از کشور با توجه به جرم بودن آن انجام نمی‌شود . مگر اینکه خروج آن با هدف مربوط به کارهای تحقیقاتی و پژوهشی باشد که آن هم با دریافت مجوز مربوط امکان‌پذیر است.

ضابطه‌مند شدن جابه‌جایی خاک

مدیرکل دفتر خاک وزارت جهاد کشاورزی در ادامه یادآور شد: طبق این آیین نامه، جابه‌جایی خاک ضابطه‌مند شده و افرادی که نیاز به انجام این کار دارند، باید در سامانه مختص به این موضوع، مبدا و مقصد جابه‌جایی خاک را قید و دلیل آن را ذکر کنند. اگر خارج از این موارد جابه‌جایی انجام شود، قاچاق محسوب شده و علاوه برضبط خاک موجود، بر اساس قانون مجازات مشخصی را در پی دارد. به این ترتیب، اجرایی شدن این آیین نامه اثری انکارناپذیر در کاهش قاچاق خواهد داشت.

صیانت از خاک با آیین‌نامه اجرایی قانون حفاظت خاک

میرزاوند درباره اثرات آیین نامه اجرایی قانون حفاظت خاک در ایجاد امنیت غذایی افزود: یکی از مهم ترین اهداف آیین نامه اجرایی قانون حفاظت خاک، صیانت از خاک برای نسل آینده در جهت تولید کمی و کیفی در حوزه کشاورزی و ایجاد امنیت غذایی در کشور است.

وی افزود: در سال جاری، تهیه نقشه‌های مدیریت‌پذیر که منجر به بهره‌برداری فنی پایدار از منابع خاک خواهد شد؛ در دستور کار قرار دارد. پایلوت آن شروع شده و امسال در سراسر کشور، پوشش پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید