Iranian Agriculture News Agency

مجری طرح زیتون خبر داد:

پیش‌بینی صادرات 500 تن روغن زیتون به کشورهای اوراسیا و اروپایی

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی گفت: پیش‌بینی می‌شود طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده حداقل 500 تن از روغن زیتون تولید شده داخلی به کشورهای اوراسیا و اروپایی صادر شود.

پیش‌بینی صادرات 500 تن روغن زیتون به کشورهای اوراسیا و اروپایی

جواد میر عرب رضی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا عنوان کرد: پیش‌بینی می‌شود میزان تولید میوه زیتون در سال 1402 به 150 هزار تن برسد.

وی اضافه کرد: حدود 50درصد زیتون جهت روغن‌کشی به واحدهای فرآوری منتقل می‌شود و از این میزان حدود 12 هزار و 750 تن روغن استحصال خواهد شد. همچنین با احتساب 50درصد میوه کنسروی، میزان تولید کنسرو در کشور به میزان 75 هزار تن پیش‌بینی می‌شود.

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: میزان تولید کل میوه زیتون در کشور بر اساس آخرین آمار استخراج شده از استان‌ها برابر با 225هزار تن در سال 1401بوده است که نسبت به مدت مشابه در سال1400 حدود 75 درصد افزایش تولید داشته است.

میر عرب رضی  عنوان کرد: از این میزان حدود 50 درصد  وارد فرآیند روغن کشی شده است و حدود 19 هزار تن روغن زیتون استحصال شده است. میزان تولید روغن زیتون در سال 1401 در مقایسه با سال 1400، به میزان90درصد افزایش  داشته و 50 درصد میوه زیتون باقی مانده، حدود 113 هزار تن و 280، به کنسرو زیتون تبدیل شده است .

خرید حمایتی میوه روغن زیتون برای جلوگیری از تحریک بازار

این مقام مسئول با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای افزایش تولید  میوه و روغن زیتون گفت:  توسعه و اصلاح وبهسازی باغات زیتون بالاخص هرس درختان در خصوص کاهش سال آوری، کلاس‌های ترویجی، استفاده از دانش فنی و برگزاری کلاس‌های تخصصی تغذیه، مدیریت آبیاری و برگزاری دوره‌های آموزشی و ترویجی ویژه باغداران و بهره‌برداران همچنین مدیریت بهنگام در خصوص پیشگیری، مبارزه و کنترل آفت مگس زیتون از اهم اقدامات انجام شده در این حوزه است.

میر عرب رضی  در خصوص برنامه‌ریزی برای صادرات میوه زیتون عنوان کرد: در سال گذشته طبق مصوبه دولت برای خرید حمایتی میوه زیتون روغنی مقرر شد تا به افرادی که در طرح مذکور با دولت همکاری کرده‌اند، اجازه صادرات روغن داده شود. در همین راستا دستورالعمل مربوط به صادرات تنظیم شده است و در انتظار ابلاغ از طریق شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی هستیم.

وی اضافه کرد:  انتظار می‌رود حداقل 500 تن از روغن تولید شده داخلی صادرات شود. کشورهای مورد تقاضا برای صادرات حوزه اوراسیا و برخی کشورهای اروپایی و عراق است.

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی درباره خرید حمایتی میوه روغن زیتون در سال جاری بیان کرد: در سال 1401 با توجه به اینکه میزان تولید میوه سبز زیتون در باغات نسبت به سال گذشته افزایش قابل ملاحظه‌ای داشت و از طرفی برای جلوگیری از دامپینگ ( بازارشکنی یا قیمت‌شکنی) دلالان و تحریک بازار شرایط خرید حمایتی میوه سبز زیتون فراهم شد و این طرح در استان‌های گیلان،قزوین،زنجان، کهگیلویه و بویراحمدو ... انجام شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید