Iranian Agriculture News Agency

ترجمه اختصاصی ایانا از بی بی سی:

سایه برگزیت بر سر کشاورزان خارجی در انگلیس

هر اندازه به فصل چینش محصولات کشاورزی در انگلیس نزدیک‌تر می‌شویم، شاهد بروز نگرانی‌هایی در میان مزرعه‌داران هستیم. پس از برگزاری همه پرسی برگزیت در سال 2016 میلادی و عملیاتی شدن آن در سال 2021، شاهد ایجاد تغیراتی سلبی در وضعیت رفت و آمد کارگران خارجی ( از نقاط دیگر اتحادیه اروپا ) هستیم. برخی نیروهای کار، اساسا ترجیح می‌دهند در کشوری غیر از انگلیس که دیگر از اتحادیه اروپا خارج شده است مشغول کار شوند و برخی دیگر نیز به واسطه سخت گیری‌های ناشی از اعطای اقامت کوتاه مدت از سوی دولت انگلیس، نمی‌توانند مدت زیادی در این کشور باقی بمانند.

سایه برگزیت بر سر کشاورزان خارجی در انگلیس

به گزارش ایانا، شبکه بی بی سی در یکی از تازه‌ترین تحلیل‌های خود،از نگرانی رو به افزایش صاحبان مزارع در خصوص استخدام نیروهای خارجی ( جهت برداشت محصولات ) خبر داده است. هزینه کشاورزان خارجی در انگلیس نسبت به نیروهای محلی پایین تر است. از سوی دیگر، کشاورزان خارجی که اتباع دیگر کشورهای اروپایی محسوب می‌شوند، بیشتر از شش ماه در سال حق اقامت موقت در انگلیس را ندارند. اما صاحبان مزارع می‌گویند حداقل برای زراعت، مراقبت و برداشت محصولات این کشاورزان باید 9 تا 10 ماه در انگلیس حضور داشته باشند.

برخی صاحبان مزارع بزرگ در انگلیس هشدار داده‌اند که امسال، به واسطه کمبود نیروهای خارجی ، ناچارند هزینه‌های بیشتری را جهت برداشت محصولات به نیروهای محلی پرداخت کنند. همین موضوع به‌طور طبیعی منجر به افزایش هزینه‌های تولید و در نهایت، قیمت نهایی محصولات خواهد شد و سیاست‌های دولت نیز نمی‌تواند مانع از تشدید این روند شود.

در این میان، اتحادیه ملی کشاورزان (NFU) از دولت ریشی سونام خواسته است تا مدت مجاز اقامت کشاورزان خارجی را جهت کار در مزارع، از 6 ماه به 9 ماه افزایش دهد. یکی از مسئولان ارشد اتحادیه ملی کشاورزان انگلیس در این خصوص می‌گوید: "ما از حضور نیروهای خارجی جهت برداشت و مراقبت از محصولات استقبال می کنیم.ما به آنها نیاز داریم.ما نمی‌توانیم افراد محلی کافی برای برداشت محصول و کار پیدا کنیم. هر بار آموزش افراد جدید هزینه دارد.در چنین شرایطی باید کشاورزان خارجی نسبت به افزایش مدت اقامت خود اطمینان داشته باشند."

در این میان، بایسته‌ها و الزامات ناشی از اجرایی شدن توافق برگزیت( خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) حضور کارگران خارجی را پرریسک‌تر و سخت‌تر ساخته است. در مقابل، دولت محافظه کار ریشی سوناک در انگلیس هنوز حاضر به افزایش مدت زمان اقامت کشاورزان نشده است. دولت انگلیس ، در خصوص  تعداد مجاز کارگران فصلی ( کشاورزان خارجی درمزارع )، تغییراتی ایجاد کرده و این تعداد را به 45 هزار نفر در سال افزایش داده است. قبلا این تعداد، 35 هزار نفر بوده است. این تصمیم دولت انگلیس، با استقبال تعداد کمی از مزرعه داران و صاحبان صنایع کشاورزی همراه بوده است زیرا اصل دغدغه آنها، مربوط به تعداد کارگران نبوده و بیشتر، معطوف به مدت اقامت کشاورزان غیر انگلیسی‌ها است. در هر حال، به نظر می‌رسد سایه برگزیت همچنان بر سر کشاورزان خارجی در انگلیس سنگینی کند!

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید