Iranian Agriculture News Agency

ترجمه اختصاصی ایانا از گاردین:

مرغداری‌های انگلیس به سوی تعطیلی می‌روند

خانواده "جیمز موتر شید"دو دهه است مشغول پرورش مرغ و تجارت آن در بازارهای غذایی انگلیس هستند، اما چنانچه می‌گویند وضعیت کنونی وحشتناک است. این خانواده می‌گویند هیچ گاه با شرایطی مشابه امروز دست و پنجه نرم نکرده اند.

مرغداری‌های انگلیس به سوی تعطیلی می‌روند

به گزارش ایانا از گاردین، اشاره خانواده موترشید، به افزایش هزینه‌های تصاعدی پرورش و فروش مرغ در انگلیس، خصوصا پس از جنگ اوکراین است. هزینه فزاینده خوراک مرغ، انرژی و بسته‌بندی به مراتب بیشتر از حد تصورات مصرف کنندگان و مرغداران است. در کنار این موارد، برخی الگوهای مصرف غذایی در انگلیس تغییر کرده است، مثلا برخی شهروندان به مصرف غذاهای گیاهی و غیر گوشتی روی آورده‌اند و برخی دیگر نیز ترجیح می‌دهند به مصرف مرغ‌های وارداتی با قیمت‌های پایین‌تر از آنچه مرغداران انگلیسی به بازار عرضه می‌کنند، روی بیاورند. شیوع بیماری‌هایی مانند آنفولانزای مرغی نیز می‌تواند به یکباره سرمایه بسیاری از پرورش دهندگان مرغ را بر باد دهد.

گوشت مرغ در طول سال‌های گذشته همواره مقرون به صرفه‌ترین و محبوب‌ترین خوراک در بسیاری از نقاط انگلیس بوده است و میزان مصرف آن بسیار بیشتر از گوشت گاو و بره است. اما چالش‌هایی که مرغداران با آن مواجه هستند، ریسک این فعالیت را به‌طور طبیعی افزایش است. برخی تولیدکنندگان مرغ، ترجیح داده‌اند تعداد سوله‌ها و مرغ‌های تولیدی را کاهش دهند و برخی دیگر نیز اساسا قصد تعطیلی کار خود و مشغولیت در حوزه دیگری را دارند.

جیمز موتر شید، به‌عنوان رئیس هیئت مدیره طیور اتحادیه ملی کشاورزان که(NFU) نماینده بسیاری از مرغ‌داران انگلستان و ولز است، می‌گوید: بسیاری از تولیدکنندگان در موقعیت واقعاً وحشتناکی قرار دارند و در ازای پرورش و عرضه هر پرنده ( مرغ) ضرر می‌کنند. اکنون در حال رسیدن به مرحله‌ای هستیم که برخی تولید کنندگان مرغ، چاره‌ای جز توقف تولید و تعطیلی فعالیت‌های خود را ندارند. این روند زمانی بهبود می‌یابد که هزینه‌های انرژی و تولید برای مرغداری‌ها کاهش یابد.

مرغداران انگلیسی معتقدند کارگران هر ساله حقوق بیشتری بابت کار در مرغداری‌ها طلب می‌کنند و توجهی نسبت به افزایش هزینه‌های خوراک و قبوض انرژی صادر شده با قیمت‌های کلان و سرسام آور ندارند. قیمت مرغ در انگلیس پس از وقوع جنگ اوکراین و افزایش هزینه‌های انرژی، از حدود 0.95 پوند در هر کیلوگرم، به حدود 1.05 پوند افزایش یافته است. این افزایش 11 درصدی در حالی صورت گرفته که هزینه خوراک مرغ حدود 30 درصد و هزینه انرژی به ازای هر کیلووات، پنچ برابر افزایش یافته است. در چنین شرایطی دیگر نمی‌توان از سود مرغداری‌ها در بازار انگلیس سخنی به میان آورد.

منابع خبری می گویند با توجه به استمرار جنگ اوکراین، نشانه ای درخصوص کاهش قیمت انرژی در انگلیس و در نتیجه، تنفس مرغداری ها در بازارهای رسمی و محلی وجود ندارد. در این میان، راهی جز گرم و روشن شدن سوله ها و استفاده از پنکه های بزرگ برای تهویه و خنک نگاه داشتن پرونده ها جهت برخورداری آنها از اکسیژن و هوای سالم وجود ندارد! بنابراین، نمی توان از طریق صرفه جویی گسترده، هزینه های انرژی را در مرغداری های انگلیس کاهش داد. در این میان، دولت انگلیس نیز راهکاری در مواجهه با این موضوع ارائه نکرده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید