Iranian Agriculture News Agency

رئیس مرکز توسعه نوغانداری:

تولید پیله کرم ابریشم رکورد زد

عدیل سروی زرگر اعلام کرد: هدف‌گذاری سال گذشته ما روی برداشت 1700 تن پیله کرم ابریشم بود اما در عمل تولید از برنامه‌ریزی پیشی گرفت و با ۱۷۲۳ تن تولید، رکورد تولید ۱۴ سال گذشته جابجا شد.

تولید پیله کرم ابریشم رکورد زد

رئیس مرکز توسعه نوغانداری در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا، ذخیره۱۱۰ واریته نوغان در بانک ژن، و تولید ۱۳۷۵ جعبه تخم نوغان دوپی برای تولید سال‌های آتی را از دستاوردهای مهم حوزه توسعه نوغانداری برشمرد و گفت: هدفگذاری سال گذشته ما روی برداشت 1700 تن پیله کرم ابریشم از بین  45 هزار و 200 جعبه تخم نوغان توزیع شده بود، اما در عمل تولید از برنامه­ریزی پیشی گرفت و با ۱۷۲۳ تن تولید، رکورد تولید ۱۴ سال گذشته جابجا شد.

بنا به گفته عدیل سروی زرگر، خود اتکایی صنعت فرش و منسوجات ابریشمی تولید داخل، در طی سال‌های اخیر از ۲۸ درصد به ۵۳ درصد افزایش یافته است. دلیل این اتفاق افزایش رضایتمندی نوغانداران بعد از سال‌ها از این حرفه و به تبع آن، افزایش استقبال تولیدکنندگان از تولید است.

وی خاطرنشان کرد: پیله‌های تولیدی داخل کشور مرغوب‌ترین پیله‌های دنیا است. با وجود این که  بین ۵۰ کشوری که در حوزه نوغانداری فعالیت می‌کنند، ایران از نظر میزان تولید، رتبه هشتم را دارد، اما از نظر کیفیت یکی از بهترین تولیدکنندگان پیله کرم ابریشم دنیا است. یکی از دلایل اعتبار فرش ایرانی استفاده از نخ‌های مرغوب تولید شده از پیله‌های ایرانی است.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال خبرنگار ایانا در ارتباط با هدفگذاری صنعت پرورش نوغان برای صادرات گفت: یکی از مزیت‌های کشور ما در حوزه صنایع‌دستی به ویژه فرش دستباف است. ما در کشور مصرف کننده بزرگ نخ ابریشم هستیم. حدود ۹۰ درصد مصرف نخ ابریشم در کشور ما در صنعت فرش است. در حال حاضر علی رغم اینکه میزان تولید خود را در طی سالهای اخیر از ۹۸۰ تن به ۱۷۲۳ تن، یعنی تقریبا نزدیک به دو برابر افزایش داده‌ایم، هنوز ۴۷ درصد از نیاز داخل از محل واردات تامین می‌شود. از این رو در حال حاضر اولویت ما خودکفایی کشور در تامین نخ ابریشم است و هنوز برنامه‌ریزی برای صادرات این محصول وجود ندارد.

سروی زرگر در ادامه افزود: در این مسیر اقدامات خوبی انجام شده است که احیا، بهسازی و نوسازی توتستان‌ها یکی از مهمترین آنهاست. ما در اسفند 1401 ، بالغ بر ۴۸۵ هزار اصله نهال توت تحویل نوغانداران دادیم. در سال ۱۴۰۲ نیز،  در قالب تفاهم نامه‌ای که بین معاونت امور تولیدات دامی و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری، برای اولین بار از ظرفیت ایستگاه‌های تکثیر نهال در عرصه‌های منابع طبیعی ۱۰ استان کشور، برای تولید نهال توت استفاده می‌کنیم و ۳۷۰ هزار قلمه به این ایستگاه‌ها تحویل شده است. از سوی دیگر در پنج استان گیلان، مازندران، گلستان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی، بالغ بر یک میلیون و ششصد هزار قلمه توت کشت شده است. این اقدام بسیار مهمی برای احیای باغات و پایداری صنعت کرم ابریشم است.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری در نهایت در توضیح میزان پراکندگی نوغانداری در استان‌های کشور گفت: تا چند سال اخیر ما فقط در ۲۲ استان کشور نوغانداری داشتیم ولی در حال حاضر خوشبختانه صنعت نوغانداری در تمام استان‌های کشور توسعه و رواج پیدا کرده است. استان‌های گیلان، خراسان رضوی، گلستان، خراسان شمالی، و مازندران به ترتیب رتبه اول تا پنجم پرورش کرم ابریشم و تولید پیله را دارند.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید