Iranian Agriculture News Agency

ترجمه اختصاصی ایانا از یورونیوز درباره شرکت‌هایی که از بحران جهانی غذا سود می‌برند:

افزایش میلیاردرهای صنعت غذا به دنبال رشد سوء تغذیه در جهان

این روزها در خصوص امنیت غذایی و آثار و تبعات سوء افزایش قیمت محصولات غذایی و حتی کمبود آنها در برخی مناطق، هشدارهای گوناگونی داده می‌شود. در کنار این هشدارها و افزایش فقر جهانی به واسطه کاهش دسترسی به مواد غذایی، برخی شرکت‌ها و کارخانجات، درحال احصاء سودهای کلان هستند.

افزایش میلیاردرهای صنعت غذا به دنبال رشد سوء تغذیه در جهان

به گزارش ایانا از یورو نیوز، طی سال‌های اخیر، چندین بار جهان افزایش گسترده قیمت مواد غذایی را تجربه کرده است. بدیهی است که درچنین شرایطی، میلیاردرهای صنعت غذا نیز در جهان در حال افزایش هستند! شرکت‌هایی که از قیمت‌ها سرسام‌آور مواد غذایی در آمدهای کلانی به دست می‌آورند و توجهی نیز نسبت به افزایش گرسنگی یا کاهش قدرت خرید شهروندان کشورهای گوناگون دنیا ندارند.

درست مانند حوزه انرژی، شرکت‌های غذایی در دوران پس از شیوع ویروس فراگیر کوید-19، توانسته‌اند درآمدهای بیشتری نسبت به قبل حاصل کنند. افکار عمومی دنیا بیشتر با نام شرکت‌هایی مانند شل و اکسون درحوزه انرژی مواجه هستند و زمانی که سخن از سودهای کلان به واسطه افزایش قیمت انرژی به میان می‌آید، از این شرکت‌ها به‌عنوان بازیگرانی ثروتمند یاد می‌کنند، اما نسبت به شرکت‌هایی مانند کارگیل و المارت بی‌توجه هستند! شرکت‌هایی که در حوزه صنایع و محصولات غذایی فعالیت می‌کنند و اتفاقا در آمد کلانی را به واسطه افزایش قیمت محصولات غذایی طی سال‌های اخیر کسب کرده‌اند.

نیک دیردن، مدیر سازمان غیردولتی عدالت جهانی در حال حاضر در این خصوص به شبکه یورونیوز می‌گوید: «از یک جهت عدم تمرکز شهروندان به درآمد کلان شرکت‌های بزرگ غذایی دنیا تعجب‌آور است، زیرا فکر می‌کنم که آنها دقیقاً همان کاری را انجام می‌دهند که شرکت‌های مرتبط با حوزه سوخت فسیلی انجام می‌دهند. شما با مجموعه‌ای از شرکت‌ها مواجه هستید که هر روز بیشتر و بیشتر و قدرتمندتر می‌شوند، کنترل بیشتری بر جنبه‌های مختلف سیستم غذایی به دست می‌آورند و به طور گسترده سود می‌برند».

ما از ثروت‌های به دست آمده توسط شرکت‌های غذایی، تحت عنوان سودهای مطلق یاد می‌کنیم. در این معادله، تفاوتی میان افزایش هزینه‌های گرمایش ( انرژی) و غذا وجود ندارد. ضمن آنکه حق مالکیت کارخانجات غذایی در بسیاری از نقاط دنیا انحصاری است و این همان تشابهی است که میان دو حوزه غذا و انرژی جود ندارد. فراموش نکنیم که حتی با وجود افزایش عرضه مواد غذایی در جهان، کماکان روند افزایش قیمت و متعاقبا، تشدید فقر غذایی در نقاط مختلف دنیا ادامه دارد. در یک جمع‌بندی کلی می‌توان گفت از یک سو، شرکت‌های قدرتمند در عرصه غذایی ثروتمندتر می‌شوند و از سوی دیگر، سوء تغذیه مزمن در جهان نیز در حال افزایش است!

برخی محققان حوزه امنیت غذایی، از شرکت‌هایی که با افزایش نامتعارف قیمت مواد و محصولات خود در دوران کنونی به قدرت مالی فزاینده‌ای دست پیدا می‌کنند، تحت عنوان مافیای غذا یاد می‌کنند. سوال اصلی اینجاست که چگونه می‌توان توازن و تعادل مصرف عمومی مواد غذایی( خصوصا با استناد به شدت فقر غذایی در جهان ) را با میزان در آمد شرکت‌ها متناسب ساخت؟!

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید