Iranian Agriculture News Agency

رئیس مرکز اصلاح نژاد وزارت کشاورزی اعلام کرد:

ورود 10 گاو برتر دنیا برای تقویت صنعت تولید شیر کشور

رئیس مرکز اصلاح نژاد وزارت جهاد کشاورزی از ورود 10 گاو برتر دنیا برای بهبود وضعیت دام صنعتی شیرده کشور خبرداد و گفت: توسعه تولید گاوهای دومنظوره را در دستور کار قرار دادیم.

ورود 10 گاو برتر دنیا برای تقویت صنعت تولید شیر کشور

عباس اکبری شریف در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا، اصلاح نژاد دام را یک فرآیند مستمر دانست و افزود: اصلاح نژاد به یکسری برنامه‌های مدون و مستمر گفته می‌شود که بخش‌های دولتی و خصوصی آن را دنبال می‌کنند. همه ساله نتایج فرایند اصلاح نژاد بررسی و ارزیابی می‌شود؛ به‌عنوان مثال در سال‌های گذشته یک پروژه برای بقای دام بومی سنگین در نظر گرفته شد استفاده از خالص سازی، حفظ و تجهیز ایستگاه‌ها توسط دولت شروع شد اما در ادامه دولت این مهم را به بخش خصوصی واگذار کرد.

وی با بیان اینکه ورود بخش خصوصی به فرایند اصلاح نژاد به این بخش انرژی مضاعف بخشید، گفت: مجموعه‌های واگذار شده به بخش خصوصی با چابکی بیشتری برنامه‌ها را جلو می‌برند و مرکز اصلاح نژاد نیز با فراغ بال و تجمیع نیروهای خود برنامه‌ها را به مجموعه‌های بخش خصوصی برای حفظ دام بومی جلو می‌برد.

تلاش برای اقتصادی کردن دام روستایی

این مقام مسئول با اشاره به اقدامات مرکز اصلاح نژاد درخصوص دام روستایی، گفت: دام روستایی را برای اینکه اقتصادی شود به سمت آمیختگی‌کنترل شده هدایت کردیم چراکه این موضوع به دامدار کمک می‌کند با اتکا به تولید دام اشتغال خود را حفظ کند.

وی باتاکید بر تفاوت عملکرد مرکز اصلاح نژاد در اصلاح نژاد دام سبک، خاطر نشان کرد: بخش قابل توجه دام سبک در سیستم عشایری کوچ‌رو یا نیمه کوچ‌رو پرورش داده می‌شود از این رو برنامه‌ هسته‌ باز را برای این دام تعریف کردیم به این معنا که دام‌های برتر نر هر گله را انتخاب و در طی یکسری اقدامات آنها را در بین گله‌های که از نظر ژنتیکی در وضعیت مناسبی قرار نداشتند، توزیع کردیم و این‌گونه سبب ارتقاء ژنتیکی در سبد گله‌ها را ایجاد و همخونی در حوزه دام سبک را به حداقل خود رساندیم.

رئیس مرکز اصلاح نژاد وزارت کشاورزی تصریح کرد: اصلاح در دام روستا صرفا با بهره‌گیری از روش منابع ژنی صورت نمی‌گیرد و تلاش داریم به کمک اقتصاد دامپرور‌‌ بیاییم و معیشت دامپرور را ارتقاء بدهیم. از این رو میزان تولید مثل، دوقلوزایی و تولید مثل خارج از فصل را با یکسری از ابزارهای همزمان سازی به درستی انجام و در دستور کار قرار دادیم.

اکبری شریف با بیان اینکه تلاش کردیم طول دوره جفت‌گیری و زایش را کاهش بدهیم، اضافه کرد: اگر از ابزارهای همزمان سازی استفاده کنیم زمان تولید را حداقل به یک ماه خواهیم رساند و این‌گونه بازاررسانی دامپرور را تقویت می‌کنیم.

وی با اشاره به اقدامات این مرکز در افزایش سرعت رشد گله و کاهش دنبه در یک نسل دام، گفت: تلاش داریم که مزیت نسبی به دامپرور در حوزه دام سبک بدهیم. حفظ و حراست از هسته‌های دام‌های پربازده از دیگر وظایف مرکز است. این دام‌ها در سیستم‌های بسته نگهداری می‌شوند. این دام‌ها در کنار گوشت، حجم‌ قابل توجهی شیر تولید می‌کنند و تولید شیر به دامدار در جبران هزینه‌های بره‌ها برای پروار کمک می‌کند.

به گفته این مقام مسئول؛ ۴ نژاد که به‌لحاظ اندازه موثر جمعیت، کاهش داشتند به مرکز منتقل و از آنها نگهداری کردیم؛ باهمکاری شرکت‌های دانش بنیان اقدام به تولید جنین کردیم و آنها را در گله‌های مردمی کاشتیم و این‌گونه جمعیت را تکثیر دادیم.

وی با تاکید بر کاهش جمعیت موثر شتر دوکوهانه در کشور، افزود: با همکاری فائو و یک شرکت دانش بنیان داخلی اقدام به تولید جنین دو کوهانه کردیم و آن را به شترهای تک کوهانه منتقل و اینگونه شتر یک کوهانه در نقش حمل کننده ظاهر و جنین دوکوهانه متولد می‌شود.

وی با اشاره به اقدامات مرکز در خصوص پرورش دام صنعتی شیرده، گفت:  در تمام دنیا نسبت به مهاجرت ژن عکس‌العملی از خود نشان نمی‌دهد چراکه پیامد همخونی در دام رخ می‌دهد، از این رو ۱۰ گاو برتر دنیا را وارد کشور کردیم؛ همچنین توسعه تولید گاوهای دومنظوره را در دستور کار قرار دادیم. چراکه فقط نباید به پرورش گاو هلشتاین محدود شویم و تنوع به گاوهای شیردهی کشور با اولویت ما تبدیل شده است. از این رو مواد ژنتیکی رایگان را بین دامداران توزیع کردیم.

وی در پایان بیان کرد: مرکز اصلاح نژاد باهدف جلوگیری از بروز احتمالی برخی بیماری‌های ژنتیکی تمام مواد ژنی که وارد کشور می‌شود را به‌صورت نمونه ای برداشت و از نمونه استخراج ژنتیکی انجام می‌دهد و اگر ژن کشنده نباشد، اجازه توزیع را می‌دهد تا گاوداری که اسپرم را خریداری می‌کند، تردید نداشته باشد که به لحاظ ژنی مشکلی ندارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید