Iranian Agriculture News Agency

قیمت پیله‌تر کرم ابریشم طی دوهفته آتی اعلام خواهد شد

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور اعلام کرد: در حال حاضر مشغول توزیع تخم نوغان به قیمت مصوب شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات کشاورزی به ازای هرجعبه ۲۰هزارتومان بین استان‌ها هستیم و قیمت پیله‌تر در زمان برداشت این محصول اعلام می‌شود.

قیمت پیله‌تر کرم ابریشم طی دوهفته آتی اعلام خواهد شد

عدیل سروی زرگر در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا توضیح داد: بر اساس شرایط اقلیمی و متناسب با شرایط پرورش کرم ابریشم، توزیع تخم نوغان از استان‌های گرمسیری و جنوب کشور و استان خراسان رضوی، زودتر از سایر استان‌ها و از دوم فروردین ماه آغاز شده است. از آنجا که در عمل، پرورش کرم ابریشم و تشکیل پیله در حدود ۴۵ روز به طول می‌انجامد، انتظار می‌رود از حدود 10 روز دیگر پیله‌چینی آغاز می‌‍شود.

وی خاطرنشان کرد: ما در حال حاضر در ۱۷ استان کشور توزیع تخم نوغان را انجام داده‌ایم که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته است. در سایر استان‌ها نیز بر اساس شرایط اقلیمی در زمان مناسب برای توزیع تخم نوغان اقدام خواهد شد.

سروی زرگر در ادامه، میزان تخم نوغان برنامه‌ریزی شده برای توزیع در سال جاری را 48 هزار جعبه اعلام کرد و گفت: این میزان بر اساس نیازسنجی که توسط سازمان‌های جهاد استان‌ها انجام دادیم، تعیین شده که بخشی از آن از محل واردات و بخشی دیگر از محل تولید داخلی تامین می‌شود.

وی ادامه داد: تولید تخم نوغان داخلی ما، در طی سال‌های گذشته به دلیل شیوع بیماری پبرین کاهش یافته بود و در حدود پنج هزار جعبه در سال رسیده بود. در سال ۱۴۰۰، چهار هزار و 200 جعبه تخم نوغان تولید شده بود که این عدد در سال گذشته به 9 هزار جعبه یعنی بیش از دو برابر افزایش پیدا کرد.

سروی زرگر تاکید کرد: تمام این تخم نوغان‌ها هم از نظر سلامت توسط سازمان دامپزشکی، و هم از نظر واریته و نژاد، توسط مرکز تحقیقات ابریشم کشور و مرکز توسعه نوغان‌داری کنترل می‌شوند.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور یکی از توفیقات مهم حوزه نوغان‌داری را انعقاد تفاهمنامه‌ای با شرکت شهرک‌های کشاورزی دانست که بر اساس آن قرار بر تولید ۲۲ هزار جعبه تخم نوغان هیبرید داخلی است. عملیات تولید آن در روزهای اخیر شروع شده است.

وی در نهایت در پاسخ به این سوال خبرنگار ایانا که آیا برنامه‌ای برای خرید تضمینی پیله کرم ابریشم وجود دارد یا خیر، گفت: خوشبختانه وضعیت بازار و تقاضایی که در کشور برای خرید پیله ابریشم وجود دارد، موجب شده است که بدون دخالت دولت و خرید تضمینی، تولیدات نوغانداران از طریق تجار پیله، کارخانه‌های ابریشم کشی و کمیته امداد امام خمینی با شرایط مطلوب و بالاتر از قیمت تضمینی خریداری شود.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور اضافه کرد: سازمان تعاون روستایی به‌عنوان مباشر خرید توافقی معرفی شده و سازمان یاد شده امسال کار توزیع تخم نوغان در استان گیلان را برعهده دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید