Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات گیاهی خراسان رضوی اعلام کرد:

کسب رتبه دوم کشور در عیار چغندر قند

معاون بهبود تولیدات گیاهی استان خراسان رضوی با اشاره به وضعیت مطلوب عیار چغندر قند در خراسان رضوی گفت: در حال حاضر از نظر عیار این محصول، رتبه دوم را کسب کرده‌ایم.

کسب رتبه دوم کشور در عیار چغندر قند

غلامحسن ساربان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در خصوص کشت چغندر قند پائیزه در این استان توضیح داد: سال گذشته سطح زیر کشت چغندر قند، 19 هزار و 100 هکتار بود. از این سطح یک میلیون و 42 هزار تن چغندرقند برداشت شد.

وی در ارتباط با کشت چغندر پاییزه در استان گفت: کشت چغندر قند پائیزه در خراسان رضوی از 20 شهریور تا 10 مهرماه توصیه می‌شود.

وی ادامه داد: امسال به دلیل اینکه قیمت چغندر قند راضی‌کننده نبود، پیش‌بینی می‌شود سطح زیر کشت به 18 هزار هکتار برسد.

ساربان در خصوص عملکرد در هکتار مزارع چغندر قند خراسان رضوی بیان کرد: در سال گذشته 54 تن در هکتار برداشت داشتیم اما هر سال این عملکرد متغیر است.

ساربان اضافه کرد: با توجه به تنش گرمایی، کم‌آبی و قطعی برق در سال‌های اخیر وضعیت هر سال متفاوت است. در مجموع عیار چغندر قند استان خراسان رضوی از بقیه کشورها بهتر است و در گذشته مقام اول را در کشور داشتیم. در حال حاضر رتبه دوم را بعد از استان آذربایجان غربی داریم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی خراسان رضوی اضافه کرد: کارخانجات ما در شبانه روز 17 هزار تن ظرفیت داشته و یک میلیون و 700 هزار تن چغندر قند نیاز دارند.

به گفته وی،  به دلیل اینکه این استان قطب تولید دام است، تفاله چغندر قند در خراسان رضوی برای دامداران استفاده می‌شود و  بازار خوبی دارد.

به گزارش ایانا، خراسان رضوی با یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار سطح زیرکشت انواع محصولات زراعی و باغی و بیش از ۱۴ میلیون واحد دامی، در مجموع با تولید بیش از هفت میلیون تن انواع محصولات زراعی، باغی، دامی و آبزیان جایگاه تعیین کننده‌ای در اقتصاد ملی دارد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید