Iranian Agriculture News Agency

فروش مرغ در بازار تابع قیمت تمام شده نیست

یک کارشناس صنفی اعلام کرد: آنالیز هزینه تولید مرغ برای تمام بنگاه‌های تولیدی یک عدد ثابت و یکسان نیست. آنالیز قیمتی هر بنگاه، با بنگاه‌های دیگر متفاوت است. مواردی مانند استیجاری بودن یا نبودن ملک بنگاه، استهلاک تجهیزات، استفاده یا عدم استفاده از تسهیلات با بهره، هزینه‌های پرسنلی، محل پرورش، و….در آنالیز قیمت محصولات هر بنگاه موثر است. بنابراین در نرخ‌گذاری برای مرغ، باید دید بازار توان پرداخت قیمت تعیین شده بر پایه هزینه‌های تولید را دارد؟

فروش مرغ در بازار تابع قیمت تمام شده نیست

یک کارشناس با سابقه در صنعت طیور با توضیح این مطلب در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا افزود: به‌طور متوسط، به ازای هر یک کیلو مرغ زنده تقریبا یک کیلو و 900 گرم دان مصرف می‌شود که این در بعضی نژادها ممکن است بیشتر یا کمتر باشد. به‌عنوان مثال در صورتی که گله در سنین پایین‌تر کشتار شود، طبیعتا دان کمتری مصرف می‌کند همچنین، تفاوت نژادها، کیفیت و شکل دان، در ضریب تبدیل کاملاً تاثیر دارد.

وی ادامه داد: بر اساس قیمت‌های امروز، قیمت دان در مرغداری‌ها تقریباً در حدود 18 هزار تومان بابت یک کیلو محاسبه می‌شود. این به معنی 35 هزار تومان دان به ازای هر یک کیلو مرغ زنده است. قیمت روز فروش جوجه یک روزه نیز حدود 24 هزار تومان است. در صورتی که مرغ را با وزن 2 کیلو و 400 گرم برداشت کنیم، به ازای هر کیلو مرغ زنده 10 هزار تومان بابت جوجه هزینه می‌شود که مجموع این دو، معادل ۴۵ هزار تومان، چیزی در حدود 85 تا 88 درصد هزینه تمام شده یک کیلوگرم مرغ زنده را تشکیل می‌‎دهد. این به این معناست که هزینه تمام شده هر کیلوگرم مرغ زنده ۵۳ هزار تومان بوده و با احتساب 10 درصد سود مرغداری، مرغ با قیمت 59 هزار تومان از مرغداری روانه کشتارگاه می‌شود.

این کارشناس صنعت طیور در توضیح آنالیز هزینه گوشت مرغ خاطرنشان کرد: به‌طور تقریب حدود 76 درصد وزن مرغ زنده به صورت گوشت از کشتارگاه خارج می‌شود، که هزینه گوشت مرغ را بدون احتساب سود کشتارگاه و خرده فروش به ٧٨ هزار تومان افزایش می‌دهد. با اعمال سود 10 درصد برای این دو واحد صنفی، مرغ می‌تواند با قیمت 85 هزار تومان به دست مصرف کننده برسد.

وی در ادامه به تفاوت معادلات بازار عرضه و تقاضا، با محاسبه هزینه تمام شده مرغ پرداخت و گفت: این آنالیز هزینه تمام شده مرغ است. ولی مدل فروش، از معیارهای دیگری تبعیت می‌کند. قیمت فروش را در بازاری که تعداد تولیدکننده، عرضه کننده و مصرف کننده بسیار زیاد است، (اصطلاحاً بازار رقابت کامل)، عرضه و تقاضا و قدرت خرید مصرف کننده تعیین می‌کند. ممکن است تولیدکننده قیمت 85 هزار تومان برای تولید مرغ را منطقی و منصفانه بداند ولی بازار حاضر به پرداخت بیش از 70 تا 75 هزار تومان نباشد. این مصرف کننده است که تکلیف خود را در بازار، با تولید روشن می‌کند. در چنین شرایطی تولید کننده باید بررسی کند که توان ادامه تولید را دارد یا خیر؟ می‌تواند مدیریت خود را بهبود ببخشد؟ هزینه‌های خود را کاهش داده و هزینه تمام شده خود را پایین بیاورد؟

 این کارشناس در نهایت گفت: در صورتی که بازار به همین صورت، روند طبیعی خود را ادامه دهد، جوجه‌ریزی با قدرت ادامه پیدا خواهد کرد و بازار مرغ در چند ماه آینده به آرامش خواهد رسید.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید