Iranian Agriculture News Agency

ترجمه اختصاصی ایانا از گاردین:

محققان: بحران تغییرات اقلیمی عامل خشکسالی در شاخ آفریقا است

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که اگر بحران تغییرات اقلیمی ناشی از فعالیت‌های انسانی وجود نداشت، خشکسالی فاجعه بار در شاخ آفریقا اتفاق نمی‌افتاد.

محققان: بحران تغییرات اقلیمی عامل خشکسالی در شاخ آفریقا است

به گزارش ایانا به نقل از روزنامه گاردین، خشکسالی بر روی حدود 50 میلیون نفر در شاخ آفریقا به صورت مستقیم و 100 میلیون نفر دیگر به شکل غیرمستقیم در محدوده گسترده‌تر تاثیر گذاشته است. حدود 20 میلیون نفر هم در معرض خطر ناامنی غذا و قحطی احتمالی هستند.

منطقه شاخ آفریقا از اکتبر 2020 متحمل بدترین خشکسالی طی 40 سال اخیر شده و با شرایط خشکی طولانی مدت همراه بوده است. هرچند باران‌های شدید کوتاه مدت داشته که اغلب با سیل همراه شده است. در این منطقه همچنین 5 فصل متوالی بارش باران زیر حد معمول بوده است.

خشکسالی اثرات فاجعه باری را در مناطق وسیعی از کنیا، سومالی و اتیوپی به همراه داشته است: ده‌ها هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند، محصولات زراعی خشک شده، دام‌ها گرسنه هستند و گرسنگی مزمن و ناامنی آبی گسترده و در حال افزایش است.

دست کم 4.35 میلیون نفر محتاج به کمک انسانی هستند و دست کم 180 هزار پناهجو سومالی و سودان جنوبی را به مقصد کنیا و اتیوپی که خود این کشورها هم متاثر از خشکسالی بودند، ترک کردند.

طبق تحقیقات گروه «ارجاع آب و هوای جهانی» که امروز پنجشنبه منتشر شد، اگر تغییرات اقلیمی ناشی از فعالیت‌های انسانی نبود تداوم خشکسالی اتفاق نمی‌افتاد و این عامل حتی خشکسالی را در شاخ آفریقا تشدید می‌کند.

این مساله به علت کمبود بارش باران است، اما دمای هوای بالاتر خاک و مراتع این منطقه را بسیار بیشتر از زمان افزایش تبخیر رطوبت از سطح زمین و گیاهان، خشک می‌کند.

محققان دریافتند که در شاخ آفریقا آلودگی گرمایی ناشی از سوزاندن سوخت‌های فسیلی، احتمال تداوم خشکسالی کشاورزی این منطقه را 100 برابر بیشتر کرده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید