Iranian Agriculture News Agency

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان خبرداد:

گل گاو زبان در راه چین، ویتنام و هند

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان گفت: هدف از تولید گیاهان دارویی در این استان هم بازارهای داخلی و هم بازارهای کشورهای دیگر است. تا امروز، صادرات این محصولات 535 هزار دلار ارزآوری به همراه داشته است.

گل گاو زبان در راه چین، ویتنام و هند

منوچهر پارسافر در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در خصوص مقدار تولید گیاهان دارویی توضیح داد: با توجه به شرایط اقلیمی استان، اراضی شیب‌دار و شرایط منطقه‌ای نوع گیاهان دارویی ما قطعا متفاوت است. بالغ بر 118 گونه گیاه دارویی در استان گیلان وجود دارد. گل گاو زبان در استان گیلان حرف اول را می‌زند و رتبه اول کشور را با 927 هکتار سطح زیر کشت دارد. این استان تولید سالانه 4868 تن محصول تر را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد:  گیاهان دارویی از قبیل بادرنجبویه، پنیرک، اسطوخودوس، آویشن باغی، بابونه، گل محمدی به‌لیمو، آرتیشو، رزماری و نعنا به صورت کشت زراعی در حال تولید است.

به گفته پارسافر، تولید گیاهان جدید مثل زنجبیل، استویا که برای بیماران مبتلا به دیابت مفید است، زعفران و انواع بری‌ها (بلوبری، رزبری و ..) در جهت توسعه و تولید در حال اجرا است.

پارسافر اضافه کرد: 1300 هکتار سطح زیر کشت گیاهان دارویی ما است و سالانه 2900 تن محصول خشک در استان تولید می‌شود. محصولات تولیدی به بازارهای داخلی، خارجی و برای مصارف پزشکی عرضه خواهد شد.

وی توضیح داد: هدف از تولید گیاهان دارویی هم بازارهای داخلی و هم بازارهای کشورهای دیگر است. صادرات گل گاو زبان، بابونه، به لیمو و گل بنفشه؛ به صورت خشک و به مقدار 22 تن  به بازارهای چین، ویتنام و هند انجام شده است. تا امروز صادرات این محصولات 535 هزار دلار ارزآوری به همراه داشته است.

صادرات گیاهان دارویی توسط تعاونی‌ها

به گفته مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان ، اشکورات رودسر به‌عنوان پایتخت گل گاو زبان شناخته می‌شود و از طریق تعاونی گل گاوزبان کاران رودسر صادرات انجام می‌شود. این تعاونی هر ساله جشنواره گل گاو زبان را برگزار می‌کند. صادرات محصولات از طریق این تعاونی به کشورهای دیگر انجام می‌شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان توضیح داد: برای ثبت ملی این محصول با ارزش اقتصادی از نهادهای ذی‌ربط و متولی در حال پیگیری هستیم.

وی ادامه داد: هدف ما این است که بتوانیم بحث صادرات را برای ارزآوری و ارزش افزوده بیشتر گیاهان دارویی داشته باشیم.

پارسافر عنوان کرد: به‌منظور افزایش ارزش افزوده گیاهان دارویی و ارتقای کمی و کیفی محصولات تولیدی بحث بسته‌‌بندی و فرآوری محصولات از اهداف مدنظر در راستای طرح توسعه گیاهان دارویی در استان گیلان است.

وی افزود: در استان گیلان و در مناطق تولید گیاهان دارویی واحدهای فرآوری و بسته‌بندی این محصولات در حوزه اسانس‌گیری، عرق‌گیری و موارد دیگر راه‌اندازی شده و در حال فعالیت است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید