Iranian Agriculture News Agency

ایانا گزارش می‌دهد؛

صادرات خرما به 315 میلیون دلار رسید

در سال گذشته یک میلیون و 300 هزار تن خرما در کشور تولید شده که حدود 370 هزار تن آن به ارزش 315 میلیون دلار به 74 کشور دنیا صادر شده است.

صادرات خرما به 315 میلیون دلار رسید

به گزارش ایانا، کشورمان با تولید یک میلیون و 300 هزار تن خرما سومین تولیدکننده برتر این ماده غذایی در جهان محسوب می‌شود.

فائو یا همان سازمان خواروبار جهانی در گزارشی اعلام کرد که میزان تولید خرما در سالیان اخیر با رشد محسوسی روبرو بوده است به طوری که میزان تولیدات جهانی خرما در سال 2020 به 9 میلیون و 612 هزار و 884 تن رسیده است. ایران سهمی 14.4 درصدی از میزان تولید دارد.

در سال 2020 کشورهای مصر، عربستان و ایران سه کشور برتر تولیدکننده خرما بوده‌اند که رتبه بالاتر مصر و عربستان به عملکرد تولید بیشتر در هکتار واحد زراعی آنها بر می‌گردد.

قطب های تولید خرما در ایران

خرما مجموعا در 14 استان کشور تولید می شود که به ترتیب استان‌های سیستان و بلوچستان با سهم 18.1 درصدی، فارس با سهم 15.2 درصدی، کرمان با سهم 15.1 درصدی و خوزستان با سهم 14.9 درصدی چهار تولیدکننده بزرگ خرمای کشورمان هستند که 64 درصد خرمای تولیدی کشورمان را تامین می‌کنند.

باید به این نکته نیز اشاره کرد که خرما به‌عنوان یکی از اقلام عمده صادرات غیرنفتی و کشاورزی محسوب می‌شود که توانسته طی سالیان اخیر علاوه بر ارزآوری، از جهت تامین نیازهای غذایی جامعه خصوصا در ماه مبارک رمضان به‌ویژه برای مردم مناطق جنوبی کشور، ایجاد اشتغال و درآمدزایی در مناطق شهری و روستایی داشته باشد.

براساس آخرین آمارهای گمرک در سال گذشته 363 هزار و 759 تن و 647 کیلوگرم انواع خرما اعم از زاهدی، مضافتی، کبکاب، استعمران، کلوته، پیارم و شاهانی  به ارزش 315 میلیون و 483 هزار و 125 دلار از کشور صادر شده است.

مقاصد خرمای صادراتی ایران

محصول خرمای ایران بیشتر به صورت فله به اقصی نقاط جهان صادر می‌شود و آن‌ها همین محصول را با بسته‌بندی لوکس به بقیه دنیا صادر می‌کنند. همین امر باعث کاهش رتبه ایران از نظر ارزش صادرات خرما می‌شود.

اتریش، اردن، ارمنستان، ازبکستان، اسپانیا، استرالیا، افغانستان؛امارات، اندونزی، انگلیس، اوکراین، ایتالیا، ایسلند، آرژانتین، آفریقای جنوبی، آلبانی، آلمان، آذربایجان، بحرین، بلاروس، برزیل، بلژیک، بلغارستان، بنگلادش، بوسنی و هرزه گویین، پاراگوئه، پاکستان، تاجیکستان، تانزانیا، تایلند، تایوان، ترکیه، ترکمنستان، چین، دانمارک، رومانی،ژاپن، سری لانکا، سنگاپور، سوریه، سوئیس، سوئد، شیلی، صربستان، عراق، عمان، روسیه، فرانسه، فنلاند، فیجی، فیلیپین، قرقیزستان، قزاقستان، قطر، کانادا، کره جنوبی، کویت، کرواسی، کلمبیا، گرجستان، گینه، لبنان، لتونی، لهستان، لیتوانی، مالزی، مجارستان، نروژ، نیجر، نیوزیلند، هلند، هند، هنگ کنگ و یونان 74 مقصد صادرات انواع خرمای ایرانی بوده اند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید