Iranian Agriculture News Agency

براساس آمار گمرک در سال گذشته؛

ارزآوری میگو از مرز 130 میلیون دلاری گذشت

آمارهای گمرک در سال گذشته نشان می‌دهد میزان صادرات میگو از مرز 130 میلیون دلار فراتر رفته و 22 کشور جهان خواهان میگوی ایرانی هستند.

ارزآوری میگو از مرز 130 میلیون دلاری گذشت

به گزارش خبرنگار ایانا؛ ایران سالانه حدود 57 تا 60 هزار تن میگو به صورت پرروشی یا صید تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌کند که حدود 60 درصد آن برای بازارهای خارجی ارسال و 40 درصد آن نیز به مصرف خانوارهای ایرانی می رود.

با این حال بخش شیلات و آبزی‌پروران با توجه به اقلیم و شرایط آب هوایی، دسترسی به آب فراوان، تولید 5.5 میلیارد لارو میگو و خودکفایی 98 درصدی در تامین خوراک میگو می‌توانند تولید این محصول را افزایش داده تا از این طریق هم به امنیت غذایی کشور کمک کنند و هم از این طریق ارزآوری مناسبی حاصل شود، به‌طوری که برنامه‌ریزی‌های وزارت جهاد کشاورزی حاکی از آن است که تولید 100 هزار تنی میگو در دستور کار سازمان شیلات قرار دارد.

در حال حاضر عمده میگوی تولید و صیدشده کشورمان از استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و گمیشان استان گلستان حاصل می‌شود، هر چند که بوشهر بیش از 60 درصد میگوی کشورمان را تولید و تامین می‌کند.

صادرات 36 هزار تن میگو به 22 کشور جهان

در حال حاضر براساس آمار گمرک در سال گذشته 36 هزار و 17 تن و 765 کیلوگرم میگو به ارزش 131 میلیون و 395 هزار و 508 دلار از کشور صادر شده است. این آمار نشان می‌دهد همانند سال گذشته میگو یکی از ارزآورترین محصولات شیلاتی کشور بوده است.

طی این مدت ارمنستان، اسپانیا، امارات متحده عربی، انگلستان، ایتالیا، بحرین، بلاروس، تایوان، ترکیه، جمهوری آذربایجان، چین، رومانی، عراق، عمان، روسیه، قزاقستان، قطر، کویت، گرجستان، لبنان، مالزی 22 مقصد میگوی ایرانی بوده‌اند.

نقش پررنگ دیپلماسی اقتصادی

از آغاز شروع به کار دولت سیزدهم، وزارت جهاد کشاورزی توسعه روابط اقتصادی با کشورهای همسو با ایران را در دستور کار قرار داد، به‌طوری که در وضعیت فعلی صادرات بسیاری از محصولات کشاورزی به کشورهایی همچون روسیه و چین افزایش یافته و قراردادهایی به این منظور  منعقد شده است.

حاصل این قراردادها را در آمارهای صادراتی می‌توان مشاهده کرد. آمارها حاکی از آن است که از 131 هزار تن میگوی صادر شده کشورمان، 81 هزار تن روانه روسیه و چین می‌شود، با این تفاصیل، کشورهای یاد شده سهم 61 درصدی در واردات میگو از ایران دارند.

در سال گذشته آبزی پروران ایرانی 17 هزار و 35 تن میگو به ارزش 57 میلیون و 765 هزار دلار به روسیه و 6 هزار و 41 تن میگو به ارزش 24 میلیون و 259 هزار دلار به چین صادر کردند.

با این حال با توجه به قراردادهای منعقد شده بین ایران و چین، چشم بادامی‌ها رسما اعلام کرده‌اند ظرفیت واردات یک میلیون تن میگو از ایران را دارند، این در حالی است که تولید میگوی کشورمان در وضعت فعلی به 60 هزار تن می رسد.

بازارپسندی میگوی ایرانی

 چشم بادامی‌ها خود بزرگترین تولیدکننده و در عین حال مصرف کننده میگوی جهان هستند. در چین یک میلیون و 500 هزار تن میگو تولید و 500 هزار تن از این محصول  نیز به این کشور وارد می‌شود.

با وجود آن که ایران رقبای قدری همچون چین و اکوادر در بازارهای جهانی دارد، ولی با توجه به نوآوری و تولید میگوی با وزن بیشتر در ایران، این امر به مزیتی صادراتی برای آبزی پروران ایرانی تبدیل شده است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید