Iranian Agriculture News Agency

یک کارشناس بخش کشاورزی؛

پایداری در مقابل تحریم‌ها مدیون کشاورزی است

یک کارشناس بخش کشاورزی گفت: اگر صنعت کشاورزی نبود در این ۴۴ سال با وجود تحمیل تحریم‌های سنگین قطعا دوام نمی‌آوردیم و پایداری ما به دلیل امنیت غذایی است که در کشور وجود دارد.

پایداری در مقابل تحریم‌ها مدیون کشاورزی است

به گزارش ایانا به نقل از مهر، امنیت غذایی یکی از موضوع‌های مهم برای استقلال و خودکفایی هر کشور به شمار می‌رود. در شرایط جنگ وابستگی غذایی به راحتی می‌تواند استقلال سرزمین‌ها را با خطر جدی رو به رو کند. در این باره می‌توان به تجربه انگلیس در جنگ جهانی اشاره کرد که هنوز ناخودآگاه جمعی مردم بریتانیا خاطره گرسنگی و قحطی جنگ‌های قبلی و احتمال کمبود مواد غذایی را بر دوش می‌کشد.

شهرام شیرخانی، عضو هیأت مدیره انجمن واردکنندگان بذر اصلاح شده در پاسخ به این پرسش مهر که با اصلاح بذرها چقدر می‌تواند به موضوع امنیت ۹۵ درصدی غذایی جامه عمل پوشاند، گفت: در مقایسه آماری میزان برداشت در استفاده از بذرهای سنتی و اصلاح شده کاملاً این موضوع روشن می‌شود. به عنوان مثال با استفاده از بذرهای اصلاح نشده گوجه فرنگی، میزان برداشت حدود ۲۰ تن در هر هکتار است اما آمار تولید همین محصول با اصلاح بذر به بیش از ۱۰۰ تن رسید.

افزایش راندمان فعالیت‌ها با بذرهای هیبرید

وی افزود: ارتقا افزایش بهره وری با کمک فناوری و تکنولوژی نوین محقق شده که از تولید سنتی بذر به فناوری جدید روی آورده شود.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی توانمندی کشاورزان بهبود پیدا کرده و حتی می‌تواند ادعا کرد نوع هیبرید این بذرها باعث می‌شود تا آفت ها نتوانند به گیاه و محصولات آسیب برسانند. خود این مساله به بهبود شیوه‌های کشت و میزان برداشت و افزایش راندمان فعالیت‌های کشاورزی بسیار کمک کننده است. از این رو کشورهای اروپایی متمرکز این بذرهای اصلاح شده در بخش کشاورزی شده اند تا پاسخگوی نیاز غذایی بازار داخل خود و حتی تأمین بخشی از بازار جهان باشند.

وی افزود: بذرهای اصلاح شده و هیبرید بهره‌وری را در کشت و برداشت محصولات ۱۰ برابر می‌کند.

تضمین سلامت بذرهای اصلاح شده

عضو هیأت مدیره انجمن واردکنندگان بذر در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه اصلاح بذرها روی سلامت آنها در بلندمدت تأثیر منفی نمی‌گذارد، بیان کرد: بیشتر شرکت‌های فعال در این حوزه دارای مزرعه‌های آزمایشی بوده که برخی از آنها در استان البرز و دانشگاه کشاورزی کرج قرار دارد.

وی با بیان این که ۵۰ تا ۱۰۰ قلم از بذرهای اصلاح شده مورد تست قرار می‌گیرد و در نهایت یک بذر انتخاب می‌شود، ادامه داد: هر سال در مرداد از سراسر کشور فعالان و کشاورزان حضور پیدا کرده و افراد محصولات مختلف این بذرها را به لحاظ ظاهر، طعم و دوام مشاهده می‌کنند. بنابراین پیش از تجاری شده بذرهای اصلاح شده تمام این موضوع‌ها بررسی می‌شود.

او گفت: نمونه مناسب از سوی کشاورز انتخاب و در منطقه محل سکونت وی کشت می‌شود. در ادامه نتایج جمع آوری و یک قلم تجاری و وارد بازار می‌شود که بیشتر خصوصیات لازم را برای محصول دارد.

شیرخانی با تاکید بر نظارت و رصد تمام تغییرات بیان کرد: مؤسسه بذر و نهال اصلاحات را کنترل می‌کند زیرا هر اصلاحی مراحل مختلف دارد که از فلیترهای گوناگونی باید عبور کند تا بذری تجاری سازی شود.

تست بذرها در مزارع آزمایشی

این فعال حوزه کشاورزی در پاسخ به پرسشی دیگر درباره آمایش سرزمین و اصلاح بذرها، اظهار کرد: در کنار مزرعه‌های آزمایشی بیشتر شرکت‌ها تیم فنی دارند که یک بذر را در مناطق مختلف کشت می‌کنند مثلاً در جیرفت، فارس یا غرب کشور. پس از اینکه در این مناطق جواب مناسب دریافت شود کار جلو می‌رود.

وی گفت: کشاورزان پیشرو کسانی که در این حوزه فعالیت دارند کشت می‌کنند ومیزان بهره وری مورد سنجش قرار می‌گیرد به این ترتیب یک بذر ممکن است نیم دهه زمان ببرد تا بتواند جایگاه خود را پیدا کند. اگر بازار و کشاورز این بذر را بپذیرند در نهایت بذر تجاری شده و به شکل عمده تولید و وارد بازار می‌شود.

امنیت غذایی و مقابله با تحریم

چند درصد بذرها برای تضمین امنیت غذایی اصلاح شده است؟ عضو هیأت مدیره انجمن واردکنندگان بذر اصلاح شده توضیح داد: بخشی که از سوی فعالان بخش خصوصی پیگیری می‌شود مانند سبزیجات و صیفی جات رشد خوبی داشته است.

او ادامه داد: یک سلسله بذرها را هم دولت ترجیح می‌دهد در اختیار خودش باشد و کنترل بیشتر داشته باشد. رشد در این بخش هم قابل قبول است.

شیرخانی یادآور شد: اگر کشاورزی نبود در این ۴۴ سال با وجود تحمیل این تحریم‌های سنگین دوام نمی‌آوردیم. پایداری ما به دلیل امنیت غذایی است که در کشور وجود دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید