Iranian Agriculture News Agency

میزان ارزآوری رب گوجه از 76 میلیون دلار گذشت؛

رب گوجه ایرانی؛ چاشنی غذای 56 کشور جهان / حجم صادرات به 135 هزار تن رسید

به گزارش خبرنگار ایانا؛ سازمان خواروبار جهانی می‌گوید ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان صیفی جات و سبزیجات در جهان است، به طوری که کشورمان در تولید گوجه فرنگی(چه به صورت فضای باز، چه در گلخانه‌ها) رتبه ششم تولید و چهارم صادرات این محصول را به خود اختصاص داده است.

رب گوجه ایرانی؛ چاشنی غذای 56 کشور جهان / حجم صادرات به 135 هزار تن رسید

 آخرین آمارهای منتشر شده از تولید محصولات کشاورزی نشان می‌دهد طی سال 1399-1400 چیزی حدود 175 هزار هکتار از 18 میلیون هکتار اراضی کشاورزی کشورمان به زیر کشت گوجه رفته است‌ به این ترتیب در هکتار 40 تن گوجه به عمل آمده است.
به همین دلیل سالانه حدود 7 میلیون تن از این محصول در اراضی کشاورزی سراسر کشور خصوصا استان‌های بوشهر، فارس، خراسان رضوی و هرمزگان به کشت رسیده و روانه بازاهای مصرف می‌شود.
با این حال طی سالیان گذشته شاهد افزایش کشت این محصول و استقبال کشاورزان بوده‌ایم به همین دلیل زمینه صادرات این محصول همواره فراهم بوده و طی سنوات اخیر با توجه به نوسانات نرخ ارز کشاورزان سود سرشاری از کشت این محصول به دست آورده‌اند.
با این حال بخش دیگری از این محصول در کارخانجات فرآوری به رب گوجه فرنگی و سس تبدیل می‌شود که صادرات رب گوجه فرنگی نیز سودآوری قابل توجهی برای کارخانجات و بخش خصوصی دارد، صادراتی که عمدتا به صورت فله روانه کشورهای مقصد می‌شود.
به طوری که مسئولین بخش خصوصی معتقدند هر ساله از 600 هزار تن رب گوجه تولید شده در کشورمان 30 درصد آن روانه دیگر کشورها می‌شود به عبارت دیگر می‌توان گفت سالانه حدود 170 هزار تن رب گوجه از کشور صادر می‌شود.
به این ترتیب کشورمان در زمینه تولید رب گوجه فرنگی خودکفا بوده و مازاد مصرف توسط 145 کارخانه تولید رب گوجه فرنگی به دیگر کشورها صادر می‌شود.
رشد 20 درصدی صادرات رب گوجه در یکسال گذشته
براساس آخرین آمارهای گمرک در یازده ماهه سال گذشته حدود 135 هزار تن رب گوجه به ارزش 76 میلیون و 200 هزار دلار از کشور صادر شده، این در حالی است که در همین بازه زمانی در سال 1400 حدود 113 هزار تن رب گوجه فرنگی به ارزش 64 میلیون دلار از کشور صادر شده بود.
این آمار نشان دهنده آن است که طی یکسال اخیر به لحاظ تناژ با رشد 22 هزار تنی و به لحاظ ارزشی با رشد 15 میلیون دلار روبرو بوده‌ایم، به عبارت دیگر می‌توان گفت صادرات رب گوجه در یکسال اخیر به لحاظ وزنی با رشد حدود 20 درصدی و به لحاظ ارزشی با رشدی 20 درصدی همراه بوده است.
صادرات رب گوجه به 56 کشور دنیا
طی این مدت اتریش، ارمنستان، استرالیا، افغانستان، امارات متحده عربی، انگلیس، اوکراین، ایتالیا، ایسلند، آلمان، بحرین، بلاروس، بلژیک، بلغارستان، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ترکیه، آذربایجان، مقدونیه، جیبوتی، رومانی، ژاپن، ساحل عاج، سودان، سوریه، سومالی، سوئیس، سوئد، صربستان و مونته نگرو، عراق، عمان، غنا، روسیه، فرانسه، قرقیزستان، قزاقستان، قطر، کانادا، کنیا، کویت، گرجستان، لبنان، لهستان، لیبی، مالزی، نروژ، نیجر، نیوزیلند، هلند، هندوراس، ونزوئلا، یمن، یونان 56 مقصد رب گوجه کارخانجات ایرانی بوده اند.
این آمار نشان دهنده آن است که رب گوجه صادراتی کشورمان به همه قاره‌های جهان به‌جز آمریکا جنوبی صادر شده و مشتریان پروپاقرصی خصوصا از اروپا و کشورهای همسایه دارد.
گفتنی است سالانه 40 میلیون تن رب گوجه فرنگی در دنیا مصرف می‌شود و ارزش بازار جهانی این محصول 10 میلیارد دلار است که بخش عظیمی از این بازار را چین و اسپانیا به خصوص اختصاص داده‌اند.
گزارش از امین محمودی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید