Iranian Agriculture News Agency

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان خوزستان اعلام کرد:

پیگیری اصلاح و نوسازی نخیلات برای تحقق شعار سال/ رشد 9 درصدی تولید خرما در خوزستان

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان خوزستان از پیگیری عملیات اصلاح و نوسازی نخیلات و مدیریت اصولی باغات، در راستای تحقق شعار سال خبر داد.

پیگیری اصلاح و نوسازی نخیلات برای تحقق شعار سال/ رشد 9 درصدی تولید خرما در خوزستان

محمد حسنی نسب مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی خوزستان در گفت‌وگو با ایانا درباره اقدامات لازم جهت تحقق شعار سال 1402 توضیح داد: در زمینه نخیلات مقرر هست با انجام عملیات اصلاح و نوسازی نخیلات و مدیریت اصولی باغات؛ افزایش تولید محصول و ارتقاء کیفیت آن محقق شود.

وی افزود: همچنین در صورت تامین اعتبارات کافی با انجام اقدامات حمایتی و کاهش هزینه‌های انجام شده توسط نخلداران، قیمت تمام شده محصول خرما نیز کاهش خواهد یافت.

تولید 256 هزار تن خرما در سال گذشته

حسنی نسب در ادامه در خصوص میزان تولید خرما در سال گذشته بیان کرد:  در سال 1401 بیش از ۲۵۶هزارتن خرما تولید شد که نسبت به سال قبل از آن که میزان تولید ۲۳۵ هزارتن بود، حدود ۹ درصد افزایش نشان می‌دهد. 

وی افزود: در سال گذشته کشاورزان خرمای استعمران صادراتی درجه یک را با قیمت هر کیلوگرم ۱۳۰ هزار ریال فروختند که نسبت به سال قبل از آن حدود ۵۸ درصد افزایش قیمت داشت.

حسنی‌نسب اضافه کرد: تمام خرمای استعمران صادراتی در سال گذشته به میزان ۹۵هزارتن به کارگاه‌های بسته‌بندی و صادرکننده به صورت توافقی فروخته شد. همچنین بقیه ارقام خرمای تولیدی استان نیز براساس عرضه و تقاضا در بازارهای استانی و کشوری به فروش رفت.

اجرای طرح احیای نخیلات در 675 هکتار از باغات خوزستان

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان در رابطه با طرح جامع احیا و توسعه نخیلات اضافه کرد: طرح جامع احیاء و توسعه نخیلات طی سنوات گذشته به طور مستمر در حال پیگیری برای تامین اعتبار بود که در سال گذشته از محل سفر ریاست جمهوری به استان مقرر شد در سال اول میزان ۶۷۵هکتار از نخیلات شهرستان‌های آبادان،خرمشهر و شادگان در قالب عملیات توسعه و جایگزینی مورد حمایت قرار کیرد. در حال حاضر عملیات اجرایی طرح آغاز شده و در حال انجام است.

وی ادامه داد: همچنین مقرر شده است رسته های مورد اشاره و سایر رسته‌های طرح جامع، از سال جاری در تمامی شهرستان‌های خرماخیز استمرار یابد.

استان خوزستان با دارا بودن حدود 41 هزار هکتار سطح زیر کشت و 13 درصد تولید خرمای کشور، دومین استان تولیدکننده خرما است اما تنوع خرما در خوزستان حائز اهمیت است.

همچنین نخیلات محل ارتزاق بیش از ۲۲ هزار خانوار خوزستانی است که با در نظر گرفتن کارگاه‌های بسته بندی و صنایع تکمیلی این محصول، باعث اشتغال‌زایی مناسبی در استان شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید