Iranian Agriculture News Agency

استاندار فارس:

عشایر از پشتوانه دینی، ملی و اعتقادی برجسته‌ای برخوردار هستند

استاندار فارس گفت: ایجاد معاونت فرهنگی و اجتماعی در اداره کل امور عشایر این استان پیگیری شود.

عشایر از پشتوانه دینی، ملی و اعتقادی برجسته‌ای برخوردار هستند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، محمد هادی ایمانیه در اولین جلسه فرهنگی تربیتی استان که به بررسی مسائل فرهنگی عشایر فارس اختصاص داشت، تصریح کرد: عشایر این استان قطب عشایری کشور هستند و جایگاه ویژه ای دارند و به منظور ارائه خدمات فرهنگی، مذهبی و اجتماعی به جامعه عشایری باید ابتدا، معاونت فرهنگی و اجتماعی اداره کل امور عشایر فارس ایجاد شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه تغییر ساختار‌های اداری می بایست با هماهنگی مراجع ذیربط ایجاد شود، اظهار کرد: این امر موجب می شود تا عشایر نیز همچون جوامع شهری و روستایی، از پتانسیل‌های فرهنگی و اجتماعی دستگاه‌های اجرایی استان بهره‌مند شوند.

استاندار فارس با تاکید بر اهمیت مسائل فرهنگی و اجتماعی عشایر ابراز کرد: اداره کل امور عشایر فارس به عنوان متولی عشایر باید با تمامی دستگاه‌های اجرائی استان تفاهم نامه‌های راهبردی فرهنگی و اجتماعی و با قابلیت رصد عملکرد آنان در انتهای سال کاری تنظیم نماید، تا جهش چشمگیری در حوزه فرهنگی عشایر صورت پذیرد.

 ایمانیه یکی دیگر از راهکار‌های رشد فرهنگی و اجتماعی عشایر را راه اندازی حوزه‌ی علمیه عشایری عنوان کرد و افزود: باتوجه به پشتوانه دینی و مذهبی عشایر از گذشته تا به امروز و حضور طلاب و روحانیون عشایر اهل علم در سطوح مختلف حوزوی در کشور شاهد رشد تصاعدی در موضوعات معنوی، دینی و فرهنگی خواهیم بود.

نوروزگاه های عشایری تبلور اصالت فرهنگ عشایر

مدیرکل امور عشایر فارس نیز با اشاره به پشتوانه غنی فرهنگی عشایر گفت: یکی از نمودهای اصالت فرهنگ عشایری، برگزاری نوروزگاه های عشایری در ورودی و خروجی شهرهای کشور در ایام عید نوروز بود.

عبدالحمید کریمی با اذعان به اینکه معرفی آداب، رسوم، سنن، توانمندی ها و غنای فرهنگی، اجتماعی و مذهبی عشایر به مسافران نوروزی از جمله اهداف برپایی نوروزگاه های عشایری بوده است، افزود: عشایر استان فارس با راه اندازی 115 نوروزگاه و میزبانی از بالغ بر 107 هزار مسافر از پیشتازان کشور بود.

وی با تاکید بر مصوبات شورای عالی عشایر کشور که در جهت ارتقاء شاخص های اجتماعی عشایر کشور است، اضافه کرد: بر اساس دستورات ویژه استاندار فارس برای عقد تفاهم نامه های فرهنگی با سایر دستگاه های اجرائی، شاهد قدم های موثری برای محرومیت زدایی، توسعه متوازن فرهنگی و معنوی عشایر و پاسداری از ارزش های اصیل و مواریث فرهنگی با حفظ هویت ایرانی اسلامی عشایر خواهیم بود.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید