Iranian Agriculture News Agency

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان خبرداد:

تلاش برای خودکفایی در تولید موز

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان از تلاش ایران برای دستیابی به خودکفایی در تولید موز خبرداد.

تلاش برای خودکفایی در تولید موز

اردشیر شهرکی، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در خصوص میزان تولید محصولات نیمه گرمسیری، گرمسیری و محصولات خارج از فصل توضیح داد: در استان سیستان و بلوچستان محصولات نیمه‌گرمسیری متنوعی مثل خرما، انواع مرکبات، پرتقال و لیمو ظرفیت تولید خوبی دارند و میوه‌های گرمسیری مثل موز، انبه، چیکو، گواوا، تمبر هندی، نارگیل و کُنار منحصر به استان سیستان و بلوچستان است.

ظرفیت بزرگ برای تولید میوه‌های گرمسیری

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: یکی از ظرفیت‌های بزرگ جنوب استان، میوه‌های گرمسیری است که شاخص‌ترین آن در سبد میوه مردم موز است.

وی افزود: به صورت میانگین سالی 400 تا 500 میلیون دلار موز از گذشته وارد کشور شده و همچنان هم می‌شود؛ که رقم بزرگی است. در نتیجه تصمیم داریم این عدد را به حداقل برسانیم و به مرحله خودکفایی در تولید موز برسیم.

شهرکی ادامه داد: در واقع نواحی جنوب تحت عنوان سواحل مکران، شرایط اقلیمی مناسبی برای تولید محصولات گرمسیری دارند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر در شهرستان‌های حاشیه سواحل مکران 7 هزار هکتار موز داریم و حدود 200 هزار تن از موز کشور را تولید می‌کنیم، اما پاسخگو نیست. به همین خاطر تصمیم داریم سطح باغات را تا 10 هزار هکتار توسعه دهیم.

آب، چالش اصلی سیستان و بلوچستان

خشکسالی و کمبود آب شاخص‌ترین مشکل بخش کشاورزی به شمار می‌رود، در همین خصوص شهرکی توضیح داد: چند راهکار برای حل این مشکل داریم؛ از جمله منابع آب موجود تحت عنوان رودخانه‌های فصلی و چاه‌های کشاورزی است.

وی ادامه داد: منبع دیگر پایاب سدهای احداث شده و در دست احداث است. از سدهای احداث شده می‌توان سد پیشین را مثال زد این سد یکی از بزرگترین سدهای استان سیستان و بلوچستان است که در سال 1372 افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان گفت: روش دیگر نیز شیرین‌سازی آب دریا است که با کمک شرکت‌های سرمایه‌گذاری امید داریم تا از این طریق بتوانیم آب مورد نیاز را تامین کنیم.

وی افزود: البته ظرفیت‌‍‌های دیگری نیز وجود دارد اما در حال حاضر این موارد عملیاتی شده است.

میزان تولید میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری

شهرکی بیان کرد: در حال حاضر عرضه کنار تمام شده است. گواوا هنوز مصرف می‌شود، موز نیز در طول سال وجود دارد. 

وی یادآور شد: در سال 1401 حدود 250 هزار تن میوه گرمسیری و 280 هزار تن خرما که در گروه میوه‌های نیمه گرمسیری قرار می‌گیرد، تولید کردیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید