Iranian Agriculture News Agency

ایانا از تلاشهای غرب برای خرابکاری در صنعت ضد تحریم ایران گزارش می دهد؛

سم شایعات علیه امنیت غذایی کشور

دشمنان قسم خورده ایران از هر تلاشی برای خرابکاری در صنعت ضد تحریم غذا و کشاورزی بهره می برند به طوری که از دهه 70 تاکنون تلاشهای زیادی برای ضربه زدن به این صنعت انجام داده اند.

سم شایعات علیه امنیت غذایی کشور

به گزارش ایانا؛ مواد غذایی و تغذیه یکی از ابعاد اساسی زندگی، سلامت و همچنین رفاه جامعه است. امنیت غذایی از معیارهای توسعه انسانی بوده و دستیابی به آن از اهداف اصلی هر کشور به شمار می‌رود؛ موجود بودن و عرضه غذا به میزان مناسب و با  کیفیت بالا، سهولت دسترسی و قدرت خرید از ارکان امنیت غذایی به شمار می‌رود.

 امنیت غذایی یعنی دسترسی فیزیکی و اقتصادی تمام افراد در تمام اوقات به غذای مناسب، ایمن و مغذی برای زندگی فعال و سالم که مورد پسند و سلیقه آن‌هاست. امروزه امنیت غذایی در سراسر جهان تحت تاثیر عوامل مختلفی همچون محدودیت زمین‌های کشاورزی، کاهش بارندگی، قیمت بالای انرژی، افت سرمایه‌گذاری در زمینه تحقیقات کشاورزی و افزایش ضایعات غذایی تهدید می‌شود.

با این حال در کشورمان امنیت غذایی طی این سالهای با چالش دیگری یعنی شایعه پراکنی رسانه های غربی نیز روبرو بوده است به طوری که طی دو دهه اخیر کشورمان از این لحاظ آسیب های فراوانی را به خود دیده است.

با این حال با توجه به حمایت های رهبر معظم انقلاب از کشاورزی، این بخش توانسته از میزان وابستگی خود به واردات بکاهد و در بسیاری از محصولات کشاورزی نیز به خودکفایی برسد.

به طوری که کشورمان طی سالهای اخیر مشکلی از لحاظ تامین امنیت غذایی نداشته و این بخش از تمام چالش های موجود سربلند بیرون آمده است، در این گزارش قصد داریم به برخی از خرابکاری های غربی های در صنعت مواد غذایی و شایعه پراکنی رسانه های وابسته به آنها برای تخریب این صنعت ارزآور و ضدتحریم بپردازیم.

طرح دوگانه غلط آب و غذا یا آب و جمعیت

کشورهای غربی با طرح شبهاتی به صورت دوگانه‌های غلط، به دنبال مشغول کردن ذهن مردم و مسئولین در چارچوبی هستند که هر دو سوی آن در راستای اهداف آنان و به ضرر کشور باشد. در حوزه امنیت غذایی عباراتی نظیر «آب یا غذا»، «صنعت یا کشاورزی» و «جمعیت و آب» از این دست دوگانه‌های باطل است که معمولاً ذهن را به سمت طرفداری از یک سمت و مخالفت با سمت دیگر ترغیب می‌کند. باطل بودن این دوگانه‌ها وقتی عیان می‌شود که یک مسیر روشن، بتواند پاسخی از جنس «هر دو» یا «هیچکدام» به آن نسبت داده و آن را عملاً به اثبات رساند.

دوگانه آب و غذا می‌گوید ایران آب کافی ندارد و کشور یا باید سیاست‌های تولید غذا و محصولات کشاورزی مورد نیاز داخل را دنبال کند و لاجرم به دنبال آن تبعات کمبود آب و خشکی را هم بپذیرد، یا این که کشاورزی را به‌منظور حفظ و بقای آب برای نسل‌های آینده تعطیل و قبول کند که غذای مردم باید تا جای ممکن از خارج وارد شود. هدف از طرح این دوگانه سوق دادن کشور به سمت وابستگی در تأمین غذای اساسی جامعه، پذیرش اعمال سیاست‌های کنترل جمعیت و جلوگیری از تحقیق، توسعه و نوآوری در کشاورزی و آب است.

برای جا افتادن هرچه بیشتر دوگانه‌ها در باور یک جامعه، فضاسازی رسانه‌ای نقش مهمی ایفا می‌کند. القائات همه‌جانبه چند سال اخیر مبنی بر بروز بحران در کشور بر اثر کمبود آب، احتمال مهاجرت‌های گسترده و خشکی کامل و قریب‌الوقوع کشور در حقیقت ابزاری است که ریشه‌دوانی و پذیرش دوگانه یادشده را در اذهان مردم و مسئولین تسهیل می‌کند. اثرگذاری این دوگانه باطل در کشور چنان قوی بوده که برخی در داخل نیز با بحران‌سازی دشمنان هم‌نوا شده‌اند. امروزه کلیدواژه «بحران آب» و تکرار مداوم آن به امری رایج در فضای عمومی کشور و حتی از سوی برخی از مسئولین تبدیل شده است.

این در حالی است که آمارهای وزارت نیرو حاکی از آن است که از 100 درصد میزان بارندگی کشور طی سالیان اخیر، 70 درصد آن تبخیر شده و به از کشور خارج می شود بنابراین می توان گفت آب شرب، صنعت و کشاورزی 85 میلیون ایرانی از 30 درصد باقیمانده آب کشور تامین می شود.

کشورهای دیگر طی 2 قرن اخیر با توسعه عملیات آبخیزداری (هر ) توانسته اند تا حدود زیادی از تبخیر منابع آبی خود جلوگیری کنند، آبخیزداری به زبان ساده به تمام عملیاتهای گفته می شود که می تواند آب ناشی از بارندگی در مبدا بارش را به زیر زمین نفوذ بدهد .

 با این حال این امر در کشورمان طی ده سال اخیر در نزد مسئولین امر جدی گرفته شده است به طوری که طی سالهای اخیر با حمایت های رهبر معظم انقلاب و اختصاص بودجه از صندوق توسعه ملی آبخیزداری در کشورمان این مهم صورت گرفته است.

به همین دلیل حتی اگر طی سالهای آینده بتوانیم 30 درصد دیگر از آب های ناشی از بارندگی را در کشورمان حفظ کرده و یا مانع تبخیر آنها شویم می توانیم آب شرب جمعیت بیشتری را تامین کرده، کشاورزی و صنعت کشورمان را نیز توسعه دهیم.

بیوتروریسم در صنعت تولید ماهی قزل آلا

 تهدید امنیت غذایی کشور به انحای مختلف از جمله بیوتروریسم در ایران سابقه زیادی داشته است، به طوری که در دهه هشتاد با واردات گونه های بی کیفیت بچه ماهی قزل آلا و نابودی مزارع آبزی پروری کشورمان، ایران جایگاه اول تولید و صادرات قزل آلا را از دست داد.

در همین خصوص باقر باقری الموتی، فعال بازار و پرورش دهنده ماهیان سردآبی در گفتگو با ایانا اظهار کرد: مسئله "بیوتروریسم" در حوزه ماهی قزل آلا بسیار واضح بوده و بر کسی پوشیده نیست؛ چراکه کشورمان تا سال ۱۳۹۰ بزرگترین تولیدکننده ماهیان سردآبی جهان بخصوص در آب‌های شیرین بود، به همین دلیل بسیاری از کشورهای جهان به ویژه امریکا و اروپا که چشم دیدن سرعت رشد ایران را نداشتند، به فکر نابودی تولیدکنندگان داخلی این صنعت افتادند.

این فعال شیلاتی یادآور می‌شود: در سال ۸۳ به دلیل افزایش همخونی ماهیان قزل آلای داخلی از سرعت رشد آن‌ها کاسته شد به همین دلیل سازمان شیلات جهت اصلاح نژاد این ماهی به واردات تخم چشم زده قزل آلا از کشورهای اروپایی مبادرت ورزید که این امر منتج به شیوع بیماری‌های مختلف در استخرها شد.

باقری الموتی تصریح کرد:  با انتقال این بیماری وارداتی و ویروسی در عرض ۴۸ ساعت تلفات زیادی صورت می‌گیرد و مزارع تولید و پروار قزل آلا مجبور به ورشکستگی و نابودی کامل هستند به طوری که هم اکنون ۷۰ درصد مزارع چنین وضعیتی دارند.

وی افزود: به همین دلیل طی سالهای گذشته واردات تخم چشم زده با افزایش زیادی روبرو بوده، این در حالی است  تخم چشم زده ایرانی تنها ۱۰ درصد تلفات دارد این در حالی است که نمونه خارجی آن از هر سه قطعه یک قطعه باقی می‌ماند(۳۳ درصد) بوده است.

از طرف دیگر روح الله فرهی، یکی از تولیدکنندگان بزرگ ماهی قزل آلا به ایانا می گوید: هدف اصلی بیوتروریسم در صنعت قزل‌آلا کنترل مدیریت تولید داخل کشور است تا امنیت زیستی و غذایی بهم خورده و صادرات نابود شود، به همین دلیل بسیاری از بیماری‌ها از طریق تخم چشم زده وارداتی از سال ۸۳ به کشورمان رخنه پیدا کرد.

کیک های آلوده به قرص

اواخر پاییز سال 98 بود که ماجرای کیک ها آلوده و دیگر صنایع غذایی آلوده به تیتر اول رسانه ها تبدیل شد که موجی از نگرانی را در بین خانوارها ایجاد کرد.

این امر زمانی صورت گرفت که در سال قبل از آن(1397) صادرات صنایع غذایی کشورمان به 5/5 میلیارد دلار رسیده بود و تولیدات داخلی سهم بالایی در بازار کشورهای منطقه داشت ، از طرف دیگر ایران در اوج تحریم ها قرار داشت به همین دلیل ارزآوری بالای این صنعت دشمنان را آشفته کرده بود.

از بیش از 13 هزار کارگاه صنعتی با ده نفر کارگر و بیشتر در کشور در سال 98، صنایع غذایی با بیش از 2500 کارگاه تولیدی، بزرگ‌ترین صنعت کشور از لحاظ تعداد، ارزش افزوده و میزان اشتغال‌زایی محسوب می‌شد.

صنایع غذایی ایران دارای ویژگی های ممتازی در اقتصاد ایران است به طوری که این بخش کاملا در اختیار بخش خصوصی است و وابستگی به واردات ندارد و کاملا خودکفاست، از طرف دیگر صادرات آن طی سالهای گذشته با رشد خوبی همراه بوده و ارزآوری بالایی برای کشور به همراه داشته است.

نحوه کار گذاشتن قرص‌ها در کیک‌ها نشان می‌دهد عاملان این کار، قطعا به دنبال تشویش اذهان عمومی نسبت به کیفیت و سلامت محصولات غذایی تولید داخل بوده‌اند. چراکه محمدرضا مرتضوی رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران در این باره گفته بود اگر هدف از جاسازی قرص در کیک‌ها مسمومیت و آسیب زدن به مصرف‌کنندگان بود، می‌توانستند با دسترسی به خمیر کیک، قرص را به صورت مایع در کیک، مخلوط و آن را مسموم کنند.

گزارش دروغ ناسا بعد از سخنرانی رهبر معظم انقلاب

نوروز سال جاری بود که رهبر معظم انقلاب بخش زیادی از فرمایشات خود را به حمایت از بخش کشاورزی و ظرفیت بالای این بخش برای رسیدن به خودکفایی در تولید محصولات اساسی و کاهش وابستگی به واردات اختصاص دادند.

در بخشی از این فرمایشات آمده است: «مسئله‌ی کشاورزی مهم است، مسئله‌ی دامداری بسیار مهم است و کشور در محصولات پایه‌ی غذائی بایستی به امنیّت کامل و به خودکفائی لازم حتماً دست پیدا کند. ما بایستی در مورد گندم، در مورد خوراک دام ــ ذرّت، جو، امثال اینها ــ و موادّ اصلی تولید روغن به خودکفائی برسیم. باید در ذرّت،‌ در جو، در بقیّه‌ی چیزهایی که کالاهای اساسی نامیده میشود، حتماً به خودکفائی برسیم؛ و میتوان این کار را کرد. کشور بزرگ است، زمینه‌های زیادی هست، ما دشتهای حاصلخیز زیادی داریم، بخش کشاورزی ما متأسّفانه جزو وابسته‌ترین بخشهای کشور به واردات است؛ جزو وابسته‌ترین بخشهای کشور به واردات بخش کشاورزی است؛ و بیش از حد [هم] هست؛ که این حتماً بایستی تعدیل بشود و البتّه مبارزه با این وابستگی هم خیلی کار سختی است؛ چون عدّه‌ای از این واردات موادّ کشاورزی از خارج، منافع بسیار بزرگی دارند؛ می‌ایستند».

به همین وزارت جهاد کشاورزی قیمت خرید تضمینی گندم و کلزا را در کشور افزایش و حمایت خود را از تولید دیگر کالاهای اساسی بیشتر کرد اما بلافاصله موجی در رسانه های بیگانه راه افتاد که طبق نقشه های ناسا، ایران به دلیل افزایش دمای هوا و خشکسالی تا سال 2050 غیرقابل سکونت است و نه تنها نمی توان بخش کشاورزی را توسعه داد بلکه دیگر امکان زندگی نیز در آن فراهم نیست.

طبیعتا این همه شایعه پراکنی در نزد این رسانه با هدف ضربه زدن به امنیت غذایی کشور صورت گرفته تا کشورمان به سمت توسعه تولید محصولات کشاورزی حرکت نکند.

بازی رسانه ای با مرجوع شدن فلفل دلمه، کیوی و سیب زمینی

سال گذشته بود که ممنوعیت صادرات محصولات کشاورزی ایران شامل فلفل دلمه، کیوی و سیب زمینی به دیگر کشورها به سوژه اول رسانه های فارسی زبان داخلی و خارجی تبدیل شد و هر رسانه ای از ظن خود عامل را به عنوان دلیل اصلی مرجوعیت این کالاهای صادراتی عنوان می کرد ولی آنچه پید بود کلیدواژه آلوده بودن محصولات کشاورزی صادراتی ایران در فضای مجازی پراکنده شد.

همین امر سبب شده که نگرانی ها نزد مردم بابت استفاده از این محصولات به اوج خود برسد. به طوری که مردم می گویند وقتی محصولات صادراتی با بهترین کیفیت مقادیر زیادی آفت کش در آنها پیدا می شود پس تکلیف محصولات داخلی که کیفیت کمتری دارند چه می شود.

این در حالی است که مرجوع شدن کالاهای کشاورزی در سراسر جهان امری طبیعی است و هر کشوری پروتکل های بهداشتی خاصی برای واردات این کالاها دارد که با تغییر پروتکل های بهداشتی و استفاده از سموم مورد تایید کشورهای واردکننده این محصولات کشاورزی، هم اکنون صادرات این سه قلم به کشورهای روسیه، هندوستان و ازبکستان در حال انجام است.

شرکت لبنیاتی، قربانی آخر

چند ماه پیش بود که در پی ناآرامی ها و اغتشاشات، دشمن تلاش کرد تا بار دیگر امنیت غذایی کشور را نشانه بگیرد که برای این امر جابجایی نیروهای ضدشورش برای سرکوبی اعتراضات توسط خودروهای شرکت تولید کننده محصولات لبنی را دستاویز کردند.

این شرکت لبنیاتی بیش از 30 هزار نیرو دارد و بخشی زیادی از بازار لبنیات و بستنی کشور را در اختیار دارد به همین دلیل دشمن قصد داشت با تخریب برند آن زمینه سازی بیکاری این تعداد نیرو و کاهش امنیت غذایی را فراهم کند؛ بعدها نیز معلوم شد این شرکت رقیب شرکتهای لبنی عربستان سعودی در بازارهای منطقه است.

دشمن به ضربه زدن به امنیت غذایی ادامه می دهد

خرابکاری در بازار مرغ مادر و تلاش دشمن برای عدم تولید مرغ آرین بابل و شایعه پراکنی و تشویق به جوجه کشی برای کاهش تولید مرغ در کشورمان از دیگر نمونه های ضربه زدن به امنیت غذایی کشورمان بوده است.

به نظر می رسد دشمنان به خصوص کشورهای غربی به شایعه پراکنی و ضربه زدن به امنیت غذایی کشورمان در سالهای آینده نیز ادامه دهند تا این صنعت ضد تحریم و ارزآور کشورمان را با مشکلات زیادی روبرو کنند.

تهیه گزارش: امین محمودی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید